לוס אנג'לס: נהגי אובר וליפט שבתו למשך יממה כמחאה על שכרם

מאות נהגים של חברות שיתופי הנסיעות הגדולות ביותר בארה"ב, שעובדים כמתחרים בימים של שגרה, חברו אלו לאלו לשביתה בת 25 שעות שאורגנה על ידי Rideshare Drivers United, קואליציה של נהגי השירותים הללו בדרום קליפורניה, שנוצרה בשנה שעברה

מחאת נהגים נגד אובר וליפט. אילוסטרציה: BigStock

זה נכון, חברות שיתופי הנסיעות הפכו את חייהם של רבים לקלים וזולים יותר בזכות השירותים שלהן, אבל בעבור הנהגים שעובדים בעבורם המצב הרבה פחות מזהיר ומלהיב. נהגי החברות האמריקניות מרוויחים מעת מדי לטענתם, וכן מועסקים בתנאים קבלניים נחותים. אתמול (ב') הציגו נהגי אובר וליפט – שתי החברות המובילות בתחום בארה"ב שלרוב מתחרות זו בזו – שיתוף פעולה ויצאו למאבק על המצב ועל שכרם.

מאות נהגים הן של אובר והן של ליפט בלוס אנג'לס חברו אלו לאלו לשביתה בת 25 שעות, שאורגנה על ידי Rideshare Drivers United, קואליציה של נהגי השירותים הללו בדרום קליפורניה, שנוצרה בשנה שעברה.

לנהגי החברות יש והיו מזמן טענות על תנאי העסקתם כעובדי קבלן ללא זכויות עובד, אבל הזעם התפרץ בעקבות מהלך שהוכרז בתחילת החודש על ידי אובר, להוזלת תעריפי הנסיעה במדינה ב-25 אחוזים בחישוב לפי קילומטרים, והעלתם ב-16%, בחישוב לפי דקות הנסיעה. שינויים אלה הפכו על פיה החלטה מספטמבר 2018 להעלות את החיובים פר-קילומטר. בהודעה לנהגים אמרה אובר כי השינוי מספטמבר "לא היה בעל ההשפעה המיועדת".

הנהגים הנרגזים התכנסו מחוץ למשרדיה של אובר ברדונדו ביץ', כאקט מחאה להתנהלות הענקית מולם. המפגינים דרשו תמיכה טובה יותר בנהגים, הסכמי שכר שקופים יותר, ושכר מינימום של 28 דולר לשעה.

פחות מ-12 דולר לשעה בממוצע

סקר שערכה אוניסרסיטת UCLA, שפורסם בשנה שעברה לאחר תשאול נהגי אובר וליפט באזור לוס אנג'לס, מצא כי כמחצית הנהגים עובדים במשרה מלאה, וכי יותר מ-40 אחוזים מהם נאבקים בכדי לשלם בעבור הדלק, התחזוקה והביטוחים של כלי הרכב שבבעלותם.

מחקר נפרד שערך המכון למדיניות כלכלית (Economic Policy Institute) ב-2018 מצא כי נהגי אובר ברחבי הארץ מרווחים פחות מ-12 דולר לשעה בממוצע.

חברת אובר אמרה בתגובה למחאת הנהגים כי למרות שינויי תעריפי הנסיעה שלה, הנהגים ירוויח אותו שכר כמו בסתיו. החברה טענה כי "שינויים אלה יהפכו את התעריפים לשווים לשהיו בחודש ספטמבר, תוך מתן שליטה רבה יותר לנהגים על האופן שבו הם מרוויחים, בכך שהם מאפשרים להם לבנות מודל שמתאים באופן הטוב ביותר ללוח הזמנים שלהם".

חברת ליפט אמרה לחדשות NBC בהצהרה ש"הרוב המכריע של הנהגים משתמשים ב-Lyft (האפליקציה – ג"פ) כמקור הכנסה זמני נוסף – למעשה, 91% מהם נוהגים פחות מ-20 שעות בשבוע". החברה ציינה שלא שינתה את תעריפיה מזה שנה.

צמצום הוצאות לקראת ההנפקות הראשונות?

יצוין כי שתי החברות עומדות לפני כניסה קרובה לבורסה.

דווקא יריבתה של אובר הקטנה יותר ממנה, ליפט, עומדת להיות חברת שיתופי הנסיעות הראשונה לצאת בהנפקה לציבור השבוע. אובר צפויה להגיע להנפקה שלה בחודש הקרוב. המפגינים סבורים כי החברות החליטו על הקיצוץ בעלויות לקראת ההנפקות.

סוזאן גרשבאך, נהגת אובר, אמרה ל-NBC לוס אנג'לס כי "במהלך שלוש וחצי השנים האחרונות, כמעט כל שישה חודשים הם ממשיכים להוריד את התמריצים ואת התעריפים".

"זו המשרה היחידה שהייתה לי אי-פעם שככל שאני עושה בה יותר, אני מרוויח עושה פחות", צוטט אחד הנהגים בהצהרה של המוחים לתקשורת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים