משואת האקזיטים והרכישות: פרופ' אמנון שעשוע ואיל וולדמן

איל וולדמן.

שני מדליקי המשואה נבחרו משום שהצליחו להוביל את החברות שהקימו לשתיים מעסקות הרכישה הגדולות ביותר של חברות ישראליות. פרופ' אמנון שעשוע הקים את מובילאיי, שמייצרת מערכות טכנולוגיות לרכבים, ביחד עם זיו אבירם עוד במילניום הקודם – ב-1999. המערכת שלה, שמתריעה בפני נהגים על סכנות בדרך, הוטמעה ברכבים רבים בישראל, והיא הפכה לחברה השלישית בישראל מבחינת שווי השוק שלה, כשרק טבע וצ'ק פוינט מקדימות אותה. כל זה לכד את תשומת לבה של הנהלת אינטל, שהסכימה במרץ 2017 לקנות אותה בסכום אסטרונומי במונחים ישראליים – 15.3 מיליארד דולר.

מימין: זיו אבירם ופרופ' אמנון שעשוע, מייסדי מובילאיי. צילום: יח"צ

מימין: זיו אבירם ופרופ' אמנון שעשוע, מייסדי מובילאיי. צילום: יח"צ

איל וולדמן ייסד את מלאנוקס באותה השנה שבה שעשוע ואבירם ייסדו את מובילאיי – כאמור, 1999. היה זה לאחר שעבד במשך כמה שנים בחברת השבבים לרשתות תקשורת גליליאו, שהוא היה בין מייסדיה. לאחר שעזב את גליליאו, היא נמכרה למארוול תמורת 2.7 מיליארד דולר.

אלא שבעוד שבתחילת שנות האלפיים וולדמן החמיץ אקזיט אחד, השנה הוא הרוויח אקזיט אחר, בסכום הגדול ביותר מפי 1.5 – כמעט שבעה מיליארד דולר. 6.9 מיליארד, אם להיות מדויקים. זאת, לאחר שמלאנוקס נמכרה ל-Nvidia בעוד עסקת ענק של רכישת חברת היי-טק ישראלית.

מלאנוקס ראויה לציון לטובה לא רק בגלל הטכנולוגיות שלה, ובראשן ה-InfiniBand והאת'רנט, אלא גם בשל העובדה שהיא בין חברות ההיי-טק הישראליות הגדולות היחידות שהקימו את המטה שלהן מחוץ לאזור ההיי-טק, או הסיליקון ואדי – ביקנעם. בנוסף, יש לה חמישה מרכזי פיתוח בארץ, כשרק שניים מהם ממוקמים באזור המרכז – בתל אביב וברעננה. השלושה האחרים נמצאים בתל חי, בבאר שבע ובקריית גת.

המעבר של מלאנוקס מידיים ישראליות (לאמריקניות במקרה שלה) מסמל אמנם מגמה מדאיגה, של התמעטות חברות ההיי-טק הגדולות שנשארות כחול לבן, אבל היא גם עוד הוכחה לאמון שרוחשים בעולם לחדשנות הישראלית.

מועמדים נוספים: מייסדי Wazeאורי לוין, אהוד שבתאי ואמיר שנער אמנם לא הקימו את החברה הישראלית שעשתה את האקזיט הכי גדול, כולל לא כשנרכשה ב-2013, אבל היא יצרה את אחת האפליקציות הישראליות הידועות והשימושיות שיצאו מהארץ, אם לא הידועה והשימושית שבהן. אין כיום כמעט נהג בישראל שלא משתמש ב-Waze, בין אם הוא לא יודע את הדרך ובין אם הוא יודע אותה אבל רוצה להימנע מפקקים, וגם בעולם השימוש בה נפוץ. תרמה לכך, מן הסתם, הרכישה שלה על ידי גוגל.

לרשימה המלאה של המשואות ומדליקיהן לחצו כאן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים