אילון מאסק ביקר באושוויץ כדי להפגין התרחקות מאנטישמיות

יזם הטק והבעלים של X סייר במחנה ההשמדה והריכוז יחד עם עיתונאי ה-Daily Wire והמסבירן היהודי בן שפירו, וטען שעד כה היה "נאיבי" בנוגע לממדי תופעת האנטישמיות והזוועות שנלוו לה

טוען שבתו מתה רק כי עברה שינוי מגדרי. אילון מאסק.

אילון מאסק, יזם הטכנולוגיה המפורסם שהוא גם הבעלים של פלטפורמת X, ערך אתמול (ב') ביקור פרטי באושוויץ-בירקנאו, מחנה הריכוז הנאצי הידוע לשמצה השוכן בפולין, וזאת על רקע האשמות נגדו באנטישמיות ה"חוגגת" ב-X, שאותה רכש ב-2022.

באופן די משונה, מאסק צירף את בנו בן ה-3 לביקורו באושוויץ – הגדול במחנות ההשמדה שהקימה גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה, ושבו נרצחו כמיליון ומאתיים אלף נפשות, בהם כמיליון ומאה אלף יהודים. אל הביקור שלו נלוו גם עיתונאי ה-Daily Wire והמסבירן היהודי בן שפירו, יו"ר איחוד הארגונים היהודים באירופה, הרב מנחם מרגולין, וכן ניצול השואה גדעון לב.

בעקבות הביקור אמר יזם הטק והאיש העשיר בתבל שהטרגדיה של השואה "נוגעת לך הרבה יותר בלב כשאתה רואה אותה באופן אישי". אחרי הסיור במחנה ההשמדה, מאסק אף השתתף בוועידה בנושא אנטישמיות שאורגנה על ידי האגודה היהודית האירופית בעיר הסמוכה קרקוב. בדבריו לאחר הביקור הוא הודה שהיה "נאיבי" בתפישתו את היקף האנטישמיות עד לאחרונה, וזאת משום שלטענתו מרבית חבריו הם יהודים, ולכן היה לו מעט מגע עם התופעה החמורה. עוד אמר מאסק שהוא מאוד מזדהה עם העם היהודי, וציין כי למרות הטענות, היקף האנטישמיות ב-X דווקא קטן מאשר ברשתות חברתיות אחרות.

בשיחה עם שפירו בפודקאסט אמר מאסק כי "שני שלישים מהחברים שלי הם יהודים. יש לי פי שניים יותר חברים יהודים מחברים לא יהודים", והוסיף: "אני יהודי בשאיפה".

"מטרת העל של פלטפורמת X היא להיות מקור האמת הטוב ביותר בעולם"

הביקור של מאסק בפולין הגיע, כאמור, בעקבות כמה חודשים סוערים עבור מאסק, בהם ספג האשמות באנטישמיות, בגין הצפת הפלטפורמה המצייצת שלו בתכנים אנטי ישראלים-יהודים, בעקבות פרוץ מלחמת ישראל-חמאס.

כזכור, החלק הארי של הזעם על מאסק התפרץ אחרי שהוא הגיב לפוסט אנטישמי במילים "זו האמת לאמיתה". תגובתו זו של מאסק לציוץ עוררה זעם וגינוי מגורמים שונים, כולל מאויבת ותיקה שלו, הליגה נגד השמצה (ADL – ר"ת Anti-Defamation League), שהאשימה את יזם הטק ב"קידום תיאוריות קונספירציה אנטישמיות". ככלל, התגובה המסוימת של המולטי-מיליארדר האקסצנטרי הותירה רבים תוהים אודות כוונותיו של מאסק, וכן על הרציונל שעומד מאחורי תמיכתו הלא מובנת בתוכן המקדם שנאה, של האיש שנחשב כגאון בתחום הטק וההנדסה. התהיות הללו התעצמו בעיקר לנוכח העובדה שהפלטפורמה שבבעלותו איבדה משתמשים עקב התרת הרסן, מאז שמאסק רכש אותה והנהיג בה את הגישה לאפשר למשתמשים יותר "חופשי ביטוי" בה.

אילון מאסק לצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל, בסיור בכפר עזה בעת ביקורו בישראל.

אילון מאסק לצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל, בסיור בכפר עזה בעת ביקורו בישראל. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

מול הלחץ עליו, שהלך וגבר והגיע גם מעוד ארגונים הנאבקים בתופעה, מאסק גינה את האנטישמיות באופן חד משמעי, התנצל על התמיכה בציוץ המדובר והתחייב להתמודד באופן אינטנסיבי יותר עם פרסום דברי שטנה ב-X. אבל הסיטואציה הטעונה גררה חרם מפרסמים דרמטי על X, ממותגי ענק כמו קוקה קולה, דיסני ויבמ, דבר שפגע בכיס החברה. מצב זה שילח את מאסק אל מעבר לאוקיינוס לבקר בישראל ובקיבוצי עוטף עזה, כדי להפגין את מחויבותו להילחם בשטנה ובטרור, ולהוכיח שאינו שונא יהודים.

אלא שלמרות כל זאת, מבקריו של מאסק נשארו סקפטיים, הטילו ספק בכנות ההתנצלות שלו ודרשו פעולה קונקרטית. הביקור של מאסק בישראל ובעוטף, ממנו שב אפילו עם דיסקית המאבק לשחרור החטופים – איתה התייצב בראיון מתוקשר לאנדרו רוס סורקין ב-DealBook Summit של הניו יורק טיימס התגלה אף הוא כלא מספיק, ועורר שיח ער על יעילות המחווה הסמלית המסוימת.

כעת, ביקורו של מאסק באושוויץ מוסיף עוד נדבך למאמצי העל שלו לנקות מעצמו ומ-X חשדות לאנטישמיות והטיה אנטי-ישראלית, אם כי לא בטוח שגם מאמץ זה יעזור. אמנם יש מי שזיהו בביקור במחנה הריכוז וההשמדה צעד אמיתי לקראת הבנת חומרת האנטישמיות, אך רבים אחרים ראו במהלך אקט של יחסי ציבור מחושב ואולי אף ציני.

מאידך, אם להקשיב למאסק עצמו הרי ש-"מטרת העל של פלטפורמת X היא להיות מקור האמת הטוב ביותר בעולם. הרדיפה הבלתי פוסקת אחר האמת היא המטרה של X ולאפשר לאנשים לומר מה שהם רוצים לומר, גם אם זה שנוי במחלוקת, בתנאי שזה לא עובר על החוק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים