השיימינג נגד עסקים קטנים בנסיקה: 55 אלף פוסטים ב-2017

בדיון בוועדת הכלכלה נרשם קונצנזוס בין חברי הכנסת בדבר הצורך לעשות משהו נגד התופעה ● יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, הורה למשרד הכלכלה להציג תוכנית להדרכה וסיוע לעסקים, אך הבהיר: "לא תהיה צנזורה"

ירידה בשיימינג - בתקווה שהמגמה תימשך. אילוסטרציה: BigStock

שיימינג זה דבר שיכול להרוס עסקים, ודאי אם מדובר בעסקים קטנים. לכן, מבקשים בכנסת להילחם נגד התופעה.

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) ציין בישיבת ועדת הכלכלה שהתקיימה אתמול (ב') את הנתון שלפיו ב-2017 פורסמו ברשת 55 אלף פוסטים נגד עסקים קטנים בישראל. הוא ציין כי "לעתים, פרסום פוסט הוא צעד ראשון, עוד לפני הפנייה לבית העסק, ולעתים הלקוחות מנצלים זאת להשיג הנחות והטבות. אני לא חולק על זכות הצרכן להתלונן אם נגרם לו עוול, אבל האם לא כדאי קודם למצות את כל האפשרויות האחרות? אני מרים קול זעקה ופונה למשרד הכלכלה: צריך למצוא איזון שיאפשר לצרכן להביע מורת רוח, אם קיימת, אבל לא יפגע בעסקים הקטנים".

יצוין כי ח"כ פרי יזם את הישיבה, שבראשה עמד ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), יו"ר הוועדה. בין חברי הכנסת היה קונצנזוס בדבר הצורך להילחם בתופעה. ח"כ אורן חזן (הליכוד) ציין כי "זה לא סוד שכל אדם שמבקר במקום שהיה לו טוב בו מספר על כך לחבר או שניים, אבל אם היה לו רע – הוא מספר לכל העולם. יצר האדם רע מנעוריו וכלים שקיימים להפיץ את הרוע ברשתות חברתיות מאוד מסוכנים. יש פה סכנה אמיתית ומחובתנו להתערב". ח"כ מירב בן ארי (כולנו) טענה ש-"הבעיה היא שאנשים שלא נהנים לא מספרים לבעל העסק, אלא ברשתות החברתיות", וח"כ לאה פדידה (המחנה הציוני) ציינה ש-"זו בריונות, והיד קלה על המקלדת. חייבים לעצור את זה".

"גוגל ופייסבוק יכולות לעשות הרבה כדי למנוע את התופעה"

מלבד חברי הכנסת השתתפו בדיון מומחים בתחום. אלעד הדר, מנכ"ל Success ייעוץ עסקי, טען כי "גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook) יכולות לעשות הרבה כדי למנוע את התופעה. לעסקים קטנים אין יכולת כלכלית להתמודד איתה". מנגד, אסף שמואלי, יועץ להתמודדות עם שיימינג, אמר שכשקוראים לעצור את התופעה פוגעים בזכות הביטוי של צרכנים שמצליחים לשנות התנהלות של עסקים. הוא הוסיף כי "אסור לעצור את זה ואין עסק שנפל בגלל פוסט אחד בודד, אלא מאחר שנכשל בהתמודדות עם התופעה".

נציג הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, ניר בן אהרון, אמר כי שיימינג הוא חלק מהעולם העסקי של ימינו, ובעלי עסקים צריכים לקחת בחשבון שזה יכול לקרות להם יום אחד. לדבריו, "מי שמגיע מוכן – קל לו להתמודד, והסוכנות מסייעת ומציעה סדנאות להתמודדות התופעה".

ח"כ כבל סיכם את הישיבה ואמר שגם הפוליטיקאים נפגעים לעתים מהתופעה, אולם צריך להיות ברור שאין כוונה לעשות צנזורה. עם זאת, הוא הוסיף שבעלי העסקים צריכים להבין ש-"אם פעם היה לוקח יום שלם עד ששמועה הייתה מגיעה מקריית שמונה לאילת, כיום זה עניין של שניות בודדות". עוד אמר ח"כ כבל שצריך למצוא את הדרך להתמודדות אחרת עם השיימינג, וקרא למשרד הכלכלה להגיש לוועדה תוכנית עבודה לסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים להתמודד עם התופעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים