עדכון: מלם-תים תקים מערך לגילוי עברייני תנועה בהיקף 350 מיליון שקלים

במסגרת פרויקט הענק, יוקם מרכז שליטה ובקרה לטיפול בכל העבירות, שיתופעל במשותף על ידי משטרת ישראל ומלם-תים ● מצלמות דיגיטליות ראשונות תוצבנה בכבישים כבר השנה ● המשטרה: פרויקטים דומים בעולם הביאו לצמצום של 20% בתאונות דרכים קשות וקטלניות ● שלמה איזנברג, מנהל העסקים הראשי, מלם-תים: "למרות שזה פרויקט 'פיקס' - לא ניכשל ולא נגיע לבית המשפט כמו ספקיות IT אחרות"

שלמה איזנברג, יו"ר מלם תים

מלם-תים זכתה במכרז ענק של המשרד לביטחון פנים, להקמה ולתפעול של מערך מצלמות דיגיטליות ברחבי הארץ, ולהקמה ותפעול של מרכז בקרה שיטפל בעברייני התנועה שייקלטו במצלמות אלו. היקפו של הפרויקט עומד על 350 מיליון שקלים. דבר הזכיה נודע למנהלי מלם-תים הבוקר (ב'), מפי הנהלת המשרד, ובעקבותיו היא הוציאה הודעה דחופה לבורסה בנושא. עוד התמודדו במכרז מול מלם-תים – אלקו ומוטורולה.

הפרויקט, "א-3" שמו, כולל הקמת מערך מכשור אכיפה אוטומטי, המצלם ומתעד את העבירות באופן דיגיטלי. המערך כולל מצלמות ותוכנות של מכמונות מסוג גאטסו, של החברה ההולנדית Gatsometer BV. במערך יש מצלמות אור אדום ומצלמות מהירות (רגעית וממוצעת), המעבירות בזמן אמת את הרשומות שתועדו – תמונות ונתונים, אל מרכז שליטה ובקרה באמצעות תקשורת. במסגרת הפרויקט, תקים מלם-תים את המערך האלקטרוני לזיהוי של עבירות תנועה, באמצעות הצבת 50 יחידות קצה, שיותקנו בדרכים ובצמתים ברחבי הארץ. זאת, במטרה לזהות עבירות תנועה מסוג של מהירות העולה על המותר, וחציית צומת באור אדום.

בהמשך, מתוכננות הזמנות נוספות של יחידות קצה, על פי שיקול המשרד לביטחון פנים, לצורך הרחבת המערכת לכ-300 יחידות קצה פעילות וכן עמדות דמה. בנוסף, יותקנו יחידות קצה שתשמשנה כמערכת אכיפה למהירות ממוצעת במקטעי כביש לפרק זמן, עמדות הפעלה ושירותים נלווים נוספים, הקשורים בתפעול השוטף של המערכת. מלם-תים תהיה אחראית גם על לתפעול ותחזוקת כל המערכת, שתפעל בכל שעות היממה ובכל ימות השנה.

כל יחידת קצה תכלול מחשב מוקשח, מצלמה דיגיטלית, תקשורת באמצעות סלולר, אמצעי הגנה ליחידת הקצה, מערכות התראה לגילוי נסיון לחבלה ביחידת הקצה ועוד. יחידות הקצה יזהו את עבירות התנועה, ויחוברו למרכז השליטה והבקרה, שימוקם באזור המרכז. מלם-תים תקים ותתפעל את המרכז, בשיתוף אנשי אגף התנועה במשטרת ישראל.

מלם-תים תשלב את מערך התקשורת הסלולרית, במסגרתו יועברו הנתונים, שנוצרו ביחידות הקצה – באופן מקוון ומוצפן אל המערכת המשטרתית. כך הנהג העבריין יוכל לקבל מהם את דו"ח התנועה תוך 48 שעות בלבד. הדגש במצלמה בהיבט הטכנולוגי הוא על כך שהיא תצלם את העבירה ברזולציה גבוהה מאוד, ולאחר מכן הצילום ייחתם בחתימה דיגיטלית, כך שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לערער על אמינות הצילום בבית המשפט.

במסמך שפורסם טרם הזכייה, כתבו אנשי המשרד לביטחון פנים, כי מטרות פרויקט הן רבות: לאפשר יצירת דו"ח תנועה ושליחתו תוך 48 שעות, לנייד אמצעי אכיפה מאתר לאתר, ליצור ראיות קבילות בבית משפט באיכות שתשפיע על צמצום תאונות דרכים, לשנות את נורמות ההתנהגות של הנהגים, להשתמש בראיות אלה, על מנת לשפר השירות הכולל לאזרח, תוך מיצוי הדין.

בנוסף, נכתב, נועד הפרויקט "לאפשר בקרת אכיפה בזמן אמיתי ויישומה המיידי, ולשפר את השירות לאזרח, באמצעות אספקת מידע נדרש באופן יעיל. הפרויקט נועד ליצור אפקט הרתעתי באמצעות שימוש בעמדות דמה, הפצת מידע עדכני לציבור ועוד".

הפרויקט נולד בשל הבנת המשטרה והמשרד לביטחון הפנים בחסרונות מערך המצלמות הישן, המצוי בשימוש המשטרה, אשר מבוסס על צילום אנלוגי. על מנת לטפל בעמדות צילום אלו, נדרשים שוטרים להגיע באופן פיסי למצלמות, ולהחליף בהן סרטי הצילום. כך התהליך עד להפקת הדו"ח, הוא ארוך ועתיר משאבים. כך, סרט הצילום הוא התיעוד היחידי לעבירות, שתועדו על ידי יחידת הקצה, והימצאותו בשטח חושפת אותו לוונדליזם. בנוסף, לא קיימת שליטה מרכזית מקוונת, אשר מאפשרת תפעול ומענה יעיל לתקלות ועוד.

