"פייסבוק בפשיטת רגל מוסרית"

כך תיאר נציב הפרטיות של ניו-זילנד את הנהגת הרשת החברתית הגדולה בעולם ● הוא קרא לבכיריה "שקרנים פתולוגיים" שאי אפשר לסמוך עליהם, לאחר שמארק צוקרברג, מנכ"ל החברה, לא לקח אחריות על מעורבותה בהפצת תיעוד אירועי הדמים במסגדים שבמדינה, בהם נרצחו 50 בני אדם וששודרו בלייב דרך פייסבוק

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק

"אי אפשר לסמוך על פייסבוק. הם שקרנים פתולוגיים ופושטי רגל מבחינה מוסרית, המאפשרים רצח עם (במיאנמר), ומארחים חתירה של זרים תחת מוסדות דמוקרטיים", כך צייץ ג'ון אדוארדס, נציב הפרטיות של ניו זילנד,  אתמול (א') בהתקפה קשה מצידו על הרשת החברתית הדומיננטית ביותר בעולם.

הדברים הגיעו לאחר השידור החי של התקפות הטרור בקרייסטצ'רץ' דרך פלטפורמת המדיה החברתית הענקית, ובעיקר אחרי שמארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, התבטא בשבוע שעבר לראשונה מאז מתקפות הטרור. הוא העניק ראיון לתכנית "בוקר טוב אמריקה" ובו הודה כי אם היה עיכוב בהזרמה החיה של אירועי הדמים הדבר היה "עלול" (כך במקור) להגביל את מספר הצפיות שבהן זכה התיעוד המצמרר.

טבח המסגדים הנורא שבוצע בניו זילנד במרץ האחרון גבה את חייהם של 50 בני אדם. ברנטון טרנט, המפגע – גזען לבן אוסטרלי בן 28, שנעצר לאחר האירועים, טען כי ביצע את מעשיו כדי "לנקום במהגרים". הוא שידר את התקפותיו בפייסבוק במשך 17 דקות באמצעות כלי ה-Live של הרשת החברתית. לתיעוד המחריד היו שיתופים רבים במדיה החברתית, ואלו חשפו רבים לזוועות.

ג'סינדה ארדרן, ראשת ממשלת ניו-זילנד, אמרה מיד לאחר מכן שבכוונתה לדון עם פייסבוק על השידור החי, השיתופים והשלכותיהם, והוסיפה והבהירה כי תדרוש תשובות מפייסבוק ומגופי מדיה חברתיים אחרים כיצד תיעודה של התקפה כה בוטה, שבה נהרגו רבים, מתפשט בפלטפורמות שלהם בלי שימנעו זאת.

יצוין עם זאת כי צוקרברג, שנענה והתייחס למעורבותה של פייסבוק בהפצת התיעוד רק שבועות לאחר האירועים, הוסיף בראיון בשבוע שעבר כי עיכוב השידור הוא ביסודו דבר ששובר את מהות הרעיון שעומד מאחורי הלייב סטרימינג. "אתה לא רק משדר, אתה מתקשר ואנשים מגיבים בחזרה", הוא אמר לכתב US ABC, ג'ורג' סטפנופולוס.

#לא_שמים_ק-צוק

הנציב אדוארדס נשמע אתמול זועם במיוחד ופרסם בטוויטר את דאגותיו בעקבות הראיון של צוקרברג.

לדבריו, פייסבוק "ממשיכה לאפשר הזרמה חיה של התאבדויות, אונס ורציחות, ממשיכה לאפשר אחסון ופרסום של סרטון הפיגוע במסגד, ממשיכה לאפשר למפרסמים למקד 'שונאי יהודים' ופלחי שוק אחרים שעניינם שנאה, ולסרב לקבל כל אחריות על כל תוכן או נזק".

אדוארס חתם את הטוויט הביקורתי שלו בכיתוב שכלל האשטאג, "#הם לא שמים ק-צוץ" (DontGiveAZuck#) – משחק מלים על המינוח "לא שמים קצוץ", אבל בתוך שימוש בכינויו של צוקרברג, 'צוק'.

נציב הפרטיות הניו זילנדי גם ציטט מדבריו של צוקרברג בראיון, שאמר כי: "אחד הדברים שזה מסמן עבורי, באופן כללי, הוא המידה שבה שחקנים רעים ינסו לעקוף את המערכות שלנו". בהתחשב בכך טען אדוארדס בחזרה כנגד המנכ"ל של פייסבוק שלא ברור אם כן מדוע החברה שלו בכלל אפשרה את המערכות הללו מלכתחילה.

בשיחה עם התקשורת בעקבות הציוץ הוסיף ואמר אדוארדס כי צוקרברג לא יכול או לא מעוניין לספר כמה התאבדויות, רציחות, או תקיפות מיניות משודרות בלייב דרך הפלטפורמה שלו. "שאלתי את פייסבוק בדיוק את זה בשבוע שעבר, ופשוט אין להם את המספרים האלה, או שהם לא רצו לתת לנו אותם", אמר. אדוארדס גם ביקש מפייסבוק, לדבריו, למסור למשטרת ניו זילנד את שמות האנשים ששיתפו את הווידאו של המתנקש במסגדים, והחברה ממאנלו פארק סירבה.

"ההגנה המשפטית שיש להם – הסיבה שהם הצליחו להשיק מוצר לא בטוח ולהימלט מכל אחריות – היא חוק הגנות התקשורת בארצות הברית (Communications Decency Act), אשר אומר שאם אתה פלטפורמה, ספק, אין לך אחריות על התוכן, אבל אני חושב שמה שאנחנו רואים בעולם הוא הדיפה של זה", אמר אדוארדס לתקשורת.

הסרטון של הטבח – שפייסבוק טוענת שעצרה מיליוני הפצות שלו ושבכל זאת הגיע לעיניים רבות מאוד – נאסר לשיתוף על ידי הצנזורה הראשי של ניו זילנד, מה שהופך אותו לבלתי חוקי להצגה או לשיתוף במדינה.

דובר לשכתו של אדוארדס אמר כי אין תגובה נוספת על נימת דברי הנציב.

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים