דיווח: ברודקום תרכוש את קוואלקום ב-100 מיליארד דולר

אם תמומש עסקת הרכישה, היא תהיה הגדולה אי פעם בתעשיית השבבים ● על פי הדיווח, ברודקום נמצאת בשיחות עם יועצים פיננסיים, אולם טרם התקבלה החלטה סופית בנושא

מלך השבבים. אילוסטרציה: valdore/BigStock

עסקת ענק בעולם השבבים: ברודקום (Broadcom) בוחנת את האפשרות לרכוש את קוואלקום (Qualcomm), תמורת סכום הנע בין 80 ל-100 מיליארד דולרים; כך דיווחה סוכנות בלומברג (Bloomberg) בסוף השבוע.

אם תמומש עסקת הרכישה, היא תהיה הגדולה אי עם בתחום. על פי הדיווח, ברודקום נמצאת בשיחות עם יועצים פיננסיים, אולם טרם התקבלה החלטה סופית בנושא.

ברודקום היא חברה בינלאומית שנוסדה לפני יותר מ-20 שנים ועוסקת בפיתוח שבבים המיועדים לתעשיית התקשורת ברוחבי סרט רחב שונים. אין לחברה מפעל ייצור (Fabless).

בעבר אמר ד"ר שלמה מרקל, סגן נשיא ברודקום, לאנשים ומחשבים כי "אנחנו חברה מגוונת-ממוקדת. מגוונת מאחר שאנחנו נמצאים בשלושה עולמות: בבית – בממיר הדיגיטלי, בטלוויזיה, בנקודות הגישה, בחיבורים לטלפוניה קווית וסלולרית וללוויינים, בעולם הסיבים האופטיים, הכבלים ותקשורת על גבי רשתות חשמל. בתשתיות – בשרתים, בענן, ב-Fog, בנתבים, בתחנות הבסיס ובמעבדים למיניהם. וגם בעולם האלחוטי – ב-Wi-Fi, בבלוטות' (Bluetooth), באינטרנט של הדברים, בקרי מגע, GPS, איכון, NFC ובעולם אבטחת המידע".

מנגד, הוסיף, "אנחנו ממוקדים, כי איננו מוכרים ישירות ללקוחות הקצה, אלא רק ללקוחות אסטרטגיים המשרתים את לקוחות הקצה. אנחנו מספקים ללקוחות שלנו שבבים חכמים, אותם הם משלבים במוצרים שהם מספקים ללקוחות הקצה שלהם. לכן המותג ברודקום מוכר בעיקר ללקוחותיו הוא".

חיסכון בצריכת האנרגיה של הסוללה

ד"ר מרקל הסביר כי השבבים נמצאים בכל קווי המוצר של החברה, כאשר בתוך כל שבב יש מעבדים, זיכרון ותוכנה, והשבבים המתקדמים הם בבחינת SoC (ר"ת System on Chip).

"יש בשבב פונקציות רבות וצפיפות של טרות, מיליוני-מיליוני של טרנזיסטורים", ציין. לדבריו, "הסיבה שאנחנו יושבים חזק במכשירים הניידים היא שחשוב מאוד שיהיו בהם הספק נמוך וביצועים רבים של תקשורת. יש שם סוגי תקשורת רבים, בתדרים ופרוטוקולים שונים – וזה מה שאנחנו מספקים, לטובת רבגוניות חיבורית וחיסכון בצריכת האנרגיה של הסוללה".

ברודקום מבססת חלק ניכר מיכולת הפיתוח שלה בתחומי התקשורת על רכישות של חברות. מאז 1999 היא רכשה יותר מ-60 חברות, רובן סטארט-אפים קטנים. אולם ביניהן היו גם רכישות ענק, דוגמת זו של נט-לוג'יק (NetLogic Microsystems), בספטמבר 2011, תמורת 3.7 מיליארד דולר.

בארץ ביצעה ברודקום 13 רכישות, להלן כמה מהן: ב-2000 היא רכשה את VisionTech, שעוסקת בדחיסה ועיבוד של קבצי MPEG-2, תמורת 777 מיליון דולר במניות.

ב-2004 ברודקום רכשה את M-Stream, שפיתחה אלגוריתם לשיפור קליטת שידורי טלפונים סלולריים. ב-2005 הייתה זו Siliquent, שסיפקה בקרי תקשורת, ונמכרה על ידי ברודקום לקיולוג'יק במרץ 2014 תמורת 147 מיליון דולר.

ב-2010 הייתה זו Percelo, שסיפקה מעבדים לתקני תקשורת ב-Femtocell. עוד באותה השנה צורפה אליה Scitic Vista – חברה בתחום המולטימדיה לטלפונים סלולריים ולמצלמות.

חברות נוספות אותן רכשה ברודקום ב-2010 הן Provigent‏, שפועלת בתחום תקשורת במיקרוגל לרשתות סלולריות ואחרות – תמורת 313 מיליון דולרים, ואת SC Square‏, שסיפקה תוכנת אבטחה למערכות טלפונים סלולריים. ב-2012 היא קנתה שתי חברות: BroadLight‏, שמספקת רשתות סיבים אופטיים פסיביות – תמורת 195 מיליון דולר, ואת Wisair, שמבצעת העברה אלחוטית של נתונים בטווחים קצרים. החברה מעסיקה בארץ מאות עובדים ומנוהלת על ידי ד"ר מרקל.

שווי השוק של ברודקום עומד על 110 מיליארד דולר, ולפני ימים אחדים היא הודיעה על העברת מטה החברה מארצות הברית לסינגפור.

מיהי הנרכשת?

קוואלקום נכנסה לישראל ב-1993, מנוהלת על ידי אריק מימרן, ומעסיקה אף היא כמה מאות עובדים. בשנת 2014 היא רכשה את הסטארט-אפ הישראלי ווילוסיטי, תמורת כ-400 מיליון דולרים. הנרכשת פיתחה מפתחת ערכת שבבים לרשת אלחוטית ועל פי קוואלקום, הרכישה מהווה "צעד משמעותי לקראת רשת אלחוטית בקצב של מיליארדי סיביות לשנייה עם טכנולוגיית 60 ג'יגה-הרץ עבור מובייל, מחשבים ורשתות".

קוואלקום אוחזת בנוכחות רבה בשוק הישראלי ובשנים האחרונות היא משקיעה בחברות ישראליות. ואף רכשה ב-2013 את קבוצת המצלמות CSR. לחברה שלושה מרכזי פיתוח בישראל והיא גם השקיעה בעשרות חברות סטארט-אפים ישראליות, באמצעות זרוע ההשקעות שלה.

באפריל 2009 זכתה ברודקום בתביעה נגד מתחרתה העיקרית, קוואלקום, עקב הפרה של פטנטים. קוואלקום חויבה לשלם לברודקום 891 מיליון דולר.

קוואלקום עסוקה בימים אלה בניסיונות להשלים את עסקת הרכישה שלה את חטיבת השבבים של NXP, תמורת 47 מיליארד דולר.

החברה הממוזגת, אם תמומש העסקה, תהיה יצרנית השבבים השלישית בגודלה בעולם, אחרי אינטל (Intel) וסמסונג אלקטרוניקס (Samsung Electronics).

הרוכשת הפוטנציאלית, כמו גם הנרכשת, לא הגיבו לדיווח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים