מחקר: 3,000 רכבי שיתוף-נסיעות יכולים להחליף את כל המוניות בניו יורק

בעיית הצפיפות בכבישיהן של ערים גדולות מעסיקה רבות הן את תושביהן, הן את המבקרים בהן, וכמובן - את קברניטיהן ואת הממשל ● מערכת חכמה שמציג מחקר של MIT מביאה פתרון מדהים ביעילותו ליציאה מהפקק

מונית. צילום: BigStock

כל מי שביקר בניו יורק או אפילו רק התבונן בתיעודים מהתפוח הגדול, יודע שהצבע הצהוב של המוניות הטיפוסיות לעיר צובע את הכבישים שלה. ואכן, בניו יורק פועלות לא פחות מ-13 אלף מוניות. אלא שמחקר חדש קובע כי צי מצומצם של 3,000 מכוניות בלבד, הפועלות בשיטת שיתוף-נסיעות – כמו שמציעות אובר (Uber) או Carpool מבית Waze – יכול להספיק לשרת את כל נוסעי העיר העצומה וההומה.

לפי הדיווח שפורסם אתמול (ב') ב-Computer Science, המחקר נערך על ידי חוקרים של המעבדה לבינה מלאכותית, ה-CSAIL (ר"ת Computer Science and Artificial Intelligence Laboratory) מאוניברסיטת MIT, שמצאו כי החלפה של כל מוניות ב-3,000 מכוניות שיספקו שירותי שיתוף נסיעות, תוכל להפחית באופן משמעותי את התנועה, הזיהום, השימוש בדלק ואבדן זמן, תודות לשימוש יעיל יותר במשאבי תחבורה.

אלגוריתם שמאפשר מערכת חכמה ומתוחכמת

לאחר שאספו נתונים משלושה מיליון נסיעות במוניות ניו-יורקיות, פיתחו חוקרי CSAIL אלגוריתם שיאפשר ל-3,000 כלי רכב, שיכולים להסיע ארבעה בני אדם בו-זמנית (כשנוסעים משתפים עם אחרים נסיעות ליעדים דומים), לענות על 98% מביקוש המוניות בעיר, עם זמן המתנה ממוצע של 2.7 דקות בלבד.

אך החלק החשוב ביותר של המערכת הוא כנראה מיצובם המחודש והדינאמי של כלי הרכב, בהתבסס על דרישה בזמן אמת, מה שהופך את המערכת כולה למהירה ב-20% יותר.

צוות CSAIL גם בחן את הפוטנציאל של שיתופי נסיעות בכלי רכב גדולים במיוחד (כמו מיניבוסים). על ידי בחינת גדלי רכב אחרים מצאו החוקרים כי 2,000 כלי רכב שמכילים 10 בני אדם יכולים לעמוד ב-95% מהביקוש לנסיעות במוניות, או שהמערכת יכולה להשתמש במגוון סוגי וגדלי כלי רכב בכדי להקצות אותם על סמך ביקוש – אולי על ידי שליחת וואנים מרובי-נוסעים לאירועי ספורט גדולים או להופעות ענק במקום הרבה מכוניות קטנות.

אז איך זה עובד?

המערכת שפיתחו החוקרים בוחנת את כל הבקשות הנכנסות לנסיעות ואת היצע כלי הרכב הזמינים באותו רגע נתון, ולאחר מכן קובעת את הנתיבים וההקצאות הטובים ביותר בעבור כל מכונית. לאחר שמכוניות מוקצות, האלגוריתם יכול לאזן מחדש את כלי רכב הנותרים על ידי שליחתם לאזורים שהביקוש לנסיעות בהם גבוה.

"אתגר מרכזי היה לפתח פתרון בזמן אמת, שלוקח בחשבון את אלפי כלי הרכב והביקוש בו-זמנית", אמרה פרופ' דניאלה רוס, שהובילה את המחקר. "אנחנו יכולים לעשות את זה בשיטה שלנו, כי צעד ראשון זה מאפשר לנו להבין ולתמצת את רשת הכבישים ברמה גבוהה של פירוט".

פרופ' רוס הבהירה גם כי "המערכת מתאימה במיוחד למכונית אוטונומית, שכן היא יכולה לנתב רכב ברציפות על בסיס בקשות בזמן אמת".

למרות שחברות שיתוף הנסיעות, כמו אובר ו-Lyft, עובדות גם הן בוודאות על אלגוריתמים דומים (אך אלו לבטח נחשבים לסודות מסחריים וכמוסים במיוחד), הממצא של MIT והאפשרות לראות אותו בפעולה מספקים כבר כעת מושג על איך יוכלו ערים להשתנות באופן מובהק כתוצאה מהכנסת מערכות חכמות לפעולה בכבישיהן.

כמובן שהשינוי יזכה במשנה תוקף ברגע שכלי הרכב בנהיגה עצמית ייכנסו גם הם לפעולה ויעלו בהמוניהם על הכבישים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים