הדיון בעסקת אורקל-סאן באיחוד האירופי – בשבוע הבא

במסגרת הדיון, שיתקיים ב-10 בדצמבר, יבקשו אנשי אורקל לאשר את העסקה ● פרשנים מעריכים, כי מדובר בדיון חשוב ביותר, לקראת החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי על אישור או אי אישור העסקה – החלטה שצפויה להתקבל ב-27 בינואר ● בתוך כך, סנאטורים אמריקנים כתבו מכתב לממונה ובו הם מבקשים ממנה לאשר את העסקה, "כדי לא לפגוע בעסקים בארצות הברית"

נציגי אורקל (Oracle) ייפגשו עם אנשי הנציבות הממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי ב-10 בדצמבר, במטרה לדון עמם בעסקה לרכישת סאן (Sun) – כך דווח בסוף השבוע. בדיון יבקשו אנשי אורקל לאשר את העסקה, על סך של 7.4 מיליארד דולרים, ויטענו בקשר לכך.

הפגישה היא בעלת חשיבות מרובה – דווח בעיתונות הטכנולוגית בארצות הברית. זאת, בשל סירוב אורקל עד כה להתייחס ברצינות לדאגת האיחוד האירופי, כי הרכישה תוביל להפרת חוקי ההגבלים העסקיים של האיחוד, עקב בסיס הנתונים מבוסס הקוד הפתוח, MySQL, שאותו רכשה סאן ב-2008.

האפשרות, כי בשל המכשולים לקראת ההחלטה בעניין אישור הרכישה, אורקל תוותר על העסקה נראית דמיונית לחלוטין. להערכת אנליסטים בארצות הברית, מטרתו של לארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל, היא להפוך את החברה ליבמ (IBM) שנייה. כך, אמר אליסון באוקטובר השנה, כי "יבמ הפכה לגדולה בחברות בהיסטוריה של ארגוני הענק בארצות הברית, בשל השילוב שלה בין חומרה לתוכנה". לדבריו, "שילוב זה הביא לכך שרוב הארגונים על פני כדור הארץ מריצים את יבמ באופנים שונים במערכות ה-IT שלהם. לדעתנו, השילוב של טכנולוגיות סאן ואורקל יביא לכך שנוכל להצליח ולהביס את יבמ, זו מטרתנו".

בתוך כך, שלחו בשבוע שעבר 59 חברים בסנאט באמריקני מכתב פתוח לנילי קרוז, נציבת ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי, ובו הם קוראים לה להזדרז בחקירה בטרם אישור הרכישה. הם כתבו, כי ביטול העסקה יביא לפגיעה מכוונת בעסקים בארצות הברית. מי שיזם את כתיבת המכתב היה הסנאטור הדמוקרטי ג'ון קארי ממסצ'וסטס, שהיה מועמד לנשיאות ארצות הברית בבחירות 2004, וחתום עליו, בין השאר, הסנאטור הרפובליקני אורין האץ' מיוטה.

קארי כתב, כי "נכון הוא שהנציבות ריבונית לאשר את העסקה או לבטלה, ואיני כופר בריבונות זו. אולם אין להתעלם מהחלטת הממונה על ההגבלים העסקיים בארצות הברית, שלפיה המיזוג אינו פוגע בתחרות בכל צורה שהיא. על בסיס החלטה זו, יהיה זה נכון והוגן לשאול את הנציבה מדוע לעכב את אישור המיזוג?".

האץ' היה בוטה יותר כשכתב: "נהייתי מודאג ביותר מכך שרגולטורים זרים משתמשים באופן בלתי הוגן בכוח המצוי ברשותם, באופן הפוגע בעסקי תאגידים אמריקניים". עוד נכתב, כי "עסקי בסיס הנתונים MySQL מייצרים מכירות שנתיות של רק 17 מיליון אירו, בהשוואה לשאר בסיסי הנתונים המתחרים, המגלגלים מדי שנה עשרות מיליארדי יורו". המכתב מסתיים באזהרה שלפיה מצבה של סאן הולך ומחמיר ככל שמתעכבים הדיון והאישור של רכישתה, "מה שמעמיד בספק את עתיד העסקתם של אלפי עובדיה". סאן הפסידה 677 מיליוני דולרים בארבעת הרבעונים האחרונים. לכן, מציינים הסנאטורים, "אנו מבקשים לזרז במהירות את החקירה בעניין המיזוג, ככל הניתן".

בתחילת החודש פרסמה הממונה על ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי התנגדות רשמית לעסקה, מחשש לפגיעה בתחרות בשוק התוכנות למסדי נתונים. חקירת הנציבות החלה באוגוסט השנה, במטרה לבדוק האם המיזוג בין שתי החברות מנוגד לחוקים להגבלים עסקיים הקיימים באיחוד, ומהן ההשלכות שלו על תעשיית ושוק התוכנה. בתגובה להתנגדות הרשמית של האיחוד, מתחה אורקל ביקורת על אנשי האיחוד ומסרה כי "הם מפגינים חוסר הבנה תהומי בעולם בסיס הנתונים ובשוק הקוד הפתוח. אין שום בסיס בחוק האירופי להתנגדות למיזוג של שתיים משמונה ספקיות בסיסי הנתונים, המוכרות מוצרים שונים".

בשבוע שעבר העניקו הרשויות באירופה לאורקל ולסאן ארכה של שישה ימים כדי להגן על המיזוג המתוכנן. בשל כך, נקבע הדיון לשבוע הבא. לאחר הדיון מול נציגי אורקל וסאן, ידונו אנשי הנציבות להגבלים עסקיים בינם לבין עצמם ובינם לבין אנשי האיחוד האירופי על אישור העסקה, או ביטולה. במקור, אמורה הייתה ההחלטה הסופית להינתן ב-19 בינואר 2010, אך בשבוע שעבר היא נדחתה ל-27 בינואר – דחייה של שישה ימי עבודה נוספים. "אורקל ביקשה את הארכה כדי שתוכל לגבש את טיעוניה בתגובה לחששות שהביעה הממונה", נכתב בהודעה שפרסמה הרשות. התנגדותו של האיחוד האירופי לא תביא בהכרח לפסילת העסקה, אולם היא צפויה לעכב אותה עד שיוכרע, כי בעקבות הרכישה לא ייגרם נזק לתחרות בשוק. האיחוד יקבל, כאמור, את ההחלטה הסופית בנושא בינואר הקרוב. במידה שלא תאושר העסקה, צפויות שתי החברות לערער על ההחלטה.

באוגוסט אישר הממונה על ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים האמריקני את העסקה, תוך שהוא קבע שיש שמונה שחקנים חזקים בשוק בסיסי הנתונים – שוק הכולל, בין השאר, את יבמ (IBM), מיקרוסופט (Microsoft) וסייבייס (Sybase).

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים