מה יכלול מכרז הענן הציבורי של הממשלה?

משרד האוצר פרסם היום (ה') את העקרונות שיהוו את הבסיס למכרז, כדי לקבל הערות מהציבור ● מהמסמך עולה שמדובר בדרישות מורכבות, שיעמידו את חברות הענק בעולם הענן, שצפויות להשתתף בו, בפני אתגרים לא פשוטים

לקראת מכרז ממשלתי ענק בתחום הענן

מינהל הרכש במשרד האוצר פרסם היום (ה') את העקרונות שיהוו את הבסיס למכרז הענן הממשלתי, שנקרא פרויקט נימבוס. המכרז אמור להתפרסם לקראת סוף השנה, אבל הממשלה החליטה לפרסם את עקרונותיו היום, כדי להעמיד אותם לעיון הציבור ולקבל ממנו הערות. בין החברות שאמורות להשתתף במכרז נמצאים תאגידי ענק שפועלים בתחום הענן, בהם AWS של אמזון, מיקרוסופט וגוגל.

המסמך שפורסם הוא חלק מעבודת מטה שמשרד האוצר מבצע בימים אלה, ולשם כך הוא החליט לשתף את הציבור. עולה ממנו שהדרישות של הממשלה הן מורכבות וקשיחות, ויעמידו את החברות המתמודדות בפני אתגרים לא פשוטים. כך, למשל, הספק שיזכה במכרז יידרש להקים עבור ישראל אזור נפרד ועצמאי מיתר האזורים שלו, שיכלול לפחות שני מתחמים במיקומים פיזיים שונים, עם דטה סנטרים נפרדים. כמו כן, על הספק לעמוד בכל דרישות הרגולציה והאבטחה.

התשתיות שיוקמו ישרתו את כל משרדי הממשלה, שיקבלו מהענן שימוקם בישראל שירותי מחשוב ועיבוד, רשתות תקשורת, שרתים, אמצעי אחסון, אפליקציות ושירותי ניהול. יצוין שהמכרז קובע כי משרדי הממשלה יוכלו לצרוך שירותי מחשוב של הספק הזוכה גם מחוץ לישראל, בהתאם לכללי המכרז והרגולציה.

מהן דרישות הסף?

הקול הקורא שפורסם כולל את דרישות הסף להשתתפות במכרז: לחברה המתמודדת יש סניף בישראל לפחות בשנה האחרונה, ועליו להיות בבעלות מלאה של החברה ולא של חברה אחרת, שמייצגת אותה; ההכנסות מאספקת שירותי ענן של החברה המתמודדת עמדו בין השנים 2017 ל-2019 על לא פחות משני מיליארד דולר; צריכים להיות לה לפחות ארבעה אזורים גלובליים, שאחד מהם הוא ארצות הברית; עליה להציג קטלוג של לפחות 500 שירותים ואפליקציות שניתנים ליישום עצמאי, מדדי SLA ועמידה בתקנים.

כפי שפורסם באנשים ומחשבים אתמול, במקביל להודעת הממשלה מתחילת השנה על כוונתה לצאת למכרז ענן ציבורי ערכו אנשי הממשלה שיחות רקע עם בכירים בחברות הגדולות בתחום, כדי לברר האם כשהמכרז יצא הן תשקולנה להשתתף בו. ראשי האוצר ורשות התקשוב מציינים כי קיימת אפשרות שהם יקיימו פגישות נוספות עם נציגי החברות לפני פרסום המכרז, כדי לשמוע הערות והצעות.

מכרז הענן יהיה בין המכרזים היותר אסטרטגיים ומורכבים שהממשלה תפרסם השנה, והוא יגביר את התחרות בישראל בין שלוש הענקיות. שתיים מהן, AWS וגוגל, יעשו מאמצים לאתגר את מיקרוסופט, שמערכות אחרות ותוכנות תשתית שלה כבר מוטמעות במשרדי ממשלה רבים. באוקטובר הקרוב אמורה להיכנס לתפקידה המנכ"לית החדשה של מיקרוסופט ישראל, רונית אטד, וההתמודדות במכרז מול המתחרות תהיה אחת המשימות המרכזיות שלה, אם וכאשר החברה תחליט להצטרף אליו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אבי

    אחד הדברים שנראה לי שחסר זה שילוב של ענן החיצוני מול ענן הפנימי של הארגון האם זה קיים במכרז ? תהליכי העברת חומרים , אבטחת המידע .

אירועים קרובים