טראמפ Vs בזוס: מאשים את מייסד אמזון בשחיתות

סיבוב חדש בהתקוטטות בין שני המיליארדרים - דונלד טראמפ השתלח שוב בג'ף בזוס וטען כי מייסד ענקית הקמעונות משתמש בעיתון שלו, הוושינגטון פוסט, ככלי להשפיע על מדיניות מס החברות

קיבל רוח גבית מפוטין בבחירות 2016? דולנד טראמפ. צילום: BigStock

דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, האשים ביום ה' האחרון את הבעלים של הוושינגטון פוסט (Washington Post), ג'ף בזוס – שהוא גם מייסד אמזון (Amazon)- בכך שיש לו "בעיית הגבלים עסקיים ענקית".

"בכל שעה אנחנו מקבלים שיחות מכתבים של הוושינגטון פוסט ששואלים שאלות מגוחכות", אמר טראמפ לשון האניטי מפוקס ניוז (Fox News) והוסיף, "ואני אגיד לך, העיתון הוא כמו צעצוע בידיו של ג'ף בזוס. …מבחינת מס, אמזון כמו מתחמקת מעונש על רצח. הוא (בזוס) עושה שימוש בוושינגטון פוסט בעבור צבירת כוח, כדי שהפוליטיקאים בוושינגטון לא ימסו את אמזון כמו שהיא צריכה הייתה להיות ממוסה. …הוא משתמש בוושינגטון פוסט, שהוא בוטנים בעבורו, ומנצל אותו למטרות פוליטיות כדי להציל את אמזון הן מבחינת מסים והן מבחינת הגבלים עסקיים", הוסיף וטען טראמפ, שלא זכה למענה ענייני לטענותיו לא מבזוס עצמו וכן לא לכזה מטעם אמזון.

זוהי אינה הפעם הראשונה שבה תוקף טראמפ את אמזון ובזוס. בחודש פברואר האחרון האשים המועמד את בזוס בכך שקנה את הפוסט רק על מנת לצבור השפעה פוליטית, ובעבר אמר טראמפ גם כי הרכישה הייתה בכדי להשתמש בעיתון כמקלט מס בעבור אמזון. עד היום הקפיד בזוס שלא להגיב להתגרויות של טראמפ, מלבד ציוץ אחד שלו שפורסם בשנה שעברה, ושהציע לשלוח את המועמד והבלורית על טיל לחלל.

הוושינגטון פוסט חוקר

קודם לדבריו של טראמפ הודיע עורך עיתונו של בזוס, בוב וודוורד, שהעיתון הקצה 20 כתבים שיחקרו את חייהם של איל הנדל"ן. "אנחנו עובדים על ספר שיכיל כתבות על כל שלב בחייו", אמר וודוורד בכנס האיגוד הלאומי של המתווכים (National Association of Realtors convention), שהתקיים ביום ד' שעבר. הכתב הוותיק, המוכר בעיקר בזכות חקירת פרשית ווטרגייט שהביאה להתפטרותו של הנשיא ריצ'רד ניקסון, אמר כי הוא החל לחקור את עסקאות הנדל"ן של טראמפ בניו יורק. אל התחקיר התייחס וודווד כאל "יותר מורכב מחקירות של ה-CIA".

וודוורד טען כי חלק מהעבודה של הוושינגטון פוסט צריך להיות לספר לציבור הכל אודות המועמד הסופי של שתי המפלגות. "אנחנו רוצים להסתכל על כל חלק מחייהם. כמובן שלא נצליח לקבל את כל הסיפור, אבל אנחנו מתכוונים להשיג את הפרטים הטובים ביותר".

אגב, בזוס – שקנה את העיתון בשנת 2013 מבעליו הוותיקים, משפחת גרהאם – אינו מזוהה ספציפית עם מפלגה או עמדה כזו או אחרת. המיליארדר המפורסם ידוע כנדבן מגוון. בעבר תרם הן לנבחרי ציבור דמוקרטים והן לרפובליקנים. ב-2012 תרמו בני הזוג בזוס 2.5 מיליון דולרים, למשל, במטרה לתמוך במשאל הענקת זכויות לנישואים חד מיניים במדינת וושינגטון.

ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון. הוא וטראמפ ממשיכים לריב צילום: סטיב ג'ורבטסון, ויקיפדיה

ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון. הוא וטראמפ ממשיכים לריב צילום: סטיב ג'ורבטסון, ויקיפדיה

אמירה חלולה

בתגובה להאשמותיו של טראמפ מסבירים מומחים משפטיים שהיות אמזון חולשות על תחום כה נרחב אין פירושו הפרת חוק ההגבלים העסקיים. גם ג'ין מונסטר, מבנק פייפר ג'פרי (Piper Jaffray) האמריקאי, שהוא אחד מאנליסטי הטק המובילים בעולם, לא קונה את האשמות המס שהטיח דונלד טראמפ באמזון, וכינה אותן "חלולות" במאמר שפרסם ביום ו'. מונסטר טוען, בתגובה לדברי טראמפ בריאיון ב-Fox News, שהדברים שאמר הטייקון על אמאזון, בהתייחסו לכך שהיא מתחמקת מתשלום מסים כמו רוצח מעונש מוות, אינם מכילים כל ראיות ואינם מהווים כל איום על המיסוי וההגבלים העסקיים של אמזון.

"אנו מאמינים שזה מאוד לא סביר כי טראמפ יכול להשפיע על אמזון או שדבריו יביאו לשינויים רגולטוריים בכל דרך שהיא", כתב מונסטר במאמר שלו, שבו טען באופן גורף כי כל טענות המס שהטיח טראמפ באמזון מופרכות. החברה, הסביר מנסטר, כבר גובה מס מכירה ב-28 מדינות, המייצגות 85% מאוכלוסיית ארה"ב, כשהמדינות הנותרות לא מחייבות גביית מס מכירה ממוכרים שאין להם נוכחות פיזית בעסקאותיהם.

"המבחן האמיתי במקרה זה הוא האם ההתנהלות של אמזון טובה לצרכנים או פוגעת בהם, ואני לא שמעתי שאמזון פוגעת בצרכנים", אמר גם סת' בלום, לשעבר מזכ"ל ועדת ההגבלים העסקיים בסנאט, בהתייחסו לפרשיה.

למרות כל הביקורת וההאשמות שהחברה בנתה מקלט מס בחו"ל כדי למזער את תשלומי המס שלה, כתב מונסטר כי מבנה המס הבינלאומי של אמזון הוא חוקי והסביר כי נתח השוק הקמעונאי של אמזון הוא הרבה מתחת לסף ההגבלים עסקיים בלאו הכי. מונסטר ציין בדבריו כי הוא מאמין שדברי המועמד הרפובליקני מכוונים לצורך הצקות והקנטת הוושינגטון פוסט, בשל תכניותיו לפרסם סדרת חקירות אודות חייו והשקעותיו של המועמד השנוי במחלוקת, טראמפ.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים