ארכיון האינטרנט מכין עותק גיבוי בקנדה בכדי להגן על עצמו מפני טראמפ

קברניטיו של הארכיון, המתנהל מארצות הברית ומתעד את כל המתרחש ברשת, החליטו שלא לקחת סיכונים ולגבות את כל הנתונים שנאספו בו בעותק קנדי, שישרת אותם ואת העולם במקרה הצורך

עובר דירה. ארכיון האינטרנט

דונלד טראמפ הצהיר בתקופת הקמפיין הדרמטי שלו לנשיאות כי יש לסגור חלקים מסוימים מהאינטרנט לצורך התגוננות מפני הטרור שמשתולל בו. בכלל, טראמפ התבטא נחרצות לטובת הביון האמריקני ופחות לזכות פרטיות הצרכנים.

קברניטיו של ארכיון האינטרנט (Internet Archive), המתעד את כל המתרחש ברשת, שמתנהל מארצות הברית, החליטו שלא לקחת סיכונים ולגבות את כל הנתונים שנאספו בו בעותק קנדי שישרת אותם ואת העולם במקרה הצורך.

מתכוננים לשינוי

"ב-9 בנובמבר באמריקה התעוררנו לממשל חדש שמבטיח שינוי רדיקלי", כותב מייסד ארכיון האינטרנט, ברוסטר קאלה. "זו הייתה תזכורת נחרצת שמוסדות כמו שלנו, שנבנו לטווח ארוך, צריכים להיות מוכנים לשינוי".

"עבורנו זה אומר לשמור על החומרים התרבותיים שלנו בטוחים, פרטיים ונגישים תמיד. זה אומר להתכונן לאינטרנט שעלול להתמודד עם יותר הגבלות. זה אומר לשרת פטרונים בעולם שבו המעקב הממשלתי לא ייפסק; ואכן נראה שהוא רק יגדל".

ה-Internet Archive, הפועל מבסיסו שבסן פרנסיסקו, הוא ארכיון המורכב מכמה מאמצי שימור שונים, הנפרשים כמעט על כל מדיום. החל משנת 2012, הארכיון השלם אצר 10 פטה-בייט של נתונים; לשם השוואה – אוסף התמונות וסרטוני הווידיאו כולו של פייסבוק (Facebook) מכיל 100 פטה-בייט שנאספו בערך באותו פרק זמן.

לצד סרטים וספרים מחזיק הארכיון אלפי תוכנות מוקדמות ומשחקי וידיאו שניתנים לחיקוי במערכות מודרניות. הארכיון ידוע במיוחד בזכות מכונת Wayback, שסורקת ללא הפסקה את האינטרנט ומייצרת ממנו דפי ארכיון בעשרות השנים האחרונות.

מהלך שיעלה מיליוני דולרים

הארכיון מספק את אחד מאופני השימור המקיפים ביותר של העידן הדיגיטלי בר החלוף שלנו, לצורך מחקרים אקדמיים או לשימוש מעשי הכולל, למשל, בדיקות אימות עיתונאיות.

קאלה מעריך ב"מיליוני דולרים" את עלות אירוח עותק ארכיון האינטרנט בקנדה, אך משוכנע כי המהלך יגונן על הנתונים של הארכיון מצעדים משפטיים אמריקנים שעלולים להתגעש עליו במהלך כהונתו של הנשיא הרפובליקני, טראמפ.

לסגור את האינטרנט במובנים מסוימים

עוד לא ברור כיצד יבחר ממשל טראמפ להתמודד עם נושאי פרטיות ומעקב באינטרנט, אבל מה שכן ידוע הוא שהנשיא הנבחר הפגין במהלך הקמפיין שלו תמיכה באכיפת חוק רבה יותר באמצעות מעקב וצנזורה משפטית. ובכלל, היו נושאים שלגביהם התבטא טראמפ באופן המדאיג והמקומם ביותר שיכול לעלות על דעתו של ציבור דמוקרטי כשקרא "לסגור את האינטרנט במובנים מסוימים", בהתייחסו לאמצעים שעולים על דעתו לצורך לוחמה בטרור.

"מישהו יאמר, 'הו חופש הביטוי, חופש הביטוי' – אלה הם אנשים טיפשים", אמר טראמפ בנאום שנשא בשנת 2015.

קאלה ציין כי הזזת הארכיון נועדה גם בכדי לבודד אותו מהמאמצים להסיר תוכן מסוים, ולהקשות לבקש נתונים על הפעילות של המשתמשים – דבר שיותר ויותר ספרנים מסורתיים נלחמו כנגדו בזמנים שסמכויות המעקב האמריקניות התרחבו תחת שלטון ג'ורג' בוש.

לכל עת ולכל צורך, עותק קנדי של ארכיון האינטרנט יגרום ליצירת גיבוי נתונים שיכול להיות לכאורה בכל מקום, אבל שגם עלול להיות שברירי. "ההיסטוריה של ספריות אבודה", כתב קאלה ברומזו על העתיד הלוט בערפל של תיעודים היסטוריים במתכונתם הקלאסית.

"הספרייה של אלכסנדריה ידועה בעיקר בזכות היעלמותה", סיכם קאלה את דבריו באופן מעט פסימי. יש לקוות שעתידו של הארכיון הדיגיטלי יהיה יותר בטוח ויציב, בין אם במתכונת המקורית שלו בארצות הברית ובין אם בגיבויו הקנדי החדש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים