מומחה האבטחה הבינלאומי ברוס שנייר: "אסון קיברנטי ענק ברמת המדינה – שאלה של זמן"

שנייר קרא ליצור בריתות בינלאומיות למניעת טרור מקוון - בדומה ל-"קו החם" בנושא האטומי שהיה בין ארצות הברית לברית המועצות בימי המלחמה הקרה ● לדבריו, "מדובר במרוץ חימוש המתקדם בקצב מהיר; אם לא נעשה זאת, אסון קיברנטי ענק יקרה במהירות" ● "אני לא יודע מי יחולל אותו - חייל פשוט בצבא, שחקן לא-מדינתי, ואולי 'סתם' תקרה תאונה", הוסיף, "אבל האסון המקוון יקרה, בוודאות"

ברוס שנייר, מומחה אבטחה בינלאומי מוביל, קורא ליצירת בריתות, מרכזי פיקוד משותפים ו-"קווים חמים", דוגמת אלה שהיו בין ארצות הברית לברית המועצות בזמן המלחמה הקרה בתחום האטום, לטובת לחימה משותפת בטרור מקוון. לדבריו, מתקפה קיברנטית שתביא לאסון ענק, ברמה של הרס תשתיות לאומיות קריטיות של מדינה, היא רק שאלה של זמן.

שנייר כונה על ידי האקונומיסט (Economist) גורו בינלאומי לאבטחת מידע המתמחה בהגנה על הפרטיות, וכתב מספר רבי מכר על הצפנה. הוא עד מומחה בוועדות שונות של הקונגרס האמריקני לתחומי אבטחת מידע וטרור מקוון, ומשמש כ-CTO של בריטיש טלקום (British Telecom).

קריאתו של שנייר להקמת הקו החם הועלתה במאמר שפרסם בסוף השבוע בפייננשנל טיימס (Financial Times). לדבריו, על אותו קו חם לחבר בין מרכזי הפיקוד השונים של המדינות הפועלות למניעת טרור מקוון. שנייר כתב, כי "זה יאפשר למדינות לכל הפחות לדעת מהו היעד הבא למתקפה מקוונת במקום לנסות לנחש אותו". לדבריו, "קו חם שכזה יהיה נקודת פתיחה להידוק הקשרים בין מדינות לתחום. השלב הבא יהיה יצירת בריתות של ממש, בדיוק כמו בריתות כלכליות או ביטחוניות".

כן כתב שנייר במאמר, כי הקו החם יוכל להבטיח היבטים רבים שיסייעו במלחמה בטרור המקוון, ביניהם יצירת מדיניות אחידה, חקיקת חוקים ויצירת כלים נוספים שיעצימו את היכולות של כל מדינה ומדינה בתחום. "גם אמנת ז'נבה צריכה להתעדכן ולטפל בתחום חשוב זה", הוסיף. הוא ציין, כי כמו שלדוגמה, אסור להרוג שבויי מלחמה, כך יש לקבוע בחקיקה בינלאומית שבנקים הם מחוץ לתחום בעת מלחמות מקוונות. "חייבים ליצור תנאים והסכמים שכאלה, הם מחויבי המציאות, ויש לעשות זאת במהירות".

במאמרו הודה שנייר, כי יצירת הסכמים שהוא קורא להם היא "קשה ומסובכת, אבל, למרות זאת, על ממשלות העולם להתאמץ וליצור אותם".

"לא מאוחר מדי לחדש את הכלים במלחמה נגד האויבים הקיברנטיים", כתב שנייר. "מדובר במרוץ חימוש המתקדם בקצב מהיר. אם לא נעשה זאת, אסון ענק יקרה במהירות. אני לא יודע מי יחולל אותו – זה יכול להיות חייל בדרגה נמוכה בצבא, שחקן לא-מדינתי ואולי 'סתם' תקרה תאונה, אבל האסון הענק הזה יקרה, בוודאות. זו רק שאלה של זמן".

לפני שבועות אחדים הודה איאן לובן, ראש ה-GCHQ – המקביל הבריטי ליחידת ההאזנה 8200 של צה"ל – כי כמות המתקפות הקיברנטיות על גופי ממשל במדינה בממלכה על כאלף בחודש, וכי "האיום על מתקני תשתיות לאומיות קריטיות הוא אמיתי ומשמעותי".

נושא מניעת מתקפות טרור מקוון עומד על סדר היום של כמה ממדינות המערב, בהן בריטניה, הרואה בו את האיום החמור ביותר עליה. בחודש שעבר הודיע האיחוד האירופי על כוונתו להקים ב-2013 פיקוד למלחמה מקוונת ולשתף פעולה עם הגוף המקביל בארצות הברית. בינתיים, נאט"ו הנפיקה תכנית למלחמה בתחום, הכוללת מניעה של מתקפות על רשתות קשר ומחשבים צבאיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים