"הדברים החשובים להצלחה ב-IoT: המודל העסקי, הפונקציונליות והערך ללקוח"

"חשוב לזכור שהאינטרנט של הדברים הוא אמצעי ולא המטרה, ויש להתאים אותו לארגון וללקוח", כך אמר חנן מרקוביץ', יועץ ומרצה בתחומי האינטרנט של הדברים והיזמות

חנן מרקוביץ', יועץ ומרצה בתחומי האינטרנט של הדברים והיזמות. צילום: ניב קנטור

"האינטרנט של הדברים הוא אמצעי, הוא לא המטרה, וחשוב לזכור את זה. יש להתאים אותו לארגון וללקוח. יש שלוש אבני בניין ביזמות באופן כללי ובעולם ה-IoT בפרט: הערך העסקי ללקוח, הפונקציונליות של הדברים והמודל העסקי שבו משתמשים", כך אמר חנן מרקוביץ', יועץ ומרצה בתחומי האינטרנט של הדברים והיזמות.

מרקוביץ' דיבר בכנס IoT2017. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך באחרונה באולם האירועים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות מקצוענים בתחום. את האירוע הנחו אילן אלתר, מנכ"ל אלתרנט, ופלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

בדבריו פירט מרקוביץ' על אותן שלוש אבני הבניין: "הערך ללקוח, באינטרנט של הדברים ובכלל, הוא סך התמורה פחות העלות שהארגון מציע".

כדוגמה לחשיבות הפונקציונליות הוא נתן גלאי נפח או תנועה. "בדרך כלל, הם עושים את הדברים נהדר: למשל, הם מאפשרים להדליק או לכבות את האור כשנכנסים לחדר או יוצאים ממנו, מה שמוזיל את עלויות החשמל וחוסך באנרגיה", אמר.

"באשר לאבן הבניין השלישית, המודל העסקי – אם הארגון לא יודע מאיפה יגיע הכסף, הוא לא צריך להיכנס לפרויקט. ההנהלה ומנהלי הטכנולוגיה בארגון צריכים לשאול את עצמם, לפני שהם נכנסים לפרויקט, מי ישלם אותו, איך, מתי ולאורך כמה זמן", הוסיף.

בהמשך אמר מרקוביץ' כי "יש כיום טרנד – איסוף וניתוח של נתוני הקצה על ענן. זאת, כדי לחסוך את עלויות התקשורת, לקבל תגובה בזמן אמת ולאפשר אבטחת מידע ברמה גבוהה".

לסיכום הוא ציין כי "עולם האינטרנט של הדברים הוא גדול, מלא באפשרויות ובאתגרים, ויש להתמקד בשלוש אבני היסוד האלה".

תחבורה ציבורית חכמה?

אסף סבן, מנהל טכנולוגיות תחבורה ציבורית בדן, ציין כי "האוטובוס הוא כבר מזמן לא רק ארבעה גלגלים והגה. הוא מכיל המון מערכות טכנולוגיות".

אסף סבן, מנהל טכנולוגיות תחבורה ציבורית בדן. צילום: ניב קנטור

אסף סבן, מנהל טכנולוגיות תחבורה ציבורית בדן. צילום: ניב קנטור

בדבריו מנה סבן כמה מהן ואת ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות בתחום התחבורה הציבורית: "בראש ובראשונה, יש את מחשב הרכב, שמשרת את ניהול צי הרכב שלנו. אנחנו יכולים לדעת בכל רגע נתון איפה האוטובוס נמצא, מה הנהג עושה, באיזה הילוך הוא נוסע ופרטים נוספים. בנוסף, השילוט הפנימי והחיצוני באוטובוסים מתחלף באופן אוטומטי; יש כריזה פנימית וחיצונית על כיוון הקו; בחלק מהאוטובוסים מתאפשר חיבור ל-Wi-Fi; יש באוטובוסים מצלמות שמאפשרות שמירה על הסדר הציבורי; אנחנו נעזרים במערכת MobilEye; קיימים חיישנים שמודדים לחץ אוויר, לחץ שמן, חום מנוע ועוד; יש חיישני ספירת נוסעים; הנוסע יכול לתקף את הרב קו לבד, בחלק מהאוטובוסים גם בעלייה מהדלת האחורית; וניתן לתקף ולהטעין אותו באמצעות אפליקציית Hopon".

הוא ציין כי "בשני קווים פועלים אוטובוסים עתירי טכנולוגיה. הנהג יושב בהם באקווריום סגור, מנותק מהנוסע, וכל מה שהוא עושה הוא לנהוג. כל האינטראקציה של הנוסע היא טכנולוגית".

לדברי סבן, הטכנולוגיה עומדת להשפיע בקרוב על המסלולים, לוחות הזמנים ותחנות האוטובוסים. "כיום, אוטובוסים נוסעים במסלולים ובלוחות זמנים קבועים, אוספים נוסעים מתחנות קבועות והתשלום מתבצע בשיטה מסורתית. בקרוב, ומשרד התחבורה כבר הרים את הכפפה בעניין, לכל לקוח-נוסע יהיה חשבון דיגיטלי, שיכיל את פרופיל הנסיעה ואת החוזים שלו (דוגמת חופשי חודשי – י"ה), והוא יוכל לבצע את התיקוף או ההטענה במגוון אמצעים – באמצעות הרב קו אבל גם באמצעות הסלולר וכרטיס האשראי", אמר.

עוד הוא ציין כי "אנחנו לוקחים את המודל של גט טקסי (Get Taxi) והולכים לכיוון של Get Bus. התחבורה הציבורית תשתפר בעקבות כך בצורה ניכרת: נוסעים יוכלו להזמין אוטובוסים, הנהגים ידעו האם יש נוסעים בתחנות ויוכלו לנסוע רק במידה שאכן יש ונתאים את סוגי האוטובוסים בהתאם לכמות הנוסעים שצריכים את השירות. זה אתגר אופטימיזציה מהמעלה הראשונה אבל עם היכולות החדשות, אנחנו הולכים לשם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים