זו הייתה השנה שהייתה בתקשוב הממשלתי

תשע"ט הייתה שנה של פעילות ענפה ברשות התקשוב ובשאר הזרועות הרלוונטיות, כשבמרכזה ההיערכות למכרז הענן הממשלתי, שקורם עור וגידים ● סקירה קצרה של הפרויקטים המרכזיים

התוכנית החדשה - צעד משמעותי לשיפור השירות לאזרח

רשות התקשוב הממשלתי מסיימת את השנה העברית עם ציפייה לתוצאותיו של אחד המכרזים היותר משמעותיים שיפורסמו בשנה הבאה: מכרז להקמת ענן ממשלתי, שיוקם על ידי אחת מהספקיות הבינלאומיות הגדולות הפועלות בישראל. בחודש שעבר פרסמה הממשלה קול קורא ראשוני, שכלל את עיקרי המכרז, במטרה לקבל הערות מהשוק. בימים האחרונים הוכנסו עדכונים למכרז, בעקבות ההערות שהתקבלו, ואם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, הוא יתפרסם לקראת דצמבר, כאשר הכוונה היא לסיים אותו ברבעון הראשון של 2020.

הידיעה כי המכרז עומד להתפרסם דרבנה את החברות הגלובליות בתחום הענן להכריז על מהלכים שמקרבים אותו לישראל. הראשונה הייתה מיקרוסופט, שהכריזה על שיתוף פעולה עם MedOne, אחריה הייתה זו AWS ובאחרונה הודיעה אורקל כי היא מקימה שני עננים בישראל. המכרז ומהלכים אלה יאיצו בצורה משמעותית את תהליך המעבר לענן של המגזר הממשלתי, ובעקבותיו יעשו זאת שורה של ארגונים במשק, מוטי רגולציה, שמיקומם הגיאוגרפי של העננים הגלובליים לא מאפשר להם להרחיב את פעילותם העננית.

שנה מרובת פרויקטים

ד"ר נחמן אורון, יו"ר פורום המנמ"רים בממשלה ויועץ בכיר לה בתחום התקשוב, סבור גם הוא שהמכרז הענני הוא בין הפעילויות הבולטות של רשות התקשוב הממשלתי בשנה האחרונה. ככלל, לדבריו, השנה החולפת הייתה מוצלחת ורבת פעילות. "התקשוב הממשלתי העלה לאוויר את האזור האישי, המשפר משמעותית את השירות לאזרח. בהמשך יעלה לאוויר האזור האישי לעסקים, שיביא ברכה רבה לעולם זה", ציין. עוד הוא מנה פרויקטים כמו מנגנון ההזדהות החכמה, ההולך ומתרחב, ולדבריו כבר נרשמו אליו מעל לחצי מיליון אזרחים. כמו כן, הוסיף ד"ר אורון, "הצורך בהגנת הסייבר הולך ומתרחב, ויחידת יה"ב של רשות התקשוב הממשלתי מרחיבה את פעילותה. בנוסף, עד סוף השנה יהיה תקן ISO 27001 ל-30 משרדים".

ד''ר נחמן אורון, יו"ר פורום המנמ"רים במשרדי הממשלה ויועץ בכיר לתקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

ד"ר נחמן אורון, יו"ר פורום המנמ"רים במשרדי הממשלה ויועץ בכיר לתקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור צילום: ניב קנטור

עוד פרויקט שאורון ציין הוא הקמת אתר לרשם הירושות במשרד המשפטים. "המהלך הזה קיצר משמעותית את התהליך הכואב של קבלת צו ירושה, ומחשב אותו מתחילתו ועד סופו", אמר. כמו כן, השנה עלו לאוויר מערכת המשרתת את החוק החדש לחדלות פירעון ומערכת שער עולמי של רשות המסים לטיפול בסחר החוץ של ישראל. הרשות עצמה נמצאת בעיצומם של תהליכי שדרוג והטמעת מערכות IT – בהובלת ליאורה בן אפרים, מנכ"לית שע"מ, זרוע המחשוב של הרשות, והמנכ"ל שלה, ערן יעקב.

אורון שם את האצבע על מספר פרויקטים נוספים: האחד הוא מחשוב וצילום של מבחני הרישוי, לצד הטיפול ברישיונות רכב, "שמייתר לחלוטין את הצורך לבקר במשרדי הרישוי", לדבריו. השני הוא ייעול תהליכים ברשות האכיפה והגבייה, מה שמקל על החייבים. בנוסף, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה העמיד לרשות היבואנים מערכת ממוחשבת שמייעלת את תהליך התקינה ומשרד התיירות העלה מדריך תיירות ממוחשב, לסיוע לתיירים בעת שהותם בארץ. בנוסף, השנה התקדם משרד הבריאות בהטמעת פרויקטים בתחום הבריאות הדיגיטלית – פעילות שתקציבה עומד על כמעט מיליארד שקלים, ושמבוצעת בשיתוף משרדי ממשלה שונים, וכן ישראל דיגיטלית ורשות התקשוב.

פרויקטי תקשוב מרכזיים נוספים במגזר הציבורי נעשו בשנה האחרונה בבנק ישראל, ובמרכזם המכרז להקמת בנק דיגיטלי, שקורם עור וגידים בימים אלה, ופרויקט ההיערכות ליישום חוק נתוני האשראי.

מסכמים עשור

סיומה של תשע"ט הוא גם סיומו של עשור בפעילות התקשוב הממשלתית – עשור שבה חלו שינויים רבים במסגרת הארגונית של פעילות התקשוב ובאופייה. אחרי שב-1999 הוקם מערך תהיל"ה, שנועד להגן על מערכות המחשוב של משרדי הממשלה, וב-2002 אישרה הממשלה את פרויקט ממשל זמין להפעלת שירותים מקוונים לאזרח, שנמשך עד היום, ב-2012, או תשע"ב, היא החליטה להקים מטה תקשוב. הסיבה לכך היא הצורך ליצור שפה משותפת, תקינה ממשלתית אחידה ותיאום בין המשרדים. שלוש שנים לאחר מכן, ב-2015 – תשע"ה, עבר המטה לאחריות משרד ראש הממשלה, אחרי שבמשך שנים, באופן מסורתי, פעילות התקשוב הממשלתית הייתה באגף החשב הכללי של משרד האוצר. המטה, שבינתיים הפך לרשות, פועל עד היום במסגרת זו.

שחר ברכה, הראש החדש - והזמני - של רשות התקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

שחר ברכה, הראש החדש – והזמני של רשות התקשוב הממשלתי. צילום: ניב קנטור

נכון לעכשיו עומד בראש הרשות שחר ברכה, שמונה כממלא מקום זמני במקום יאיר פראנק, שפרש בפברואר השנה. מינוי קבוע דורש מכרז, אולם בשל העובדה שאנחנו עדיין בממשלת מעבר וטרם כוננה ממשלה קבועה, המכרז על התפקיד יידחה כנראה לאי שם בשלהי 2020. קיים גם חוסר ודאות לגבי המשך תפקוד הרשות במשרד ראש הממשלה, ובאוויר מתרוצצים תסריטים שונים, כמו איחוד עם ישראל דיגיטלית, שבמקור הייתה חלק מרשות התקשוב אולם לאחר בחירות 2015 עברה למשרד לשוויון חברתי, בראשותה של גילה גמליאל.

בדצמבר הקרוב ייערך eGov, הכנס השנתי של התקשוב הממשלתי, בהפקת אנשים ומחשבים. באירוע ייחשפו החידושים ותכניות העבודה של הממשלה, ויתקיימו שולחנות עגולים בהשתתפות מנמ"רי ממשלה ומנהלים בחברות טכנולוגיות שעובדות עם המגזר הממשלתי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים