פייסבוק מתכוננת להחליף את שם החברה ולמתג עצמה כענקית מטאברס

מטאברס הוא עולם דיגיטלי אלטרנטיבי, שבו אוואטרים שלנו מתנהלים כרצוננו, מבלים ואפילו עובדים ● לשם חותרת פייסבוק, שכבר שוקדת במרץ על בריאת הפלטפורמה ● ככלל, בפייסבוק ישמחו להתרחק מתדמית הרשת החברתית

פייסבוק משנה שם

בשבוע הבא עומד ליפול דבר בממלכת המדיה החברתית – פייסבוק, ששמה שגור בפי כל, עומדת לשנות את שם החברה.

השם של הרשת החברתית יוותר זהה, אבל שם חברת האם שלה עומד להפוך לכזה המזוהה עם דבר שונה לגמרי מפלטפורמת הליבה שייסד וממנכ"ל מארק צוקרברג – השם החדש ימתג את פייסבוק כך שתהיה ממוקדת במה שמכונה מטאברס (metaverse), הכיוון העתידי שאליו היא הולכת.

למעשה צוקרברג וקברניטיו החליטו ליצור חברת-אם המאגדת את כל המותגים שבבעלותם, ביניהם אינסטגרם, ווטסאפ, אוקולוס ואחרים, אלא שהדגש בשינוי השם עתיד להיות על מיתוג החברה כייצרנית מטאברס.

לפי פרסום ב-The Verge, שינוי השם יהיה אחד הנושאים בהם יעסוק מנכ"ל פייסבוק צוקרברג בכנס Connect השנתי של החברה, שיתקיים ב-28 באוקטובר, ואולם, על פי התקשורת, חשיפת השם החדש צפויה להתרחש ימים לפני הכנס.

מארק צוקרברג

מנסה להתרחק מהצרות? מייסד ומנכ"ל פייסבוק. מארק צוקרברג. צילום מסך צילום: נחמה אלמוג (צילום מסך)

מתרחקת משירות הליבה לעבר עולם וירטואלי רב-רובדי

המיתוג מחדש, כך על פי פרשנויות שונות, מתוכנן לשרת לא רק את כוונותיה העסקיות של פייסבוק ואת הכיוון העתידי שאליו היא צועדת, אלא לשמש גם להפרדה נוספת של הפרויקטים הטכנולוגיים שבהם צוקרברג מתמקד, מהביקורת המתמדת שמתקיימת כיום על כל מה ש-פייסבוק עושה בערך.

הביקורת הזו והכעס על פייסבוק והתנהלותה הכוללת הסלימו באחרונה עקב חשיפת מנעד רחב של עוולות והתנהלויות שהעידו, לכאורה, בעיקר על דבר אחד – פייסבוק תעשה הכל למען העצמת רווחיה, גם אם המשתמשים עלולים להיות קורבנות לכך.

פרנסיס האוגן

פרנסיס האוגן בתכנית 60 דקות. צילום מסך צילום: צילום מסך

על החשיפות של תכתובת פנימיות שהעידו בדיוק על כך חתומה בעיקר מי שזכתה לכינוי "חושפת השחיתויות של פייסבוק" – פרנסיס האוגן, עובדת לשעבר בחברה שגילתה לעולם את מאחורי הקלעים של ענקית המדיה החברתית חסרת המנוח, והותירה את פייסבוק כשערוותה גלויה. ובדיוק מתמונת המציאות זו רוצה מארק צוקרברג להתרחק, וללכת לכיוונו של עולם שכולם מציאות ווירטואלית – אל המטאברס.

מטאברס – שפירושו  בעברית מטא-יקום – הוא עולם אלטרנטיבי דיגיטלי. המונח מטאברס מקורו בסופר המדע הבדיוני ניל סטפנסון, שהמציא אותו ביצירותיו. אלא שהרעיון הבדיוני בעצם כבר קורם עור וגידים, כי פייסבוק פועלת ממש כיום בכדי להעביר משתמשים לעולם הדיגיטלי שהיא מפתחת, שבו אנשים כבר לא צריכים להימצא פיזית יחד כדי להרגיש קרובים זה לזה.

"אני חושב שנעבור מחברה שנתפשת בעיקר כחברת מדיה חברתית לחברת מטאברס", אמר צוקרברג בראיון שהעניק ל-The Verge באמצע יולי האחרון ושעליו דיווחנו. לדברי מייסד פייסבוק, היכולות של החברה להציע את היקום האלטרנטיבי המקביל אמורות להיות מוכנות בעוד כחמש שנים.

פייסבוק מטאברס

מתקדמת לעבר המטאברס. פייסבוק. עיבוד מחשב לאילוטרציה צילום: BigStock

צוקרברג מדבר על המטאברס כשלב האבולוציוני הבא של האינטרנט הסלולרי, שאפשר יהיה להיכנס אליו במקום רק להסתכל עליו. הגורם המכריע לחוויית המטא-יקום היא היכולת ליצירת ישות למשתמש שהיא ההתגלמות של האדם והנוכחות החברתית שלו. כלומר, יצירת דמות (אוואטר) ודמויות שיספקו את ההרגשה הזהה להימצאות עם אנשים אחרים באותו מרחב. אלא שהמטא-יקום, בהיותו מורכב ורב-רובדי, צריך יהיה להיווצר באמצעות שיתוף יכולות רבות, חלקן ממחלקות פייסבוק הקיימות ואחרות של חברות חיצוניות, ולא רק להיות מפותח על ידי הענקית ממאנלו פארק.

באופן מפתיע למדי, לטענת צוקרברג, החזון הזה לא יצריך בהכרח שימוש בטכנולוגיות מציאות מדומה או רבודה – שהן דווקא הטכנולוגיות שיועדו מראש לצורך חוויה חברתית מסוג זה, ושבפיתוחן השקיעה פייסבוק מיליארדי דולרים מאז שנת 2014. המטאברס דווקא אמור להיות נגיש באמצעות פלטפורמות מחשב שונות, ביניהן גם VR ו-AR, אך גם מהמחשב האישי, מהמכשירים הניידים ומקונסולות המשחק, כך אמר צוקרברג בקיץ.

ואכן ניכר כי החברה מקדמת ביתר שאת את תכניותיה, כיוון שבמקביל לשינויים המתגעשים בישרה השבוע הענקית ממאנלו פארק דרך דף הטוויטר שלה שהיא מגייסת כ-10,000 משרות חדשות בדיוק לשם פיתוח המטאברס.

אז איך יקראו לפייסבוק החדשה?

נזכיר כי פייסבוק אינה חברת הטכנולוגיה המפורסמת הראשונה שמשנה את שם העסק שלה במקביל להתרחבותה ולהתפשטות שאיפותיה לתחומים אחרים.

ב-2015 גוגל עשתה לעצמה רה-מיתוג תחת חברת אחזקות בשם אלפבית, בין השאר כדי להצביע על כך שהיא כבר לא רק מנוע חיפוש דומיננטי אלא קונגלומרט רחב ידיים. כך הפכה גוגל לתאגיד החולש על חברות המייצרות מנעד עצום של "מוצרים", למשל מכוניות אוטונומיות, רמקולים חכמים וטלפונים ניידים, וכן שעוסק ומתמחה לא רק בטכנולוגיה אלא גם במדעי החיים, בהון סיכון ובמחקר.

סנאפצ'ט שינתה גם היא את שמה ל-סנאפ בשנת 2016, באותה שנה החלה לכנות את עצמה "חברת מצלמות" והציגה לראשונה את זוג משקפי המצלמה הראשון שלה, ה-Spectacles.

השם החדש שנבחר לפייסבוק הוא לעת עתה סוד כמוס ושמור היטב. לפי התקשורת, אפילו המנהלים הבכירים ביותר לא יודעים את השם הנבחר, שישוחרר בקרוב לאוויר העולם. על פי הספקולציות, השם יכול להיות קשור ל-Horizon –  שמה של גרסת המציאות המדומה שעדיין לא פורסמה ופותחה על ידי החברה בשנים האחרונות.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים