"השלב הבא ב-'רב-קו' – שימוש בטלפון חכם לתשלום בתחבורה הציבורית"

כך אמרו בכירים בפרויקט קליפסו ● הגורו של הארגון, פרדריק לוי, אמר ש-"שימוש בטלפונים חכמים מאפשר לתקשר עם כרטיסי תחבורה ציבורית, והוא עצמו יכול להיות כרטיס" ● לדבריו, "האתגרים הבאים של קליפסו הם, בין היתר, תאימות הדדית בין מפעילים והקלה על תחזוקת המערכות"

אנדרה אומפלס, מייסד קליפסו. צילום: קובי קנטור

"בשלב הבא של פרויקט קליפסו (הרב-קו – א"ב), ניתן יהיה להשתמש בטלפונים חכמים לתשלום בתחבורה הציבורית", כך אמרו בכירים בפרויקט בפאנל תחבורה ציבורית שהתקיים במסגרת WORLD e-Gov Forum 2011 – כנס המיחשוב למגזר הציבורי-ממשלתי. האירוע נערך ביום ה' האחרון בהפקת אנשים ומחשבים. מנחה הפאנל היה ויקטור איררה, יועץ בכיר למיחשוב בעולם התחבורה.

יצוין, כי בלטו בהשתתפותם בכנס נציגים רבים של חברות מצרפת המספקות שירותים לממשלה. כריסטוף ביגו, שגריר צרפת בישראל, פתח את המליאה המרכזית של הכנס. הוא אמר שהוא מברך על הכנס ועל שיתוף הפעולה העמוק הקיים בין תעשיות ההיי-טק הישראלית והצרפתית, ובעיקר על הטמעת מערכות IT צרפתיות בעולם התחבורה הישראלי.

פרדריק לוי מחברת ספירטק, מקים ארגון קלפיסו ומי שמכונה "הגורו" שלו, אמר ש-"שימוש בטלפונים חכמים מאפשר לתקשר עם כרטיסי תחבורה ציבורית, והוא עצמו יכול להיות כרטיס. כמו כן, אפשר להשתמש בטלפון כקורא, או מול הקורא". לדבריו, "צריך מפרט אחיד, ולכן – יש לתכנן מסמכים לניהול יישום קליפסו בטלפון חכם. אנחנו מקיימים כיום פיילוטים, אבל אין בשום מקום מערכת שעובדת עם טלפונים חכמים".

ויקטור איררה, יועץ בכיר למיחשוב בעולם התחבורה ומנחה הפאנל. צילום: קובי קנטורהוא הוסיף, כי "יש פעילות גם בנושא האבטחה. המערכות מותאמות כל הזמן לאיומים חדשים, ומשלבים את קליפסו עם מערכת למניעת הונאות".

"קליפסו תוכננה בידי המשתמשים שלה, לא בידי הספקים", ציין. לדבריו, "זו תוצאה של תפעול וניסיונות. הארגון נמצא, למעשה, בבעלות המשתמשים".

עוד אמר לוי, כי "התקן מאפשר כרטוס ללא מגע ורמה גבוהה של אבטחה. יש כיום מגוון מוצרים תואמים לתקן שניתן להשתמש בהם. ואולם, בפני המפעילים ניצבים אתגרים רבים, ביניהם תאימות הדדית, שימוש בטלפונים חכמים ותחזוקה ברמת אבטחה גבוהה".

"כשאני אומר תאימות הדדית אני מתכוון לשימוש בכרטיס אחד ברשתות שונות", ציין. "כל כרטיס יכול להיקרא על ידי כל מכשיר בכל מפעיל. מרכז השירות הלאומי מקושר לתשתית המיחשוב של כל המפעילים, במטרה ליצור מערכת קלה לשימוש במערכת התחבורה בכל המדינה".

לדבריו, "תאימות הדדית היא אתגר, משום שיש ציוד רב מספקים שונים לניהול הכרטיסים, סוגים שונים של כרטיסים, של קוראים ושל מכונות מכירה, מכירות דרך האינטרנט והטלפונים הסלולריים, מפעילים שונים עם תעריפים שונים ועוד. כדי לאפשר זאת, יש צורך במפרטים המותאמים לתקן הבינלאומי, וזה מה שקליפסו מציעה כבסיס טכנולוגיה".

"המערכות החדשות צריכות להיות אוטומטיות ככל שניתן"

אנדרה אומפלס, מייסד קליפסו ובעבר המנמ"ר של RATP, חברת התחבורה הציבורית של פריס, סיפר על ההיסטוריה של קליפסו – מכרטיסי נייר עם פס מגנטי ועד למערכות המורכבות של היום, שבין היתר מכילות תשתית אחורית וניהול כספים – אך התייחס גם לעתיד. "בדור הרביעי של קליפסו נצטרך לפתור את הבעיות של היום, במיוחד מתן אפשרות להפצת הכרטיסים בחנויות שאינן קשורות למפעילים, טיפול בנוסעים אקראיים (תיירים), תפעול הדדי ואפשרות לנסיעה בכרטיס אחד באזור גיאוגרפי גדול", אמר.

כמו כן, לדבריו, "המערכות החדשות צריכות להיות אוטומטיות ככל שניתן, משום שכוח אדם הוא ההוצאה המרכזית בתחום התחבורה הציבורית". הוא מציע למכור כרטיסים באינטרנט ולאפשר חלוקה של פדיון הכרטיסים בין המפעילים.

כריסטין ברדואל, מנהלת השיווק האזורית של חברת אוברטור. צילום: קובי קנטוראמפלס אמר שהחלטת ממשלת ישראל להשתמש בקליפסו היא "היצמדות לסטנדרטיזציה, וזה תמיד דבר טוב". כמו כן, הוא קרא לספקים הישראליים לפתח מערכות בתקן קליפסו. "למהנדסים הישראליים יש דמיון טוב, הם יוכלו לפתח מוצרים ולהפיץ אותם בין כל משתמשי קליפסו", אמר.

"יש דילמה בין עולם התחבורה לעולם הבנקאי"

כריסטין ברדואל, מנהלת השיווק האזורית של חברת אוברטור, הציגה ממשקים חדשים לקליפסו. בין היתר, היא הדגימה אפשרות לכרטיס מבוסס USB, כך שניתן יהיה להטעין אותו דרך האינטרנט, שימוש בכרטיסי SIM של טלפונים סלולריים לתשלום ואמצעים לתשלום בכרטיסי אשראי. המטרה, לדבריה, היא הפחתת עלויות ההפצה.

ד"ר ראלף גמבטה, חבר מועצת המנהלים של ארגון קליפסו, דיבר על הדילמה שבין התחבורה לבין העולם הבנקאי. "מערכת התחבורה נועדה להעביר אנשים ואילו מערכות פיננסים נועדו להניע כסף", אמר. "המערכת הפיננסית לא יכולה לענות על כל הצרכים של התחבורה הציבורית, ובמיוחד לא על הבעלות והבקרה. יש דעות שונות בין שני המגזרים. צריך למצוא דרכים כיצד שניהם יחיו ביחד ומה הם יכולים לקחת זה מזה. תחבורה זה יותר מאשר להוסיף נקודת קצה של בנקאות על האוטובוס".

ד"ר ראלף גמבטה, חבר מועצת המנהלים של קליפסו. צילום: קובי קנטורקובי מגמי, מנהל תוכנית המטרונית בחברת יפה נוף, תיאר את התקדמות הקמת המערכת, שלפי ההערכה, תחל לפעול בספטמבר הקרוב. אופיר כהן מחברת רום הנדסת תחבורה דיבר על פרויקט שבמהלכו יתחרו 18 ערים בגודל בינוני בארץ על תקציב להפיכת מערכת התחבורה לירוקה, לרבות תכנון מחדש של התחבורה הציבורית ושבילי אופניים. המטרה היא לעודד את התושבים שלא להשתמש ברכבם. הוא אמר, כי העיר שתזכה בפרויקט תקבל תקציב של יותר מ-200 מיליון שקלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים