תחזית: עד שנת 2017 יופיעו מחשבי על בקצב של 100 פטה-פלופ

ביבמ מפתחים מערכות בקצב של עד 20 פטה-פלופ, בעוד שב-Cray מדווחים כי החברה ערוכה לספק מחשבי על בקצב של 10 פטה-פלופ ● מערכות אלה מהירות פי כמה וכמה ממחשבי העל המהירים ביותר כיום

הרשימה של 500 מחשבי העל המהירים ביותר שתופיע בשנה הבאה תכלול מערכות שמסוגלות לבצע חישובים בקצב מהיר עד פי שמונה ממחשבי העל המהירים ביותר כיום.

בחברת יבמ (IBM) כבר מפתחים כיום מערכת בקצב של 10 פטה-פלופ עבור המעבדה הלאומית ארגון, סמוך לשיקאגו, ועבור אוניברסיטת אילינוי באורבנה-שמפיין. כן מתכוונים בחברה להפעיל בשנת 2012 מערכת בקצב של 20 פטה-פלופ במעבדה הלאומית לורנס ליברמור שבליברמור, קליפורניה.

יבמ אינה החברה היחידה שמתכוונת להציע מחשבים כה מהירים. מחברת Cray נמסר כי החברה ערוכה לספק מערכת בקצב של 10 פטה-פלופ ומנהלת מגעים בעניין עם המעבדה הלאומית אוק רידג', בה משתמשים כיום במחשב על XE6 של Cray. עם זאת, העסקה עדיין לא סוכמה.

ג'ק דונגרה, מומחה מחשבים מאוניברסיטת טנסי שלקח חלק בתכנון הטכנולוגיה שמשמשת לבחינת המחשבים שברשימת 500 מחשבי העל המהירים ביותר, מעריך כי בשנה הבאה נראה מחשבי על נוספים שיפעלו בקצב של 10 פטה-פלופ. "קצב ההתקדמות תואם לחוק מור, והמהירות מוכפלת מדי 18 חודשים, פחות או יותר", אמר דונגרה לשבועון InformationWeek האמריקני.

דונגרה צופה כי עד שנת 2017 יופיעו מערכות שיפעלו בקצב של 100 פטה-פלופ, ומערכות בקצב של אקס-פלופ (כלומר, 1,000 פטה-פלופ) יופיעו בין השנים 2018 עד 2020. "התפתחויות אלה תלויות, כמובן, במימון ובתקציבים", סייג דונגרה. "מחשבים כאלה יופיעו רק אם יימצא המימון הנחוץ לפיתוחם".

דייב טורק, סגן נשיא למחשבי על בחברת יבמ, מעריך כי מחשבי על שיפעלו בקצב של אקס-פלופ יופיעו בשנת 2019. הוא הוסיף וציין כי נחתמו כבר הסכמים לאספקה של שלוש מערכות בקצב של פטה-פלופ. "איננו צופים שהממשל יחזור בו מההסכמים", הבהיר טורק, אך סירב למסור את הפרטים הכספיים של עסקאות אלה.

מחשב העל המהיר ביותר בעולם פועל כיום בסין – Tianhe-1A – בקצב שעון של 2.57 פטה-פלופ. מחשב זה הגיע לראש הרשימה הרבעונית של 500 מחשבי העל המהירים ביותר שפורסמה בחודש נובמבר האחרון. במערכות המהירות בהרבה שמתכננים בחברת יבמ ישולבו מעבדי Blue Gene מהדור הבא, אשר מכונים Blue Gene/Q – ציין טורק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים