גבר התאבד בלייב בפייסבוק – איך קרה שהתיעוד המחריד שטף את טיק-טוק?

פייסבוק התמהמה ולא הסירה מיד הסרטון הנורא ● זה הספיק כדי שתיעוד מותו של החייל לשעבר, אמריקני ממיסיסיפי, יגיע לפלטפורמה המתחרה, ויהפוך לוויראלי ● טיק-טוק ידועה כרשת חברתית לנוער ואף לילדים, ורבים מהם נחשפו לתוכן וחוו טראומה

האירוע שודר בפייסבוק בלייב והציף את טיק-טוק. התאבדות של חייל לשעבר. צילום אילוסטרציה: BigStock

בערב ה-31 באוגוסט שם קץ לחייו חייל אמריקני לשעבר ששירת בעיראק, הוא היה בן 33 במותו ושמו רוני מק'נאט. האירוע הזה, טראגי ככל שיהיה, לא אמור היה להיוודע לרבים כל כך ובדרך כה מעוותת – אבל זה קרה!

האירוע הקשה החל במקור בפייסבוק (Facebook), בשידור חי. מק'נאט הזרים אותו בלייב דרך הרשת החברתית הדומיננטית, שיש לה כיום כ-2.5 מיליארד משתמשים.

Facebook Live. צילום: BigStock

Facebook Live. צילום: BigStock

בנוהל הקבוע, פייסבוק החלה לקבל סימונים ופניות שהתריעו על האירוע החמור העוד במהלך ההזרמה החיה, אבל היא שוב התמהמה להגיב – בדיוק כפי שעשתה במרץ אשתקד, כשטרוריסט שביצע טבח במסגדים בניו זילנד הזרים את מעשיו בלייב דרכה. פרשה שהקימה על פייסבוק זעם אדיר, כולל מראשת הממשלה, ג'סינדה ארדרן.

אבל נחזור להתאבדותו העצובה של מק'נאט – מדובר בחייל לשעבר שסבל מפוסט טראומה עקב שירותו בעיראק. הבעיות שלו התרבו באחרונה וחיבלו בקשריו הזוגיים, כך אמר לתקשורת חברו ג'וש סטיין. לפי דיווח ב-VICE, סטיין, שהקליט פודקאסט עם מק'נאט, סיפר כי מישהו יצר איתו קשר באותו ערב, ועידכן אותו שחברו החל בזרמה חיה בפייסבוק וירה, לטענתו בטעות, באקדחו.

סטיין מיהר להתחבר להזרמה, וראה את חברו שיכור, פצוע ומתנהג באופן משונה. לדבריו, הוא סימן מייד את השידור לפייסבוק, בניסיון לגרום לה להתייחס לאירוע הקשה. בזמן הזה מק'נאט היה עדיין בחיים, לדברי סטיין, אך פייסבוק לא הגיבה. אז יצר סטיין קשר גם עם המשטרה, שצפתה בשידור החי בזמן שעמדה מחוץ לדירתו של מק'נאט. התגובות האטיות הללו גרמו לכך שמק'נאט מת, וכן שהתיעוד של המקרה המזעזע התפשט אונליין ונחשף לעיני כל.

מק'נאט מת כתוצאה מהירי שביצע בשעה 22:30, אך רק בשעה 23:51 קיבל סטיין תגובה מפייסבוק, כפי שהוכיח באמצעות צילום מסך ששיתף עם אתר Heavy. הענקית ממאנלו פארק ענתה וטענה, באופן מאוד משונה, כי הסרטון אינו מפר את התקנים הקהילתיים שלה ולכן – לא יוסר. בדיעבד החברה טענה בפני VICE News כי הסירה את הסרטון "זמן קצר" לאחר פרסומו. אבל זה כבר היה מאוחר מדי.

ההתאבדות הפכה לתוכן מומלץ. טיק-טוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

ההתאבדות הפכה לתוכן מומלץ. טיק-טוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

המוות הנורא הפך לתוכן מומלץ ב-For You של טיק-טוק

שעתיים הן אולי באמת זמן קצר לכאורה, אבל פרק הזמן הזה הספיק כדי להפוך את התיעוד המחריד לוויראלי – ודווקא בפלטפורמה אחרת, בטיק-טוק (TikTok).

"ביום ראשון בלילה קטעי וידיאו של התאבדות, שבמקור הוזרמו בלייב בפייסבוק, הופצו בפלטפורמות אחרות, כולל בטיק-טוק", אמר דובר האפליקציה המגה-פופולרית בהצהרה לתקשורת, בניסיון להסביר את שאירע. "המערכות שלנו, יחד עם צוותי הסוקרים שלנו, זיהו והסירו את הקליפים האלה בגלל הפרת המדיניות שלנו כנגד תוכן שמציג, מהלל, משבח או מקדם התאבדות", הבהיר הדובר.

אז מה הסיבה לכך שהתיעוד הטראגי הפך לוויראלי? זו נעוצה לאו דווקא בסקרנות אנושית לצפות בהתאבדות. בטיק-טוק משתמשים צעירים רבים, בני נוער ואפילו ילדים. מה שאירע לפי הדיווחים הוא שהיו מי שהציגו את סרטוני ההתאבדות ככאלו שימשכו אחרים לראותם, למשל עם הכיתוב "תסתכלו על הפסטה שהכנתי הערב", וכך התגלגלו התיעודים לדף For You, המציע למשתמשי הפלטפורמה תכנים מומלצים לצפייה, ומשמש כעמוד הראשון של האפליקציה.

באופן פרדוקסלי, ומקומם במיוחד, התוכן הקשה – ובו תיעוד התאבדותו, או מותו הלא מכוון מראש, של מק'נאט – נחשף בפני משתמשים צעירים, וגרם להם לטראומה, כך טוענים כעת הורים של משתמשי טיק-טוק רבים.

כעת פייסבוק וטיק-טוק עדיין נאבקות כדי לסלק את התוכן המסוים כליל מהשירותים שלהן. האפליקציה של סרטוני הלולאה הקצרים – שגם ככה נתונה בבעיה בארה"ב בגלל חשדות שהחברה הבעלים שלה, בייט-דאנס (ByteDance) הסינית משתמשת בדטה שהיא אוספת מהמשתמשים לצורך ריגול, ועלולה להיות מוחרמת בקרוב במדינה – הבהירה שהיא תחרים כל חשבון שיעשה ניסיונות מרובים להעלות את הקליפ המסוים, הכולל את מותו של מק'נאט.

טיק-טוק הביעה הערכה לכך שהיו מי מחברי הקהילה שלה אשר נקטו פעולה לדווח על התוכן, ובמקביל הפיצו את הבשורה והזכירו למשתמשים כי מוקדי בריאות הנפש זמינים בתוך האפליקציה ודרך מרכז הבטיחות של החברה.

בכל מקרה, כאילו לא די בכל הרעות החולות ברשתות החברתיות, הסיפור הנוכחי מציג זן מטריד במיוחד של הטרלה, כיוון שהמשתמשים, בכל הגילאים, יכולים פשוט להיתקל במפתיע בסרטון גרפי במיוחד בטיק-טוק, והחשיפה הזו עלולה לגרום להם פגיעה רגשית ואף פוסט-טראומה, לאחר שיראו את התוכן הקשה לגמרי באקראי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים