חושפת השחיתויות לסנאט: "פייסבוק שמה את רווחיה העצומים לפני האנשים"

פרנסיס האוגן - העובדת לשעבר של הענקית ממאנלו פארק, שגילתה את הסודות הכמוסים ביותר של הרשת החברתית לעולם - התייצבה אתמול (ג') לתת עדות בפני המחוקקים האמריקנים, ודבריה הדהדו מצב כמעט בלתי נסבל, כולל פגיעה ביודעין בילדים ובני נוער

פרנסיס האוגן בתכנית 60 דקות. צילום מסך

חושפת השחיתויות (Whistleblower) של פייסבוק, פרנסיס האוגן, הוזמנה להעיד אתמול (ג') בפני ועדת משנה של הסנאט האמריקני. בדבריה היא התייחסה לממצאי החקירות הפנימיות של פייסבוק, שמראים כי חברת הבת שלה אינסטגרם עלולה לפגוע ביודעין בבריאות הנפש של חלק מהילדים והמתבגרים הפעילים בפלטפורמה.

פייסבוק התמודדה בשבועות האחרונים עם צונאמי של חשיפות, לאחר שסדרת מאמרים שהתפרסמה בוול סטריט ג'ורנל – Facebook Files series שמה – האשימה את החברה בעיקר בפגיעה בשלמותם הנפשית של מתבגרים העושים בשירותיה שימוש.

האוגן בת ה-37 הייתה מנהלת מוצר בחטיבת ניהול הדיסאינפורמציה של פייסבוק. היא הגיעה לחברה ב-2019, אחרי שצברה ניסיון קודם במשרות בגוגל ובפינטרסט. לדבריה, ביקשה מפייסבוק מפורשות הצבה ביחידה העוסקת במידע שגוי או כוזב, משום שאיבדה אדם אהוב בעברה, אחרי שהסתבך בענייני תיאוריות קונספירציה.

עדותה בפני הסנאט, במסגרת השימוע שזומן עקב חשיפותיה, ניתנה יום אחד בלבד לאחר התקלה העצומה שגרמה להחשכת שירותיה של פייסבוק, כמו גם של חברות הבת שלה, ווטסאפ ואינסטגרם ושל שירותים אחרים בבעלותה, למשך יותר משש שעות.


קודם לתקלה זו, סיפרה האוגן ביום א', בראיון בתכנית "60 דקות" (60 Minutes) של CBS שבו השתתפה, כי עבדה בפייסבוק כמעט שנתיים בצוות המוקדש לניטור ריגול-נגדי, וכיצד, לפני שעזבה את הקבוצה, החליטה לחשוף ממצאים שנראו לה חמורים במיוחד. היא התייעצה עם עורכי דין והורידה מסמכים, שהופקו על ידי צוותים אחרים, אך שהיו נגישים לכל העובדים באופן חופשי.

בין מסמכים אלה נכללים מחקרים פנימיים המסגירים כי אינסטגרם, שבבעלות פייסבוק, עלולה לפגוע בבריאות הנפש ובתדמיתם של חלק מהמתבגרים, במיוחד בבנות עשרה. חמור מכך – מהתכתובת הפנימית ניכר כי החברה יודעת זאת, אך ממשיכה בשלה.

הפרויקט נעצר. אינסטגרם לילדים. צילום אילוסטרציה מעובד. מקור: BigStock

הפרויקט נעצר. אינסטגרם לילדים. צילום אילוסטרציה מעובד. מקור: BigStock

התקבלה כגיבורה ש"רוצה לתקן את פייסבוק"

לפי דיווחי המדיה השונים, האוגן התקבלה כגיבורה על ידי הסנאטורים. "כמעט שלא ראיתי או שמעתי עד כה עדות כה אמינה ומשכנעת בנושא כל כך דוקרני", אמר הסנאטור הדמוקרטי ריצ'רד בלומנטל, שצוטט בניו יורק טיימס. "פרנסס האוגן רוצה לתקן את פייסבוק, לא להרוס אותה", שטח בלומנטל את התרשמותו מהמצב.

הסנאטור הרפובליקני דן סאליבן אמר כי הוא מודאג מהאופן שבו פייסבוק וחברות בנות שלה השפיעו על הילדים. "אנחנו הולכים להסתכל 20 שנה אחורה וכולנו הולכים להיות-כמו: 'מה לעזאזל חשבנו?" אמר בתגובה לעדות.

"כל עוד פייסבוק פועלת בצללים ומסתירה את המחקר שלה מעיון ציבורי, זה לא מקובל", אמרה האוגן בדיון, לפי דיווחה של רויטרס. "הנהגת החברה יודעת כיצד להפוך את פייסבוק ואינסטגרם לבטוחים יותר, אך לא תבצע את השינויים הדרושים מכיוון שהציבה את הרווחים האסטרונומיים שלה לפני אנשים. יש צורך בפעולות הקונגרס", הבהירה האוגן את תפישתה על סמך ידיעותיה וממצאיה.

עקב חשיפותיה של האוגן פייסבוק הודיעה על עצירה, כנראה זמנית, בתכניותיה של אינסטגרם לייצר גרסה שלה לילדים. האוגן התייחסה לכך ואמרה לסנאטורים שהיא תהיה "מופתעת בכנות" אם פייסבוק תפסיק לעבוד על המוצר. "פייסבוק מבינה שאם הם רוצים להמשיך לצמוח, היא חייבת למצוא משתמשים חדשים", הסבירה האוגן והוסיפה שמשמעות הדבר היא למעשה לגרום גם לילדים להתרגל אליה, זאת אומרת – ליצור בה תלות ממש כמו שתמשיה המבוגרים, שתסכולם משש שעות התקלה שלה ביום ב' הודהד בכל רחבי העולם.האוגן ביקשה מהסנאט לאלץ את הפלטפורמות להיות שקופות בנוגע לאלגוריתם שלהן, שעליו אמרה בראיון ל-CBS שהוא מונע בעיקר מהכוונה לעורר במשתמשים כעס. בנוסף היא למשל העלתה אפשרות לאלץ משתמשים ללחוץ על הקישור לפני שיתוף מאמר מחדש, על מנת להפחית את כמות הדיסאינפורמציה המסתובבת ברשתות. לבסוף, היא הציעה שאינסטגרם תגדיר מגבלת גיל ל-16 או 18, במקום לבני 13 ואילך, ותקדיש מספיק משאבים כדי לאכוף אותה, משום הנזקים שעלולים להיגרם למשתמשים צעירים מדי בשירות.

מייסד ומנכ"ל פייסבוק. מארק צוקרברג. צילום מסך: נחמה אלמוג

מייסד ומנכ"ל פייסבוק. מארק צוקרברג. צילום מסך: נחמה אלמוג

תגובת פייסבוק: "הגיע הזמן להתחיל ליצור כללים סטנדרטיים לאינטרנט"

פייסבוק הגיבה לשימוע והטילה ספק באמינותה של האוגן. "היום ועדת משנה של הסנאט קיימה שימוע עם מנהלת מוצר לשעבר של פייסבוק, שעבדה בקבוצה פחות משנתיים, לא הובילה צוות, ומעולם לא הגיעה לפגישה עם בכירי הקבוצה. והיא עצמה אמרה שש פעמים שהיא לא עובדת בנושא המדובר", אמרה לנה פיטש, מנהלת מדיניות התקשורת הראשית של פייסבוק. "איננו מסכימים עם אפיונה של הנושאים הרבים עליהם העידה. למרות כל זאת, אנו מסכימים בדבר אחד; הגיע הזמן להתחיל ליצור כללים סטנדרטיים לאינטרנט. 25 שנים עברו מאז עדכון החוקים לאינטרנט, ובמקום לצפות מהתעשייה לקבל החלטות חברתיות השייכות למחוקקים, הגיע הזמן שהקונגרס יפעל".


מאוחר יותר אתמול הגיב
מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, בעצמו לסיטואציה המאוד מאיימת בעבור החברה שלו ואמר: "בלב ההאשמות האלו עומד הרעיון שאנחנו נותנים עדיפות לרווחים על פני בטיחות ורווחה. זה פשוט לא נכון”. צוקרברג הרחיב את הגנתו על החברה שלו בפוסט ארוך שהעלאה לעמוד הפייסבוק שלו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים