גדעון לופז, מנכ"ל IDC ישראל: "שוק ה-IT בארץ התכווץ ב-2009 ב-6%, ל-4.8 מיליארד ד' בלבד"

ההלם ששרר במחצית הראשונה של 2009, התחלף בשחרור תקציבים במחצית השניה, אך ההוצאה היתה עדיין רחוקה מזו שנרשמה ב-2007", אמר לופז לאנשים ומחשבים ● לדבריו, השווקים שנפגעו ביותר היו השרתים והאיחסון וה-OEM ● קובע: שוק המיחשוב הביתי לא הרגיש את המיתון ● מעריך: ב-2010 תגבר מגמת השימוש בשרתים וירטואליים - מגמה שתאט את צמיחת שוק החומרה לשרתים

שוק ה-IT הישראלי – הכולל חומרה, תוכנה ושירותים – התכווץ ב-2009 ב-6% ל-4.8 מיליארד דולרים בלבד – כך מדווח מנכ"ל IDC ישראל, גדעון לופז. בשיחה עם אנשים ומחשבים מסביר לופז, כי "התחושות השליליות בשוק ה-IT החלו כבר ברבעון האחרון של 2008, ברגע שנודעו ממדי הבלגן הפיננסי של ארצות הברית. אז החלו התגובות להיות מורגשות"

לדברי לופז, התגובות למיתון במחצית הראשונה של 2009, התאפיינו בישראל בעיקר בהלם. הגישה הרווחת בארגונים, אמר, היתה "בואו נעצור הכל, ואז נראה". היו מספר חודשים, ציין מנכ"ל IDC ישראל, בהם ארגונים אף עצרו לחלוטין רכש של מוצרים סטנדרטיים, כגון שרתים, תחנות קצה או מוצרי תוכנה שכיחים. "בתחום ה-'גולגלות', חברות רבות פתחו הסכמים וביטלו חלק מהתקנים", אמר לופז. "אחרות הורידו את התשלום לכל עובד ובעצם גלגלו את הבעיה לפיתחו של הספק. כך, פרויקטים גדולים עוכבו, אך תחום השירותים לא נפגע באופן משמעותי. הנפגעים המרכזיים היו בעיקר ספקי החומרה".

"בסוף הרבעון השני, השוק הבין שהמשבר כבר נמצא תחת שליטה, ושהממשלות והבנקים המרכזיים בעולם לא יתנו למצב להתדרדר יותר", ציין לופז. "כך, נוצרה תמונת מצב לפיה המצב בישראל הוא אפילו יותר טוב מאשר במקומות אחרים. תמונת המצב הזו אפשרה לארגונים לשחרר תקציבי IT שהיו בהקפאה. בזכות כך, החל מאמצע השנה חזרנו לצמיחה – אך עדיין לא בממדים של 2007".

על פי נתוני IDC, אחד השווקים שנפגעו יותר מכל מהמיתון השנה, היה שוק ה-OEM. הירידה בהיקפי פעילות השוק, מסביר לופז, נבעה מסיבות אמיתיות – ולא מתגובת פאניקה. הביקושים בעולם ירדו והדבר פגע בעסקים. כך, ציין, במחצית הראשונה של השנה שוק ה-OEM התכווץ בעשרות אחוזים. עם זאת, כעת רואים התאוששות בקצב ההזמנות.

לעומת ה-OEM, שוק המיחשוב הביתי כמעט ולא הרגיש כלל את המיתון, קובע לופז. "למרות האבטלה, הצרות, הדאגות ויוקר המחיה – המגזר הפרטי קנה מחשבים כאילו אין מחר. מחשבי ה-Netbook היו אלה שבלטו בעיקר. ב-2008 עמד הנתח של המגזר הביתי בשוק המחשבים האישיים על 46%; ב-2009 הוא עמד על 55%. נכון הוא שהשוק העסקי היה בהאטה באותה שנה, אבל במקביל השוק הביתי הצטייד במחשבים, בעיקר ניידים, הרבה יותר מהרגיל".

עם זאת, מציין לופז, גם בשוק זה היו נפגעים – רכיבי המחשבים הלא-מותגיים. "כמו שאנחנו רואים במקרה של אקסלנט ומרגנית, למשל, שוק ההרכבה המקומית של מחשבים נמצא בלחץ מסוים. הציבור עובר ממחשבים נייחים בהרכבה מקומית, למחשבים ניידים".

"ב-2010 צפויה התאוששות, אולם היא לא תהיה זהה בכל התחומים", סיכם לופז. "אם בתחום שירותי המיחשוב, התוכנה וה-PC נגיע לממדים של לפני המיתון, הרי שבתחום השרתים והאיחסון, למשל, אנו מעריכים שרק ב-2012 נחזור לממדים של 2007. חשוב להבין, שבתחום השרתים מתקיימים תהליכים טכנולוגיים שלוחצים את ההשקעה למטה – למשל תהליכי קונסולידציה מבוססי וירטואליזציה. על כן, נדרשים פחות שרתים פיזיים, והמשמעות היא שהרכש של השרתים הללו יורד. נראה שבמהלך 2010 יעבור מספר השרתים הווירטואליים את מספר השרתים הפיזיים. תהליכים דומים קורים גם בתחום האחסון, שם ניתן לראות ירידות מחירים משמעותיות מאוד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים