האמת שמאחורי עזיבתו של ג'וני אייב את אפל לאחר שלושה עשורים

ספר חדש שיוצא היום בארה"ב - "אחרי סטיב: איך אפל הפכה לחברה של טריליון דולר ואיבדה את נשמתה", שופך אור על המתחים בין המעצב שהיה יד ימינו של סטיב ג'ובס לבין טים קוק, שהחליף אותו – שהובילו לבסוף לעזיבתו

יוצא היום: הספר החדש על אפל

היום ייצא למכירה בארצות הברית ובאמזון ספר חדש על אפל, שכותרתו "אחרי סטיב: איך אפל הפכה לחברה של טריליון דולר ואיבדה את נשמתה", שנכתב על ידי טריפ מיקל, כתב טכנולוגיה מהניו יורק טיימס.

מחבר הספר חלק פרק ממנו, המספק מבט על אחד הנושאים המסקרנים בתולדות החברה, והוא עזיבתו של ג'וני אייב, שהיה יד ימינו של סטיב ג'ובס, שליווה את אפל שלושה עשורים, שניים מתוכם כמעצב ראשי, וחתום על העיצובים פורצי הדרך של מוצרי החברה, שהפכו לאייקוני עיצוב ומקור לחיקוי.

כשהודיע על העזיבה, סיפר אייב שהוא עוזב כדי להקים סטודיו עיצוב משלו, שאפל תהיה אחד מלקוחותיו, אבל מסתבר שזה היה רק סיפור המסגרת, שהסתיר מאחוריו מתחים רבים בינו לבין טים קוק, המנכ"ל שהחליף את ג'ובס לאחר מותו, שהובילו בסופו של דבר לעזיבתו.

האירועים העיקריים בפרק מתמקדים ב-Apple Watch, שאיב שאף להציג כאביזר אופנתי ורצה להשיקו עם כל סימני הפאר של השקת אופנה – תצוגת מסלול ואוהל לבן בעלות של 25 מיליון דולר. צוות השיווק של אפל הטיל ספק בהוצאה הגדולה ובהתמקדות באופנה, ודווקא העדיף השקה מסורתית שמתמקדת יותר ביכולות של השעון.

בעוד קוק בסופו של דבר צידד באייב בהצגת המוצר כאביזר אופנה, מקורות שהתראיינו לספר טוענים שזו הייתה תחילת הסוף של אייב באפל.

בעיני רבים מהנוכחים, האישור של קוק נראה כמו ניצחון עבור אייב. אבל מאוחר יותר הציג אותו אייב עצמו כניצחון פירוס (כלומר יצא שכרו בהפסדו), וסיפר לעמיתיו שהוויכוח על אירוע ההשקה והמאבק הרחב יותר בנושא השיווק של השעון היו בין הרגעים הראשונים שבהם הרגיש שהוא לא נתמך באפל.

כשה-Apple Watch הפך למכשיר מוכוון כושר, עם תפוצה קמעונאית רחבה, החל אייב, לפי הספר, להתלונן על עליית קרנם של המובילים התפעוליים בחברה, ועל הדגש הגובר של החברה בשירותים ולא בחומרה, ובסופו של דבר הוא עזב את אפל וייסד חברת עיצוב משלו, Lovefrom.

הפרק מספר גם על ימיו הראשונים של אייב באפל, על מערכת היחסים שלו עם סטיב ג'ובס ועל אירועים נוספים שקרו לאחר מותו של ג'ובס.

ללא ג'ובס, הוא לקח על עצמו חלק ניכר מהאחריות לעיצוב המוצר ולשיווקו. אנשים שהיו מקורבים אליו סיפרו, כי הוא חש מיואש מהמאבקים על קידום המוצר, וחש המום מניהול צוות שהתנפח למאות – פי כמה וכמה מצוות העיצוב בן 20 האנשים שניהל במשך שנים.

קוק ואייב הסכימו בסופו של דבר על תפקיד חדש לאייב, של מנהל העיצוב הראשי, שיפחית את מעמסת הניהול היומיומי שלו של קבוצת העיצוב ויעביר אותו לתפקיד חלקי בפיתוח מוצר.

נוכחותו והשתתפותו של אייב דעכו עם התפקיד החדש שלו, כאשר לעיתים במשך שבועות ארוכים הוא כלל לא התייחס לעבודה המתרחשת בצוות. הפרק מציין אירוע מתהליך הפיתוח של ה-iPhone X, כאשר אייב כינס פגישה חשובה, שאיחר אליה בכמעט שלוש שעות ובסופו של דבר הסתיימה ללא כל החלטות.

כשהסתיימה בניית אפל פארק באמצעו 2019, החליט אייב "שהגיע הזמן להמשיך הלאה".

לאחר עזיבתו של אייב, אפל כידוע המשיכה לפנות יותר לכיוון שירותים, כשהתמקדותו של קוק ביעילות תפעולית פיתחה את החברה עוד יותר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים