מנכ"ל אפל, טים קוק, לפייסבוק ויוטיוב: "קחו אחריות"

"אינכן יכולות לרצות קרדיט מבלי לקבל אחריות", אמר קוק אתמול כשהוא פונה לחברות עמק הסיליקון, במהלך נאום לבוגרי אוניברסיטת סטנפורד בטקס חלוקת התארים שבו השתתף

טים קוק, מנכ"ל אפל.

מנכ"ל אפל, טים קוק, דיבר אתמול (א') בטקס סיום שנת הלימודים האחרונה של מחזור בוגרים נוסף באוניברסיטת סטנפורד. בדבריו התייחס לתעשיית הטכנולוגיה ואמר שלמרות כוונות טובות, התעשייה לא לקחה אחריות על נושאים הקשורים לפרטיות ו"לדיבור שנאה", ויצרה "תוהו ובוהו" על ידי חוסר המעש המסוים הזה.

"רבים מדי חושבים כי כוונות טובות מאפשרות לסלוח על תוצאות מזיקות", אמר קוק, "אבל בין אם אתה אוהב את זה, אם לאו, מה שאתה בונה ומה שאתה יוצר מגדיר את מי שאתה. זה קצת מטורף שמישהו צריך להגיד את זה, אבל אם בנית מפעל שכולו כאוס, אתה לא יכול להתחמק מאחריות על התוהו ובוהו. לקיחת אחריות פירושה שיש לנו את האומץ לטפל בדברים עד הסוף".

קוק טען שתעשיית הטכנולוגיה מנסה לשמר את הדימוי שלה כמבצר של רעיונות חופשיים. "הנה עובדה פשוטה – עמק הסיליקון אחראי על כמה מההמצאות המהפכניות ביותר בהיסטוריה המודרנית. אבל לאחרונה, כך נראה, התעשייה הזאת הופכת למזוהה עם חדשנות פחות אצילית: האמונה שיכולים לדרוש קרדיט מבלי לקבל אחריות", אמר קוק.

האירוע שבו השתתף האיש העומד בראש אפל כיום, כמו גם אוניברסיטת סטנפורד עצמה, נחשבים במיוחד בעיני עמק הסיליקון בשל העובדה שכמה מבוגריה התברגו לתפקידי מפתח בתעשיית ההיי-טק – למשל מייסדי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין, ומנכ"ל נטפליקס, ריד הייסטינגס.

"אנחנו רואים את זה כל יום עכשיו", המשיך קוק באותו עניין, "עם כל הפרה של נתונים, כל הפרת פרטיות, כל העלמת עין מדיבור שנאה, הפייק ניוז שמרעילים את השיח הלאומי שלנו. ניסים כוזבים בתמורה לטיפה אחת של הדם שלך". בדבריו אלו התייחס קוק ל-Theranos, של היזמית אליזבת' הולמס, שהייתה תאגיד טכנולוגיה שעסק בשירות בריאות פרטיים. בתחילת דרכה, ב-2003, נחשבה Theranos לחברה פורצת דרך טכנולוגית, אך לאחר מכן נודעה לשימצה בשל טענותיה הכוזבות שהצליחה להמציא בדיקות דם מהירות ונטולות כאב, שזקוקות רק לכמות דם מזערית, וגייסה השקעות ענק מבלי שהיה בידה מוצר אמיתי. החברה סיימה את פועלה בשנה שעברה. נראה שקוק בחר לרמוז על Theranos בכדי להראות כיצד חדשנות עלולה להוליך שולל ולזכות בשם רע במיוחד כשהיא מבוססת על שקר ואפס נטילת אחריות.

אפל: מתגאה באבטחה גבוהה ומציעה פתרון חדש לפרטיות

בהתייחסו לאימפקט על הצרכנים, המשתמשים והגולשים, אמר מנכ"ל אפל כי "בעולם ללא פרטיות דיגיטלית, גם אם לא עשיתם שום דבר רע חוץ מאשר לחשוב אחרת, אתם מתחילים לצנזר את עצמכם. לא לגמרי בהתחלה, רק קצת. בהדרגה. להסתכן פחות, לקוות פחות, לדמיין פחות, להעז פחות, ליצור פחות, לנסות פחות, לדבר פחות, לחשוב פחות".

בכדי לטפל בנושא הפרטיות ולתקן את המצב הציגה אפל החודש בכנס המפתחים העולמי שלה, WWDC, תכונה חדשה בשם Sign In With Apple. מדובר בתכונה דמוית VPN, המאפשרת למשתמשים להיכנס לאתר אינטרנט עם כתובת מזויפת באופן אקראי, אם כי כזו הקשורה ל-Apple ID שלהם. המפתחים ואפל טוענים כי הכתובת המזויפת תמנע מאתרים לעקוב אחרי נתונים פרטיים של משתמשים פרטיים.

מדובר באחרון בסדרה של נאומים של קוק שבהם הביע המנכ"ל את דעותיו על אבטחת מידע, תוך ביקורת "מרומזת" על גוגל, פייסבוק וחברות טכנולוגיה אחרות, והגישה שלהן לנתוני המשתמש ופרטיות. בדרך כלל קוק עשה זאת מבלי לציין שמות מפורשים של חברות, וגם הפעם הוא לא נקב בכאלו, אבל כן סיפק דוגמאות בנאומו שהייתה בהן משום ה"רמיזה" לענקיות כמו Theranos, כפי שכבר צוין לעיל, אבל גם לפייסבוק ויוטיוב, כך לפי הפרשנות בתקשורת האמריקנית, שהתייחסה לאזכורים שמרפרים לפרשיית קיימברידג' אנליטיקה ולשערוריות הנתונים השונות שנקשרו בשמן של פייסבוק ושל גוגל. למשל במקרה ההפרה הקשה מ-2018 שהתגלתה בשירות +Google, שנסגר לאחר החשיפה.

קוק אף הכביר ואמר לבוגרי סטנפורד החדשים שהמעקב הדיגיטלי איים על החדשנות ו"עצר את עמק הסיליקון לפני שהתחיל".

"אם נקבל כנורמלי ובלתי נמנע שכל דבר בחיינו יכול להיאסף, להימכר ואפילו לדלוף במקרה של פריצה, אז אנחנו מאבדים הרבה יותר מאשר נתונים. אנחנו מאבדים את החופש להיות אנושיים", אמר קוק לקהל שומעיו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים