אקטיוויז'ן בליזארד מסרבת להכיר באיגוד עובדיה

החברה שעומדת מאחורי משחק הווידיאו הפופולרי Call of Duty, ושנמכרה באחרונה למיקרוסופט בכ-70 מיליארד דולר, מסרבת להכיר באיגוד החדש, שנקרא ברית עובדי המשחקים, ושהוקם על ידי 34 עובדי QA של סטודיו משחק שלה

עדיין רחוקה מלהתממש. עסקת אקטיוויז'ן בליזארד-מיקרוסופט.

בסוף השבוע האחרון הודיעו כמה מעובדי רייבן תוכנה (Raven Software) – סטודיו למשחקי וידיאו שבבעלות ענקית הגיימינג אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard) – כי הקימו איגוד עובדים ראשון מסוגו בתחום הגיימינג.

מקימי האיגוד, שנקרא ברית עובדי המשחקים (Game Workers Alliance Union, או בר"ת GWU), הם 34 עובדי רייבן העוסקים ב-QA לתוכנת המשחק המפורסם של בליזארד, Call of Duty.

עם ייסוד האיגוד, הוצב אולטימטום לחברת המשחקים – להכיר בו רשמית. כעבור מספר ימים ממועד האולטימטום, בליזארד סופסוף הגיבה עליו, אך הודיעה כי לא תכיר באיגוד מרצונה החופשי, כך דיווח לראשונה אתר הגיימינג פוליגון (Polygon).

לפי הפרשנות בתקשורת העולמית, עבור בליזארד, העובדה ש-34 עובדים, מתוך כוח אדם של כ-10,000, התארגנו להקמת איגוד המייצג את זכויות העובדים לא מבטיחה שהם אכן נציגי "קולם" של כלל מועסקי החברה, ולכן התקבלה ההחלטה לא לאמץ את ההתאגדות בחום.

כדי שיוזמת האיגוד תצא לדרך בכל זאת, על המארגנים לערוך הצבעה בקרב כלל המועסקים, ובה על ברית עובדי המשחקים לאסוף 51% מהבוחרים שיתמכו בה.

לפי הדיווחים, העובדים המתאגדים זכו בסיוע של איגוד עובדי התקשורת האמריקני, ה-CWA, שכבר סייע להם קודם לכן במאבקים מול מעסיקתם.

ברית עובדי המשחקים. צילום מסך מאתר ההתאגדות.

ברית עובדי המשחקים. צילום מסך מאתר ההתאגדות.

רכישה למרות תרבות ארגונית רעילה

כידוע, מוקדם יותר החודש הוכה עולם הגיימינג בתדהמה כשהתבשר כי בליזארד – שאחראית למשחקים פופולריים מאוד, כמו Call of Duty שכבר הוזכר, World of Warcraft, דיאבלו וקנדי קראש האייקוני – נרכשה על ידי ענקית התוכנה מיקרוסופט בסכום העתק 68.7 מיליארד דולר.

אלא שכעת, עוד בטרם יבש הדיו על מסמכי המכירה, נראה שבליזארד מסתבכת עם העובדים המתאגדים שלאולטימטום שלהם סירבה.

בפוליגון ובוושינגטון פוסט דיווחו כי רייבן תוכנה בישרה ביום ב' לעובדי תחום אבטחת האיכות שלה שביקשו להתאגד כי בכוונתה לבצע בנייה מחדש של המחלקה, ולפזר אותם בין מחלקות שונות אחרות, במקום לשכן את כולם בחטיבה אחת.

יצוין כי עוד בטרם הרכישה בידי מיקרוסופט, בליזארד לא נתפשה כמעסיקה שמטיבה במיוחד עם עובדיה, וכן נקשרו בשמה פרסומים אודות תלונות חמורות שלהם – החברה הואשמה בחודשים האחרונים בטיפול כושל, לכאורה, בתלונות הקשורות לדיווחים על מקרים של הטרדה מינית ואפליה.

ביולי אשתקד, החברה נתבעה על ידי מחלקת התעסוקה ההוגנת והדיור של קליפורניה, לאחר חקירה שנמשכה שנתיים ומצאה מקרים לכאורה של הטרדה, אפליה ותרבות רעילה במקום העבודה. עובדת אחת, שדווח כי עברה התעללות, אפילו שמה קץ לחייה.

מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד, בובי קוטיק, הודה בקיץ שעבר שהחברה הייתה "חירשת לצלילים", בתגובתה לתביעה בקליפורניה.

בספטמבר האחרון הגיעה החברה להסדר עם הוועדה הפדרלית לשוויון הזדמנויות בתעסוקה, שלפיו היא תשלם, בגין ההאשמות, פיצויים בסך של 18 מיליון דולר.

כמו כן, כבר בדצמבר יזמו כמה מעובדי רייבן שביתה ממושכת בגין היחס אליהם, הן בגלל הפרשות שהוזכרו לעיל והן אחרי שתריסר עובדים במשרה חלקית פוטרו מהאולפן, ושקיצוץ עתידי נוסף בכוח אדם עלה על הפרק. אך השביתה ומחאת העובדים פשוט לא זכו לכל תגובה מהחברה.

עכשיו, בשל ייסוד האיגוד, השביתה הסתיימה באופן סופי. השובתים הודיעו כי כספי שביתה שלא נוצלו מאוחסנים למאמצי התארגנות או שביתה עתידיים, והבטיחו: "אנו נפרסם או נצייץ מחדש כל עדכונים מ-GWU כאן. אנו מעריכים את כל תמיכת הקהילה במהלך השביתה!"

החברה תשתנה כשיעזוב? מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד, בובי קוטיק.

החברה תשתנה כשיעזוב? מנכ"ל אקטיוויז'ן בליזארד, בובי קוטיק. צילום: מתוך פליקר

שינוי בהנהלה הבכירה – האם יביא תמורות לעובדים?

עם הבשורה על ההתמזגות עם מיקרוסופט נודע כי קוטיק – שמנהל את החברה מאז 1991, לאחר שהוביל קבוצת משקיעים ברכישתה – יקבל 390 מיליון דולר, ויישאר בתפקידו בתקופת המעבר וידווח לפיל ספנסר, מנהל עסקי Xbox, קונסולת המשחקים של מיקרוסופט. קוטיק צפוי לעזוב את אקטיוויז'ן בליזארד לאחר השלמת העסקה מתישהו בשנה הבאה.

כניסתו של ספנסר לנעלי הבוס של בליזארד הובילה להבטחה שלו להעניק יחס חדש ומכבד לעובדים, וכן נמנתה שורה של צעדים שבליזארד תנקוט כדי לשפר את התרבות הקיימת. עם זאת, החברה כנראה לא ששה לאיגוד עובדים שלה.

מבליזארד נמסר בעניין האיגוד כי: "אנו מכבדים מאוד את זכותם של כל העובדים לקבל החלטות משלהם אם להצטרף או לא להצטרף לאיגוד. בדקנו בקפידה ושקלנו את הבקשה הראשונית של ה-CWA מהשבוע שעבר, וניסינו למצוא פתרון מקובל הדדי עם ה-CWA, שיכול להוביל להליך בחירות מזורז. למרבה הצער, הקבוצות לא הגיעו להסכמה".

בליזארד המשיכה וציינה כי "אנו מקווים שהאיגוד ימשיך ויגיש עתירה לבחירות ל-NLRB (המועצה הלאומית האמריקנית ליחסי עבודה ג"פ). אם היא תתמלא, החברה תגיב רשמית לבקשה זו בהקדם. הדבר החשוב ביותר עבור החברה הוא שלכל עובד זכאי תהיה הזדמנות להשמיע את קולו, וכי ההצבעה האישית שלכם תיספר, ואנו מאמינים שלכל העובדים ברייבן זכות להביע דעה בהחלטה זו".

בחלק נוסף בהצהרה הארוכה של בליזארד החברה מבטיחה שהיא עושה הכל כדי להסדיר את מצב התעסוקה של העובדים, להגדיל את זמני המנוחה שלהם, ולשלם פיצוי כספי לנפגעים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים