דיווח: כלים לניטור תעבורת רשת של חברה ישראלית נמכרו לאיראן

הכלים, שנמכרו על ידי חברת אלוט תקשורת, משמשים ליירוט אי-מיילים ומסרונים, כמו גם לאיתור ולאיכון בני אדם באמצעות הטלפונים שלהם - מסרה סוכנות הידיעות בלומברג ● על פי הדיווח, הכלים הגיעו לדנמרק, שם הוסרו התוויות וסימני הזיהוי הישראליים שלהם, וממנה נשלחו, בעקיפין ודרך מפיץ משנה של אלוט, לאיראן ● אלוט הכחישה את הידיעות ומסרה ש-"מוצרי החברה אינם מיועדים למטרות ריגול ומעקב שבשימוש התעשיות הביטחוניות" ● משרד הביטחון פתח בחקירה

אובדן משמעותי של חיים, או של רכוש, גרימת נזק, או גניבה ברמות של עשרות מיליארדים דולרים. BigStock

כלים לניטור תעבורת רשת של החברה הישראלית אלוט תקשורת (Allot Communications) נמכרו לאיראן – כך דיווחה בסוף השבוע סוכנות הידיעות בלומברג (Bloomberg).

על פי הדיווח, הכלים הגיעו לדנמרק ומשם, בעקיפין ודרך מפיץ משנה של אלוט – חברת רנטק (rantek) – למדינה האיסלאמית. בידי הרשויות בדנמרק נמצאים מסמכים המתעדים את העברת הציוד לאיראן, שהיא פעולה חוקית במדינה הסקנדינבית, ומסמך אודות משלוח שכזה. יצוין, כי בדנמרק הוסרו תוויות וסימני זיהוי ישראליים של המוצרים, ומשם הם נארזו מחדש ונשלחו לאיראן, ל-"חוסיין" – איש הקשר שמולו עבד המפיץ הדני.

הכלים שנשלחו משמשים ליירוט אי-מיילים ומסרונים, כמו גם לאיתור ולאיכון בני אדם באמצעות מכשירי הטלפון שברשותם. ציוד התקשורת שאלוט מייצרת מסייע בתעדוף תעבורת אינטרנט נכנסת ויוצאת, והוא בעל יכולת לשנות את תוכן האי-מיילים. על פי בלומברג, הטכנולוגיה שמוכרת החברה שימשה גם ליירוט הודעות דואר אלקטרוני, למשל בתוניסיה, וביכולתה למנוע התחברות אנונימית לרשת. הסוכנות ציטטה מומחה שטען שטכנולוגיה זו סייעה למעקב אחר אזרחים בתוניסיה, סוריה ובחריין, והביאה לביצוע מעצרים ועינויים באיראן ובמדינות נוספות.

סוכנות הידיעות מסרה, כי אלוט מכרה לחברה הדנית ציוד מסוג NetEnforcer, שמשמש ל-Deep Packet Inspection – טכנולוגיה המאפשרת לספקיות אינטרנט לדעת מהם סוגי הקבצים העוברים ברשת ולהיכנס ולקרוא את האי-מיילים עצמם.

בדיווח של בלומברג אף נכללות עדויות של כמה עובדים לשעבר של אלוט, שלפיהן העובדה שהציוד של החברה הגיע, בסופו של דבר, לאיראן הייתה ידועה. זרועות הביטחון ורשויות המכס בארץ לא ידעו על המסחר העקיף של אלוט עם איראן, וכעת משרד הביטחון חוקר את המקרה.

תגובת אלוט

מאלוט נמסר בתגובה, כי "בהמשך לפרסומים בתקשורת, אנחנו מבקשים להבהיר שמוצרי החברה אינם מיועדים למטרות ריגול ומעקב שבשימוש התעשיות הביטחוניות או הצבאיות. הייעוד העיקרי של מוצרי החברה הינו לבצע מיטוב של תעבורת אינטרנט ברשתות תקשורת עבור חברות וספקי תקשורת ואינטרנט. המוצרים של אלוט אינם מאפשרים ניתוח או הפקת מידע מתוך תוכן תעבורת האינטרנט".

"אלוט פועלת בהתאם לחוק הישראלי וחוקים זרים החלים עליה, לרבות חקיקה בקשר עם ייצוא מוצריה", ציינה החברה ומסרה, כי "מוצריה אינם מפוקחים על ידי משרד הביטחון הישראלי".

עוד נמסר מאלוט, כי היא "משווקת את מוצריה באמצעות רשת מפיצים ומשווקים ברחבי העולם, כשלכל מפיץ מוגדר תחום הפצה והוא מורשה למכור את מוצרי החברה רק בטריטוריה המוגדרת לו. מעבר למערכת המגבלות החוזיות, אין לחברה יכולת לפקח על מוצריה לאחר שנשלחו למפיצים, אלא אם המשתמש הסופי יוזם קשר עם החברה. החברה בודקת את הטענות שהועלו".

אלוט לא לבד ולא ראשונה

שוק התוכנות למעקב אחר תעבורת האינטרנט והגולשים מגלגל מיליארדים ופרח לאחר אירועי הטרור של ספטמבר 2001. אלוט אינה החברה הראשונה שנחשף, כי מוצריה סייעו למשטרים דכאניים ברחבי העולם. כך, לדוגמה, לפני כמה שבועות נחשף שנט-אפ (NetApp) מילאה תפקיד במערכת שהוקמה השנה בסוריה למעקב אחר התעבורה האינטרנט, במסגרת המאמצים לדיכוי המתנגדים למשטר.

על פי הדיווח שפורסם אז, הטכנולוגיה של נט-אפ ושל בלו קואוט (Blue Coat Systems) מילאה תפקיד בניטור הפעילות של אזרחים סורים ובסיוע למערכת הצנזורה של השלטון בדמשק. הפרויקט הסורי למעקב באינטרנט, שאותו ניהלה החברה האיטלקית Area SpA, משמש ליירוט ולקטלוג של כל הודעת דואר אלקטרוני ששולח או מקבל מי מאזרחי המדינה. התקנת המערכת נעשתה אף היא בפיקוח המודיעין של סוריה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים