יבמ חוקרת כיצד הבלוקצ'יין יכול למגר את זיוף התרופות

המחקר מבוצע באפריקה, במטרה לשפר את שרשרת ההפצה שם כך שלא תתאפשר הפצה של תרופות מזויפות, שגורמות למקרי מוות רבים ביבשת ● הוא נערך בהשתתפות מעבדת המחקר של הענק הכחול בחיפה

ד"ר פביאנה פורניה, חוקרת בכירה במעבדת המחקר של יבמ בחיפה. צילום: יח"צ

מעבדת המחקר של יבמ (IBM) בחיפה משתתפת בימים אלה במחקר ראשון מסוגו בתחום הבלוקצ'יין, המיועד לשפר את שרשרת ההפצה של ענף הפארמה במדינות העולם השלישי. המחקר מקיף את התהליכים, משלב סיום ייצור התרופה ועד להגיעה למקום שבו אמורים לספק אותה למטופלים, בתי חולים, רשתות פארמה, בתי מרקחת או קליניקות של רופאים, שרושמים אותן לחולים.

החוקרים עוסקים בניהול תהליכים על מנת למנוע ככל האפשר את תופעת התרופות המזויפות. מדובר בתופעה כלל עולמית, שבאה לידי ביטוי בעיקר במדינות אפריקה והעולם השלישי בכלל. על פי מחקרים אחרונים, אחת מכל שלוש תרופות שנמכרות באזורים אלה היא מזויפת והן גורמות למוות של עשרות אלפי בני אדם בשנה.

בלוקצ'יין זה לא רק פיננסים

טכנולוגיית הבלוקצ'יין מיוחסת בעיקר לתחום הפינטק ונמצאת במגמת צמיחה בעולם, במגזרים רבים ושונים. יבמ, אחת החברות הבולטות בתחום, לוקחת אותו כעת גם לעולם הפארמה.

בראש צוות המחקר בחיפה עומדת ד"ר פביאנה פורניה, חוקרת בכירה ו-ותיקה במעבדת המחקר של יבמ, שעובדת בה מזה 11 שנים ומאחוריה שורה של מחקרים ופרויקטים בתחומים הקשורים לתהליכים עסקיים.

לדברי ד"ר פורניה, "שרשרת האספקה וההפצה של ענף הפארמה היא ארוכה ומורכבת. תהליכי הניהול, הבקרה והמעקב אחר התרופות או המוצרים האחרים הקיימים עדיין לא מצליחים למנוע את זיוף התרופות על ידי גורמים שונים, שקשורים לשרשרת האספקה".

פתרון הבלוקצ'יין של יבמ לעולם הפארמה מבוסס על תשתית ה-Hyperledger Fabric שלה. לדברי ד"ר פורניה, זוהי תשתית טכנולוגית, המאפשרת לשקף, לנהל ולאבטח בצורה אמינה תהליכי ייצור הפצה ואספקה, ובכך מוסיפה למערכת היחסים בשרשרת מורכבת זו רמת אמינות ובטיחות גבוהה יותר ביחס לקיים שיום.

היא הוסיפה כי "יישום הבלוקצ'יין בתחום הפארמה יבטיח שכל טרנזקציה שתיעשה בכל שלב של תהליך הייצור והאספקה תהיה חלק מספר הליבה שעליו מבוססת שיטה זו. לספר הזה יהיו מחוברים כל השחקנים המשתתפים בתהליך שרשרת האספקה. כל פעולה שלהם תהיה שקופה וברגע שהיא תאושר בפלטפורמת הבלוקצ'יין, היא תהווה את המסמך הסופי והקובע".

איך מונעים שימוש לא חוקי בתרופה והחלפת התרופה הלגיטימית במזויפת?
"כל אחד מהשחקנים בשרשרת – מחברת הפארמה, ששולחת את התרופות למפיץ הראשי באותן מדינות באפריקה, דרך הגורמים שאחראיים על העברתה לבתי החולים או בתי המרקחת, ומשם אל החולה דרך הרופא – יהיה בעל זהות ידועה בתוך המערכת, וכל טרנזקציה שלהם צריכה להיות מאושרת על ידי כל השחקנים כדי שזו תירשם בבלוקצ'יין. זה כולל גם את השליח על האופנוע, שנע בדרכים באפריקה לאורך קילומטרים עד שהוא מגיע ליעד שלו".

כאמור, המחקר הוא בשלביו הראשונים, אבל אין ספק שזו פריצת דרך חשובה – הן להתפתחות ארכיטקטורת הבלוקצ'יין והן לעולם התרופות ולהצלת חיי אדם.

יבמ משתתפת בכנס Fintech Junction של אנשים ומחשבים, שייערך מחר (ב'), ותציג שם את תפיסת הבלוקצ'יין שלה לעולם הפיננסי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים