"שומר החומות – המבצע הראשון שבו הדיגיטל סייע ישירות לאפקטיביות המבצעית"

"זה היה המבצע הראשון שבו מימשנו דיגיטל בשטח", אמר מפקד יחידת לוטם, תא"ל עומר דגן ● לדבריו, "צה''ל בשל ארגונית עם פלטפורמות דיגיטליות ומערכות מבצעיות"

תא"ל עומר דגן, מפקד יחידת לוטם שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר בצה''ל. צילום: ניב קנטור

"מדברים רבות על טרנספורמציה דיגיטלית. מבצע שומר החומות היה המבצע הראשון שבו הטרנספורמציה הדיגיטלית התממשה הלכה למעשה, ותרמה באופן ישיר ומשמעותי לאפקטיביות המבצעית של צה"ל", כך אמר תא"ל עומר דגן, מפקד יחידת לוטם שבאגף התקשוב וההגנה בסייבר בצה"ל.

תא"ל דגן דיבר היום (ג') בפתח כנס "יערות הכרמל" של בינת. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך במהלך השבוע במלון אוריינט בירושלים, בהשתתפות מאות נציגים מלקוחות החברה ושותפיה העסקיים ובהנחיית העיתונאי דרור גלוברמן, מגיש התוכנית נקסט בערוץ 12.

לדברי מפקד לוטם, "ליחידה יש כמה משימות: שיפור האפקטיביות המבצעית והארגונית של צה"ל; הפיכת הפעילות הצבאית לכזו המוכוונת ומבוססת מידע; והפיכת צה"ל לארגון דיגיטלי בפעילותו היומיומית". "זה קורה", הסביר, "על ידי הכנסת תהליכים דיגיטליים, לצד הנגשת יותר שירותים בטלפון לכל אחד – מהחייל שבשטח ועד למפקד שבקריה. זאת, לטובת שיפור חוויית המשתמש בצה"ל".

תא"ל דגן ציין ש-"תפיסת ההפעלה לניצחון של הצבא גובשה לפני שנתיים על ידי הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי. היא מתממשת על ידי הגנה רב ממדית חזקה, מניעת הישגים מהאויב בכלל הזירות – יבשה, אוויר וים, הנפקת מהלומות תקיפה לשטח האויב ממגוון מקומות ואמצעים, ותמרון רב ממדי לשטח שלו". הוא הוסיף כי "הוגדרו שמונה מאפשרים כדי שהמאמצים הללו יתממשו. הראשון שבהם הוא הדיגיטל, כי הוא מאפשר רב ממדיות, הוא מדייק את פעילות צה"ל. במבצע שומר החומות צה"ל מימש את תפיסת ההפעלה שלו לניצחון, תוך התבססות על הדיגיטל כמאפשר".

מאות אלפי הורדות של יישום ההתרעות של פיקוד העורף

הוא אמר כי במהלך המבצע "היו מאות אלפי הורדות ליישום ההתרעות של פיקוד העורף. ביום רגיל, כמות ההודעות שעוברות בצ'ט המבצעי עומדת על 12 אלף, ואילו בימי המבצע היקפן גדל ל-80 אלף. יש כיום כ-5,000 משתמשים בסלולר צבאי. היקף המשתמשים בענן המבצעי הוכפל, וכך גם היקף השיתופיות. סייענו להגדלת היקף התעבורה הזורמת אל ומאוגדת עזה, והגדלנו את רוחב הפס במהלך המבצע מכמה מאות מגה-ביט בתחילה לכמה ג'יגה-ביט".

"מספר המשתמשים במהלך המבצע גדל פי שישה בהיבט צריכה של יכולות לביצוע הערכת מצב וקבלת החלטות מבוססת מידע וידע לשיפור האפקטיביות המבצעית – מהמטכ"ל ועד לדרג החטיבה. כך, המפקדים היו יכולים להתפנות לעסוק בהערכת מצב ולבצע אותה בדיגיטל, באופן מדויק ורלוונטי יותר – ולא לבזבז זמן על גיבוש תמונת המצב", אמר תא"ל דגן. "בעבר, לא תמיד הצלחנו לחבר בין כל הגורמים. בשומר החומות השתמשנו בפעם הראשונה בצ'ט המבצעי על מנת לחבר בין כולם. בנוסף, חודשיים לפני המבצע העלינו לאוויר מערכת שמאגדת ומשנעת נתוני וידיאו ותמונה, ונתונים נוספים שמגיעים מחיישנים. היא שימשה להגנה ולזיהוי מטרות".

"ייעול וקיצור מעגלי האש – בעזרת הטכנולוגיה"

"בעזרת מערכת שעלתה לאוויר לפני כשנה", אמר תא"ל דגן, "הבאנו לייעול ולקיצור מעגלי האש. כך, צה"ל יודע לתקוף כיום יותר מטרות, באופן יותר מדויק. בנינו מערכת שמתכללת את תמונות השיגורים והנפילות, ואנחנו יודעים לעשות להן היתוך".

הוא ציין כי "עוד מערכת שסייעה היא שוע"ל – שו"ב לעורף הלאומי. הבאנו לטיוב המערכת עם הכשרות של אנליסטים מבצעיים, שמסייעים למפקדים לקבל תובנות".

מפקד לוטם סיים באומרו כי "כדי לממש טרנספורמציה דיגיטלית יש לבנות פלטפורמות דיגיטליות, רובסטיות, זמינות ומוגנות, ולעשות זאת בתפיסת 'ענן תחילה'. נמשיך לשנע מידע, שיביא לשיפור האפקטיביות המבצעית, נהיה עוד יותר מהירים ומדויקים. מאמץ נוסף כרוך בממד האנושי: נעמיק את האיתור של מועמדים לגיוס ונרחיב את האוכלוסיות שאליהן נפנה, כולל נשים ופריפריה. שומר החומות היה המבצע הראשון שבו מימשנו דיגיטל בשטח, ותרמנו לאפקטיביות המבצעית של הצבא. צה"ל בשל ארגונית עם פלטפורמות דיגיטליות, מערכות מבצעיות ובעיקר אנשים מסורים. יש עוד הרבה עבודה בדיגיטל – לא סיימנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים