האיחוד האירופי קנס את גוגל ב-5 מיליארד דולרים

לטענת הנציבות האירופית - שהיא הרשות המבצעת והיוזמת של מרבית החוקים באיחוד, ומטפלת גם בנושאים כמו ריכוזיות והגבלים עסקיים - גוגל מתנהלת באופן מונופולי, החונק תחרות בכל הנוגע במערכת האנדרואיד שלה

אירופה, כדאי שתגני על עצמך טוב יותר בסייבר - גם מבפנים. צילום: BigStock

הנציבות האירופית (The European Commission) קנסה את ענקית הטכנולוגיה האמריקנית גוגל (Google) בסכום העצום 4.34 יורו, שהם 5 מיליארד דולר, בגין הפרה של כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי.

הסיבה המרכזית לקנס הענק – אילוץ יצרני מכשירים מבוססי מערכת ההפעלה אנדרואיד (Android) להתקין את אפליקציית החיפוש של גוגל ואת דפדפן האינטרנט שלה, כרום (Chrome) כברירת מחדל על מכשיריהם. לטענת הנציבות, החברה מתנה את היכולת לכלול גישה לחנות האפליקציות שלה (Google Play Store), על ההתקנים, בהתקנה מוקדמת של ה-Google Search והדפדפן.

"גוגל השתמשה באנדרואיד ככלי-רכב כדי לבסס את הדומיננטיות של מנוע החיפוש שלה", אמרה הנציבה, מרגרט וסטגר, בהצהרה לתקשורת. לטענתה, פרקטיקות אלה מצד גוגל מנעו מהמתחרים הזדמנות לחדשנות ועצרו אותם מלנסות אפילו להתמודד על הבכורה ועל הובלת השוק.

בשנה שעברה קבעה הנציבות האירופית שעל גוגל לשלם 2.72 מיליארד דולר בגין הפרות של הגבלים עסקיים. במקרה הנ"ל הקנס שניתן לגוגל עסק בכך שמנוע החיפוש שלה קידם באופן לא הוגן את שירותי הקניות מטעמה.

שיא עולמי חדש לקנסות הגבלים עסקיים

הקנס החדש והגבוה במיוחד, הוא שיא עולמי לקנסות בנושא הגבלים עסקיים, כך על פי בלומברג (Bloomberg). בנוסף, לפי התנאים הנוכחיים של האיחוד האירופי (EU) – שהנציבות היא הרשות המבצעת והיוזמת של מרבית החוקים שלו, ומטפלת גם בנושאים כמו ריכוזיות והגבלים עסקיים – אם גוגל לא תשנה את שיטות העבודה העסקיות שלה, הקנס עלול לגדול אפילו יותר, כשקנסות נלווים עומדים על הפרק לאחר ארכה של 3 חודשים שיש לענקית ממאונטיין וויו עד לתיקון הסוגיה. הנציבות האירופית אומרת כי הסכום הגדול הוא קנס הולם, משום ההתמשכות והכוח הרב של הפרות ההגבלים העסקיים מטעם גוגל.

לפי הגדרת הנציבות בהודעתה ביום ד', הקנס מהווה תגובה ל"הפרת כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי" שנעשתה על ידי הטלת "הגבלות בלתי חוקית" על יצרני מכשירי אנדרואיד ומפעילי רשתות סלולריות, שנועדו, לכאורה, להעצים את מנוע החיפוש של גוגל. לדברי הנציבות, גוגל נוהגת כך כבר משנת 2011.

הנציבות גם טוענת כי גוגל שילמה ליצרניות מכשירים וספקיות אינטרנט מהיר בכדי שיתקינו מראש בבלעדיות את מנוע החיפוש שלה, ומנעה מיצרני התקנים מלהשתמש בגרסאות אנדרואיד שאינן מאושרות על ידה, כתנאי לקבלת היכולת להתקין יישומי גוגל על מכשיריהם.

בנוסף לכל זאת, גוגל הפכה את קוד המקור של מערכת ההפעלה שלה אנדרואיד לפתוח ולכזה שניתן לשימוש באופן חופשי ליצרניות המכשירים. כתוצאה מפעולות אלו, כ-80% מהמכשירים באירופה וברחבי העולם משתמשים באנדרואיד, לפי הנציבות.

ענקית הטכנולוגיה מתכננת לערער על ההחלטה, אמר דובר גוגל, שהסביר כי גוגל חושבת שהאיחוד מתנגד באופן גורף למודל העסקי של האנדרואיד. "אנדרואיד יצרה יותר אפשרויות בחירה לכולם, לא פחות", כך טוענת גוגל בתגובה. "מערכת אקולוגית תוססת, חדשנות מהירה ומחירים נמוכים יותר הם סימני ההיכר הקלאסיים של תחרות חזקה".

בפוסט שכתב בבלוג החברה, ציין מנכ"לה, סונדר פיצ'אי, כי ההחלטה "מתעלמת מכך שטלפונים מבוססי אנדרואיד מתחרים בטלפונים מבוססי iOS (של אפל (Apple) – ג"פ)".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים