הרשויות האמריקניות חושדות: ענקיות ההיי-טק מתנהגות כמו מונופולים

ה-FTC, משרד המשפטים האמריקני ועכשיו גם בית הנבחרים יחקרו את ענקיות הטק בחשד להפרות של הגבלים עסקיים ולמניעת תחרות - כך דיווחה רויטרס ● על פי הדיווח, אחרי שנפתחו חקירות נגד פייסבוק, אמזון וגוגל, החליטו הרשויות לחקור גם את אפל

מה שבטוח, היה אינטנסיבי - ומעניין. נשיא ארצות הברית, עוד מעט לשעבר - דונלד טראמפ. צילום: BigStock

הרשויות האמריקניות החליטו לשים את ענקיות ההיי-טק על הכוונת שלהן, ופותחות בימים אלה בחקירות נגדן – כך לפי דיווחים. אתמול (ב') דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי לפייסבוק, גוגל ואמזון, שכבר פורסם שהן נכללות ברשימת הנחקרות, הצטרפה אפל. כמו במקרה של שלושת האחרות, המטרה היא לחפש עדויות להפרות של הגבלים עסקיים ולהתנהלות מונופולית דורסנית ומונעת תחרות.

על פי הדיווח, החקירות יבוצעו על ידי ועדת הסחר הפדרלית (ה-FTC) ומשרד המשפטים בוושינגטון, שהחליטו לחלק אותן ביניהם. לפי דיווח ברויטרס, אמזון ופייסבוק יהיו תחת חקירה של ה-FTC, ואילו אפל וגוגל – תחת משרד המשפטים.

בנוסף, ועדת המשפטים של בית הנבחרים בוושינגטון הודיעה אתמול כי החלה בחקירה דו מפלגתית בנושא התחרות בשווקים הדיגיטליים. "למספר קטן של פלטפורמות דומיננטיות, בלתי מבוקרות, יש כוח יוצא דופן על המסחר, התקשורת והמידע המקוון", נכתב בהודעת הוועדה, שלא ציינה שמות ספציפיים לחברות.

טראמפ לוחץ והרשויות נענות?

מאחורי הפעילות הרגולטורית עומד איתן הנשיא דונלד טראמפ, שעד היום התבטא, כדרכו דרך ציוצים בטוויטר, כנגד אופי התנהלותן של שלוש מתוך ארבע החברות.

באוגוסט האחרון, הנשיא האשים את גוגל ב"הינדוס" תוצאות החיפוש במנוע שלה כנגדו, כך שסיפורים שהוא מכנה "פייק ניוז" יופיעו בראש הממצאים כאשר מחפשים בשאילתא את שילוב המלים: טראמפ, חדשות.

חודשים לפני כן היה הנשיא מאוד עסוק באמזון ובמנכ"לה והמייסד שלה, ג'ף בזוס. בזוס מושך את זעמו של טראמפ מימים ימימה, אבל נדמה שהיותו גם האיש העשיר בעולם וגם הבעלים של הוושינגטון פוסט – שנוטה לבקר את הנשיא לעתים קרובות – הלהיטו עוד יותר את שנאתו של טראמפ כלפיו, והגדילו את כמות החצים ששילח לעבר ענקית הקמעונאות אונליין בהובלתו.

באשר לאפל, טראמפ רוצה שיצרנית ה-iPhone תרכיב את מוצריה באמריקה ולכן הוא עוסק בה ובלחצים עליה, אבל כעת הם תופסים צורה חדשה – הדיווח הבלעדי של רויטרס מאתמול (ב') טען כי נציגי מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים נפגשו לאחרונה עם ה-FTC בכדי להעניק לה "סמכות לבצע את החקירות הפוטנציאליות של אפל וגוגל". החדשות האפילו לא מעט על הודעותיה של הענקית מקופרטינו בגין עדכוני iOS ותוכנה אחרת של אפל, וכן על אירוע השקת מחשב ה-Mac Pro החדש.

פייסבוק, קיימברידג' אנליטיקה וטראמפ

היחידה מבין ארבעת הענקיות שעתידות להיחקר שלא נכנסה תחת המקלדת של טראמפ היא פייסבוק, שעל החקירה המתגבשת כנגדה דווח כבר באמצע חודש מאי. הענקית של מארק צוקרברג עומדת בפני קנס גדול במיוחד, שיכול לעמוד על בין 3 לאפילו 5 מיליארד דולר, בגין הפרת צו הסכמה שלה ושל ה-FTC שנחתם כבר בשנת 2011.

כדאי לזכור כי הסיבה המרכזית לזרקור הרגולטורי שהופנה כלפי הענקיות באחרונה היא פרשיית קיימברידג' אנליטיקה – שבמסגרתה אפשרה פייסבוק לדטה הפרטי של 87 מיליון משתמשיה להיאסף על ידי חברת המחקר והייעוץ הפוליטי שהשתמשה במידע לצורך קידום מסע הפרסום טראמפ. זה אולי מסביר יותר מדוע פייסבוק אינה על הכוונת של הנשיא.

מס אפל ואפלייה ב-App Store

יצוין כי טראמפ למעשה בישר לאומה כי חקירות הגבלים עסקיים כנגד הענקיות יקרמו עור וגידים כבר בנובמבר 2018. בראיון ששודר בארה"ב אמר טראמפ כי הקנס שספגה גוגל מהאיחוד האירופי, בגובה 5 מיליארד דולר, גרם לו לחשוב על כך שגם הממשל האמריקני ינקוט בפעולה נגד הענקיות באותו עניין עצמו.

אם לחזור לאפל ולבשורה, שלא ממש עשתה לה את היום ואף הביאה לכך שתסיים אותו עם ירידה של 1.7% במניותיה בבורסה – על הכוונת של החקירה כנגדה תהיה התנהלותה מול יריבים, למשל כמו ספוטיפיי, אשר טענה בחודש מרץ כי אפל לא משחקת באופן הוגן במגרש העסקי ואף פוגעת לא רק בה אלא גם בצרכנים.

ספוטיפיי הגישה את תלונתה לרשויות הפיקוח על ההגבלים העסקיים של הנציבות האירופית, ומי שהיה מנכ"לה באותם ימים, דניאל אק אמר כי חברת הזרמת המוזיקה רוצה לקבל טיפול זהה כמו זה שבו זוכות אפליקציות אחרות, כגון זו של אובר למשל, שלא כפופות למה שהוא כינה "מס אפל" – 30% עמלה שהיא גובה מאפליקציות המוצעות דרך ה-App Store שלה. ספוטיפיי טוענת שאפל מחילה את המס על קבוצה "ממוקדת" של יריבים שלה. אפל הכחישה, והאיחוד האירופי עדיין חוקר את התלונה.

מומחים משפטיים אומרים כי סביר להניח שהרגולטורים הממשלתיים ימנעו מניסיון "לשבור" את ענקיות הטכנולוגיה, גם אם ימצאו שהן אכן אשמות בהפרות ההגבלים העסקיים. אבל הדבר כן קרה בעבר, למשל בכל הנוגע בענקית הטלקום האמריקנית AT&T שנדרשה להתפצל למספר חברות טלפון אזוריות קטנות יותר בתוך הישענות על חוקי ההגבלים העסקיים של המדינה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים