דו"ח: פרויקט "מחשב לכל מורה" הגדיל פי שבעה את היקף שעות הלימוד המתוקשבות בבתי הספר

ארבע שנים לאחר תחילת הפרויקט, השיג "מחשב לכל מורה" את מרבית מטרותיו, למרות הספקות שנשמעו לגביו - כך על פי סקר שהוזמן על ידי קרן אתנה והסתדרות המורים ● "המחשב וכלי התיקשוב תרמו להעצמת המורים ואפשרו להם לייצר דרכי הוראה חדשות", כתב ד"ר עוזי מלמד בדברי הסיכום של הסקר

פרויקט "מחשב לכל מורה" שיפר בצורה ניכרת את היקף השיעורים המתוקשבים בבתי הספר שלקחו בו חלק והגדיל את היקף שעות הלימוד המתוקשבות פי שבעה. בנוסף, מספר השיעורים השבועיים שבהם הוטלו על התלמידים משימות מתוקשבות גדל פי ארבעה. נתונים אלה ואחרים עולים מסקר עדכני, שערך ד"ר עוזי מלמד עבור קרן אתנה – יוזמת פרויקט "מחשב לכל מורה" והסתדרות המורים.

הפרויקט, בראשותו ובהובלתו של אורי בן ארי – לשעבר סמנכ"ל השיווק של נס טכנולוגיות, החל לפני כארבע שנים בשיתוף משרד החינוך, הסתדרות המורים ותורמים מהתעשייה. עד היום חילקה הקרן כ-6,000 מחשבים ניידים למורים ב-160 ישובים. במסגרת הפרויקט, ניתנים המחשבים למורים לאחר סדרת השתלמויות והדרכות. במקביל, מספקת הקרן שירותי תמיכה לבתי הספר.

הסקר המדווח הוא סקר העמדות השני שעורך ד"ר מלמד עבור הפרויקט. הסקר הראשון נערך ביוני 2008 – פחות משנה לאחר שהחל הפרויקט, בנובמבר 2007. אז הוגדר "מחשב לכל מורה" כפרויקט ניסוי שהתפרש על פני 13 בתי ספר בבאר שבע, ערד וירוחם, והקיף 300 מורים. הסקר התבסס על שאלון שהופץ בין אותם בתי הספר שהשתתפו גם בסקר הקודם, והקיף 194 מורים.

בבדיקת רמת השימוש שעושים המורים במחשב הנייד שקיבלו במסגרת הפרויקט, נרשם כאמור גידול של פי שבעה במספר השיעורים בשבוע בהם השתמשו המורים במחשב לצורכי הוראה. ד"ר מלמד מעיר, כי לפני תחילת הפרויקט יותר ממחצית מהמורים הנסקרים לא השתמשו כלל במחשבים בשיעוריהם.

"רוב המורים הנסקרים העידו, כי המחשב וכלי התיקשוב שהועמדו לרשותם במסגרת פרויקט 'מחשב לכל מורה', תרמו להעצמה העצמית שלהם ואפשרו להם לייצר דרכי הוראה חדשות. השליטה במחשב נתנה למורים ביטחון רב יותר בכיתה", כתב ד"ר מלמד בדברי הסיכום שלו לסקר.

על פי ממצאי הסקר, שינוי חיובי הסתמן גם בהתייחסות של מנהלי בתי הספר לפרויקט. כך, דיווחו המנהלים, כי בעקבות השימוש במחשבים הניידים בקרב המורים, גדלה החשיפה שלהם לנושא התיקשוב. "פרויקט 'מחשב לכל מורה' שינה בזמן קצר את התנהלותם של המורים בתהליכי ההוראה ואת עמדתם כלפי המחשבים כחלק מתהליך ההוראה", אומר ד"ר מלמד.

הסקר כלל גם חוות דעת של המורים והמנהלים לגבי הצעות לשיפורים בפרויקט. רוב ההצעות היו כמובן בתחום הציוד והתשתיות. מורים ומנהלים רבים סבורים שיש להחליף את המחשבים הניידים של המורים. מורים לא מעטים אמרו, כי הם לא תמיד מביאים את המחשבים שלהם לכיתות בגלל המשקל הכבד שלהם. כמובן שהמורים והמנהלים מצפים להצטיידות מהירה יותר של הכיתות כדי שאפשר יהיה לזרז את תהליך התיקשוב בבתי הספר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים