תוכן פרסומי
ראשי » בראש הכותרות » פייסבוק מקימה צוות ייעודי לקידום תחום העולם הדיגיטלי
מתקדמת לעבר המטא-ברס. פייסבוק. עיבוד מחשב לאילוטרציה: BigStock

פייסבוק מקימה צוות ייעודי לקידום תחום העולם הדיגיטלי

הזירה החדשנית המכונה 'מטא-יקום' (metaverse) היא מה שמייסד ומנכ"ל החברה צוקרברג מסמן כתחום שבו תשקיע הענקית משאבים רבים, ואולי אף שתתבלט בו במיוחד ● כעת מלוהקים הבכירים שיובילו את החברה, לפחות תיאורתית, להצלחה בגזרה זו

מאת 27 ביולי 2021, 15:17 א+ / א- הדפסה הדפסה
פייסבוק טוויטר ווטסאפ פינטרסט לינקדאין דוא״ל

פייסבוק אמנם ידועה בעיקר כרשת חברתית דומיננטית אולם יש לה תכניות גדולות, ושונות, לעתיד. החברה מעוניינת ליצור עולם דיגיטלי חדש, שבתוכו אנשים יוכלו להיפגש, לעשות קניות או אפילו לעבוד. מדובר במה שמכונה מטא-יקום (או מטאברס, metaverse), שלמען כינונו מתכוונת הענקית ממאנלו פארק להעמיק את עבודתה על קישור פלטפורמות ומכשירים שונים של פייסבוק אלו לאלו.

המונח מטאברס מקורו בסופר המדע הבדיוני ניל סטפנסון, שהמציא אותו ביצירותיו. אלא שהרעיון הבדיוני בעצם כבר קורם עור וגידים, כי פייסבוק פועלת ממש כיום בכדי להעביר משתמשים לעולם דיגיטלי, שבו אנשים כבר לא צריכים להימצא פיזית יחד כדי להרגיש קרובים זה לזה. מגיפת הקורונה, מן הסתם, העצימה את הנחיצות של התחום, ואת העניין והעיסוק בו.

צוקרברג רוצה לעבור להיות חברת מטא-יקום

"אני חושב שנעבור מחברה שנתפשת בעיקר כחברת מדיה חברתית לחברת מטא-יקום", אמר צוקרברג בראיון שהעניק ל-The Verge בשבוע שעבר. לדברי מייסד פייסבוק, היכולות של החברה להציע את היקום האלטרנטיבי המקביל אמורות להיות מוכנות בעוד כחמש שנים.

צוקרברג מדבר על המטאברס כשלב האבולוציוני הבא של האינטרנט הסלולרי, שאפשר יהיה להיכנס אליו במקום רק להסתכל עליו. הגורם המכריע לחוויית המטא-יקום היא היכולת ליצירת ישות למשתמש שהיא ההתגלמות של האדם והנוכחות החברתית שלו. כלומר יצירת דמות ודמויות שיספקו את ההרגשה הזהה להימצאות עם אנשים אחרים באותו מרחב. אלא שהמטא-יקום, בהיותו מורכב ורב-רובדי, צריך יהיה ליווצר באמצעות שיתוף יכולות רבות, חלקן ממחלקות פייסבוק הקיימות ואחרות של חברות חיצוניות, ולא רק להיות מפותח על ידי הענקית ממאנלו פארק.

רוצה להציע לעולם מטא-יקום. מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג. צילום מסך: נחמה אלמוג

רוצה להציע לעולם מטא-יקום. מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג. צילום מסך: נחמה אלמוג

באופן מפתיע למדי, לטענת צוקרברג, החזון הזה לא יצריך בהכרח שימוש בטכנולוגיות מציאות מדומה או רבודה, שהן דווקא הטכנולוגיות שיועדו מראש לצורך חוויה חברתית מסוג זה, ושבפיתוחן השקיעה פייסבוק מיליארדי דולרים מאז שנת 2014. המטא-יקום דווקא אמור להיות נגיש באמצעות פלטפורמות מחשב שונות, ביניהן גם VR ו-AR, אך גם מהמחשב האישי, מהמכשירים הניידים ומקונסולות המשחק, כך אמר צוקרברג.

מחשבת מסלול לעתיד מחדש?

החזון החדש בפייסבוק מלווה כעת ברה-ארגון ראשוני, כשעל פי CNET, פייסבוק מתכננת ליצור מאות משרות חדשות עבור המחלקה החדשה בהמשך.

האדם המופקד כיום על תחום ה-XR (ר"ת Extended reality, שמשמעו בעברית 'מציאות מורחבת'), אנדרו בוסוורת', מנהל מעבדות המציאות של פייסבוק (FRL), הכריז כעת על הקמת מחלקה וקבוצת מוצרים חדשה בתוך מעבדות המציאות של פייסבוק, ואלו יוקדשו ליישום חזון המטא-יקום העתידיני של החברה.

הארגון מחדש נועד למזג את שירותי ה-המטא-יקום הקיימים והעתידיים של פייסבוק לכדי פלטפורמה גדולה ואחידה יותר. על הצוות ליצור את רקמת החיבור בין החללים המטאברסיים של פייסבוק, כך שאפשר יהיה לנוע ביניהם בקלות, הסביר בוסוורת'.

מנהל מוצר אינסטגרם, וישאל שאה, הוא מי שצוות כדי להוביל את המאמצים הללו.

ויווק שארמה מ-פייסבוק גיימינג יהיה אחראי על תשתית הענן ועל צוותי Facebook Horizon – המציע כבר כיום עולמות וירטואליים למשתמשים. ג'ייסון רובין, האמון על אפליקציות Luminary של אוקולוס (גם הן חלק פייסבוק גיימינג) ימונה למנהל התוכן בזירת המטא-יקום החדשה.


בוסוורת' הצהיר בפוסט שפרסם כי: "FRL מתמקדת בבניית מוצרים המספקים נוכחות בחללים דיגיטליים במשך שנים. כיום,
Portal (הרמקול-מסך החכם של החברה – ג"פ) ואוקולוס (תחום המציאות הווירטואלית והרבודה שבו עוסקת פייסבוק רבות בלי הצלחה גדולה – ג"פ) יכולים לשלח אתכם לחדר עם אדם אחר, ללא קשר למרחק הפיזי, או לעולמות וחוויות וירטואליים חדשים. אך כדי להשיג את החזון המלא שלנו לגבי המטא-יקום, עלינו גם לבנות את רקמת החיבור בין החללים הללו – כך שתוכלו להסיר את מגבלות הפיזיקה ולעבור ביניהם באותה הקלות כמו מעבר מחדר אחד בביתכם לחדר הבא".

יצוין עם זאת כי לא רק פייסבוק עובדת על עולם דיגיטלי מקביל, שבו אנשים יכולים לבלות את חייהם כמעט באופן מלא. אפיק גיימז (Epic Games), אחת מחברות משחקי הווידיאו הגדולות בעולם, וזו העומדת מאחורי הכותר הלוהט פורטנייט, מפתחת בימים אלה גם סוג של מטא-יקום, אליו מקושרים פלטפורמות ומכשירים.

ואולם אפיק, על כל גודלה והצלחתה, אינה בעלת היכולות הפוטנציאליות של פייסבוק, וגם אין לה את אותה מאסת משתמשים של פייסבוק, שמתגאה בכ-3 מיליארד כאלו, והיא מסתפקת רק בכמה מאות מיליוני אנשים שאפשר שיתעניינו גם ביקום מקביל וירטואלי, אם אפיק תציע להם אחד כזה בעתיד.

פייסבוק מקימה צוות ייעודי לקידום תחום העולם הדיגיטלי Reviewed by on . פייסבוק אמנם ידועה בעיקר כרשת חברתית דומיננטית אולם יש לה תכניות גדולות, ושונות, לעתיד. החברה מעוניינת ליצור עולם דיגיטלי חדש, שבתוכו אנשים יוכלו להיפגש, לעשות פייסבוק אמנם ידועה בעיקר כרשת חברתית דומיננטית אולם יש לה תכניות גדולות, ושונות, לעתיד. החברה מעוניינת ליצור עולם דיגיטלי חדש, שבתוכו אנשים יוכלו להיפגש, לעשות Rating: 0

הגיבו