מרכז שו"ב
מהמשטרה נמסר, כי בהתוויית הפרויקט נקבע ש-"המערכת מוגדרת כך, שרשומות שתועדו, יועברו למרכז השו"ב בזמן אמת, מהן יופקו דו"חות שישלחו לנהגים, בעלי הרכב". עוד הוסיפו, כי "מסקירה של פרויקטים מקבילים בעולם, עולה כי במדינות דוגמת אנגליה, ספרד, צרפת, הולנד, אוסטרליה ואחרות – בהן הוכנסו לשימוש מערכות אכיפה אלקטרוניות אוטומטיות, חלה ירידה משמעותית בהיקף תאונות הדרכים הקטלניות והקשות בכ-20% לשנה. הדבר הביא לשינוי בנורמות ההתנהגות של הנהגים בכביש".

כל חברות הבת של מלם-תים תהיינה פעילות בפרויקט. תים מקבוצת מלם-תים היא הקבלן הראשי שלו ואחראית על ההטמעה, התפעול והתחזוקה; נטקום אחראית להיבטי ציוד התקשורת ואבטחת מידע; מלם מערכות היו שותפים לפיתוח התוכנה על בסיס מוצר המדף ההולנדי, וכן לפיתוחים נוספים. לצד מלם-תים תעבוד חברת ח. מר, האחראית על הקמת התשתיות ההנדסיות, שמהוות את הבסיס להקמת יחידות הקצה שעליהן מותקן ציוד המיחשוב והצילום. לקראת ההיערכות לזכייה, נסעו אנשי מלם-תים לבחון הקמת מערכות דומות בהולנד ובצרפת.

הפרויקט כולו יתממשק למערכת דות"ן במשטרה, ר"ת של דו"חות תנועה. זו מערכת IT לקליטה ולניהול דו"חות תנועה, אשר מטפלת בכל מחזור החיים של הדו"ח ומכילה מודולים המטפלים בכמה היבטים: יצירת דו"ח ברירת משפט, דו"ח הזמנה לדין, דו"ח אזהרה ודו"חות מצלמה; טיפול בפניות  נהגים; הכנת  כתב אישום וטיפול בתביעה. צבירת הנתונים במערכת מאפשר ניתוח מגמות של סוגי עבירה ומוקדי עבירה על מנת לספק כלים לפיקוד המשטרתי לקביעת מדיניות אכיפה ממוקדת.

"שרשרת של זכיות במכרזים"
בראיון לאנשים ומחשבים אמר שלמה איזנברג, מנהל העסקי הראשי במלם-תים, כי "זו חוליה נוספת בשרשרת מכרזים שזכינו בהם בשנה האחרונה: במכס, בשירות התעסוקה, ובמשרד המשפטים. סך כל הפרויקטים הללו מייצר נפח פעילות בהיקף של קרוב למיליארד שקלים עבורנו. לאחר שלוש שנים של עבודה לבניית הקבוצה, הבאנו ליצירת קבוצה גדולה עם מגוון יכולות תחת קורת גג אחת, מקצה לקצה: תשתיות, חומרה, IT, מיקור חוץ, אבטחת מידע ותקשורת".

אינך צופה בעיה בפרויקטים עם מחיר קבוע?
"יש בעיה בארץ עם פרויקטים במחיר שנקבע מראש, 'פיקס'. כמות המתמודדים בפרויקטים מסוג זה הולכת ויורדת. זאת, בין השאר בשל החלטה של חברות בינלאומיות שלא להיכנס לסוג כזה של תמחור, אם בשל סיכונים, ואם בשל מריבות עתידיות שצפויות עם הלקוח.

נותרנו הגוף הגדול מהאחרונים הנשאר בתחום. המצב היחסי שלנו בהתמודדות כקבוצה – משתפר והראיה לכך היא הזכיות שלנו. לא נגיע לאותם מקומות שחברות אחרות נכשלו בהם. לא ניכשל ולא נגיע לבית משפט כמו ספקיות IT אחרות".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלחנן

    לכבוד שר התחבורה ובטיחות בדרכים מר ישראל כץ שלום רב הנדון : צמצום תאונות דרכים צמצום תאונות דרכים באמצעות מערכת לחינוך והחדרת תרבות נהיגה . המערכת תקצר את אורך זמני הלימוד לסדרי גודל של חודשים . צורת החינוך במערכת המוצעת היא בדומה להוספת מאות אלפי שוטרי תנועה . המערכת עובדת על בסיס חונכות אישית . לכל נהג סורר יוצמד “שוטר חונך” . השוטר יהיה כמובן שוטר ווירטואלי אבל יהיה בנוכחות מלאה . “אפקט האח הגדול” מטופל ביסודיות והשוטר הווירטואלי יופיע רק כאשר הנהג עובר עברה. פרטיות האזרחים תשמר בקפדנות ולא ירשם ולא ישמר כל מידע הקשור לנהגים הנוהגים כחוק . יש לי הרגשה לא נעימה כי ניתן להציל מאות אנשים בשנה ולא מצילים . לכך נלווים הפצועים באלפים וכן הפסדים כספיים ניכרים . כיום ניתן להפעיל מערכת מצומצמת בסדר גודל של עשרות רכבים להדגמת ייתכנות . כל הכלים קיימים ולא משתמשים בהם . אני מוכן להתייצב בכל מקום ובפני כל פורום על מנת להסביר את המערכת המוצעת ולענות על שאלות, ככל שאדרש. כתובתי : ת. ד. 75 תמרת 36576 . בברכה אלחנן שוחט

אירועים קרובים