מחקר מצא: קיימת אפליה של שחורים ונשים באובר

המחקר, שבחן הבדלים בזמני ההמתנה וזמני הביטול של משתמשי שירותי הנסיעות UberX ו-Lyft, גילה שוני במרחק, ולפעמים בעלות הנסיעה, שנקבעו לנשים ולאפרו-אמריקנים

שווה בין שווים? אילוסטרציה: BigStock

נסיעותיהם של נשים ואפרו-אמריקנים עם אובר (Uber) ובשירות ההסעות Lyft היו מעט ארוכות יותר, ולכן גם יקרות יותר, כך על פי ממצאי מחקר שהתפרסם אתמול (ב') באתר הלשכה הלאומית האמריקנית למחקר כלכלי (National Bureau of Economic Research).

עוד מצא המחקר גם התארכות קטנה בנסיעה כאשר התמחור היה גבוה בשל זמני דרישה גבוהה (surge-pricing) – כמו תעריף 2 הנהוג בארץ בשעות הערב ובסופי שבוע. לפיכך הסתכמה התופעה בנסיעה שנמשכה זמן רב יותר דווקא כאשר הנוסע שילם על פי תעריף גבוה.

החוקרים השתמשו כנוסעים בסטודנטים שחורים ולבני עור, זכרים ונקבות, על מנת ללמוד את התנהגות נהגי החברות בסיאטל ובוסטון.

הנסיעות של שחורים בסיאטל – מתארכות לשווא

בסיאטל מצאו החוקרים כי זמן הנסיעה הממוצע לנוסעים אפרו-אמריקנים באובר היה ארוך בכ-8% יותר מזמן הנסיעה שנמדד לנוסעים לבנים, וזאת למרות שהמרחקים לא היו שונים משמעותית. הסבר אפשרי שניתן על ידי כריסטופר קניטל, פרופסור לכלכלה ב-MIT ואחד ממחברי המחקר, היה כי הנהגים והנוסעים השחורים לא מזהים אלו את אלו במהירות בנקודות האיסוף, כיוון שאובר מציגה לפני הנהגים רק שמות ולא תמונות של הנוסע.

נשים הוסעו בבוסטון נסיעות שהתארכו ב-6% בממוצע יותר מאשר נסיעותיהם של גברים, אך שוני כזה לא נמצא בעבור נוסעים שחורים.

הנסיעות המתארכות של הנשים בבוסטון לא תמיד תורגמו לעלויות גבוהות יותר בגלל שהמסלולים שנבחרו היו קצרים ונסיעות קצרות מתומחרות על סף מחיר המינימום, כך שמרחק נסיעה נוסף לא יגדיל בהכרח את עלות הנסיעה.

פלרטוט עם קהל שבוי

ממצאי המחקר מצביעים על כך שסיאטל התבלטה בשוני המפלה. דון מקנזי, אחר המחברים של המחקר ופרופסור להנדסת תחבורה באוניברסיטת וושינגטון, מייחס את הדברים לעובדה כי ישנן יחסית מעט דרכים חלופיות בסיאטל, ואילו בבוסטון יש הרבה רחובות צרים ומתפתלים. "סוג זה של תחבולות קל יותר לביצוע בבוסטון", הוא אמר.

כאנקדוטה כדאי לציין כי סטודנטיות דיווחו שהנהגים שהסיעו אותן בנתבים ארוכים יותר היו גם יותר פטפטנים. החוקרים אפיינו את התופעה במאמרם, וכתבו אודות זמן הנסיעה שהתארך כי הוא "נראה כשילוב של רצון לעשות יותר כסף ופלרטוט עם קהל שבוי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים