ח"כ רויטל סווייד: "הפתרון לשיימינג – חינוך, העלאת מודעות וחקיקה"

"הדור הבא צומח בתוך הרשת ועלינו להציב את הקווים האדומים, תוך שמירה על חופש הביטוי", אמרה ח"כ סווייד בכנס הקיץ של עמותת אשנב, שפועלת למניעת האלימות באינטרנט

ירידה בשיימינג - בתקווה שהמגמה תימשך. אילוסטרציה: BigStock

"חינוך, העלאת מודעות וחקיקה הם המשולש המהווה את הדרך הנכונה להילחם בבריונות ובשיימינג ברשת", כך אמרה ח"כ רויטל סווייד (המחנה הציוני) בכנס הקיץ של עמותת אשנב, שהתקיים תחת הכותרת "תרבות השיח ברשת – מסתכלים לגולשים בעיניים". הכנס נערך לזכרו של החייל ערן אדרת ז"ל, שהתאבד לאחר שקיבל ברשת הדרכה איך לעשות זאת.

האירוע התקיים אתמול (ב') בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של קבוצת אנשים ומחשבים, המאמצת את עמותת אשנב מיום היווסדה.

"כשהגעתי לכנסת, הדבר הראשון שעשיתי היה להקים את השדולה למאבק באלימות ובריונות ברשת. הנושא לא היה עדיין במודעות, זה היה לפני התפרצות תופעת השיימינג. כעורכת דין במשך 23 שנים, ייצגתי הרבה בני נוער וראיתי איך הם משפדים אחד את השני בסטטוסים בפייסבוק (Facebook). הרשת אמנם פותחת בפנינו אפשרויות עצומות, אבל יחד עם זאת, יש בה סכנות. הדור הבא צומח בתוך הרשת ועלינו להציב את הקווים האדומים, תוך שמירה על חופש הביטוי".

מימין: ברוך הינוך, חבר הנהלת עמותת אשנב, ד"ר שגית זילברברג יעקובוביץ', יו"רית העמותה, וח"כ רויטל סווייד

מימין: ברוך הינוך, חבר הנהלת עמותת אשנב, ד"ר שגית זילברברג יעקובוביץ', יו"רית העמותה, וח"כ רויטל סווייד

"החינוך הוא חשוב, בין היתר מפני שצעירים נכשלים בהבנת הכוח של אמצעי התקשורת החדשים דוגמת פייסבוק ו-ווטסאפ (WhatsApp). חלקם לא יודעים איך להתנהל. ילדים בכיתה א' לא מבינים שהשימוש הרע בווטסאפ וברשתות החברתיות הוא החרם של ימינו", אמרה ח"כ סווייד.

היא הוסיפה כי "לא צריך ללמוד את הנושא באופן אקראי, בשעת חברה, אלא כשיטה. הצעתי לשר החינוך, נפתלי בנט, להקים מערך לאומי להבטחת השיח הבריא ברשת. בכל בית ספר צריך להיות ממונה על אלימות ובריונות באינטרנט, שישרת את התלמידים וגם את המורים, שסובלים משיימינג מבלי שיהיו להם כלים לטפל בכך".

"הצגנו בפני ראשי ערים ארגז כלים הכולל בין היתר את הקשר עם איגוד האינטרנט ועמותת אשנב, שידעו למי לפנות כשיש בעיה של בריונות רשת. זה לא מספיק, צריך להקים רשות שתתמודד עם הבעיה. זה במשמרת שלנו לבוא ולגדור את עניין הרשת כדי להעצים את הדברים החיוביים וגם לאפשר שיח בריא", אמרה.

"השיח האלים ברשת – בהיקף מפחיד"

ד"ר אבשלום אדרת, אביו של החייל ערן אדרת ז"ל, אמר בכנס ש-"לא רבים זוכרים, אבל עמותת אשנב הוקמה לפני 15 שנים לאחר שהגעתי למסקנה שהתאבדותו של בני נגרמה בגלל הרשת".

"היו לו קשיים בצבא. במקום לפנות למפקדים או אלינו, להורים, הוא שיתף במחשבותיו האובדניות אנשים חסרי פנים וזהות, שבמקום לעודד אותו דחפו אותו ונתנו לו עצות כיצד להתאבד", אמר ד"ר אדרת. "הימים היו ימי תחילת הרשת ואף אחד לא חשב שיכולים להיות לה היבטים לא חיוביים. לאחר התאבדותו הבנו שלצד הצדדים הטובים, יכולות להיות לה גם סכנות".

ד"ר שגית זילברברג יעקבובוביץ', יו"רית עמותת אשנב, ציינה ש-"אנחנו אוהבים להבליט את הדברים החיוביים שיש ברשת ומבקשים להפיץ אותם לילדים, בני נוער ומבוגרים. השיח באינטרנט יכול להיות שיח מלמד, מכבד ומעודד דיון רציונלי. עם זאת, יש שיח אלים ברשת בהיקף מפחיד, ויש לטפל בכך".

עו"ד מיטל שוורץ, מנכ"לית איגוד האינטרנט הישראלי, שמפעיל את הקו החם למניעת אלימות ברשת, אמרה כי "קיימת מגיפת בריונות שלא שוככת וצריך לטפל בה. 55% מהפניות לקו מגיעות ממבוגרים, שנפגעים גם הם משיימינג ובריונות ברשת. כמובן, מגיעות גם פניות מילדים ומההורים שלהם. האיגוד ועמותת אשנב משתפים פעולה שנים רבות במטרה לשנות את תרבות השיח ברשת".

היא הדגישה ש-"צריכה להיות אפס סובלנות לאלימות ברשת ואני מאמינה שיחד עם אשנב וגורמים נוספים, נצליח לעשות את השינוי".

קרן בן ארי, מנהלת מוצר בפרטנר, הציגה פרק בסדרת אינטרנט בהשתתפותן של כוכבות הרשת נוי והדר קרקו, שבה הן מעבירות בשפת הילדים של היום את כללי הגלישה הבטוחה.

"פרטנר החליטה, כחלק מהמחויבות התאגידית שלה, לעסוק בשני פרויקטים: תוכנית מחוברים לגיל הזהב, בו מקנים למבוגרים מיומנויות דיגיטליות, ופרויקט גלישה בטוחה ברשת לבתי הספר היסודיים. המטרה היא להעלות את המודעות. החלטנו לייצר סדרת רשת שמעבירה את המסרים החשובים, אבל בצורה שאינה מתנשאת", אמרה.

בן ארי ציינה כי "הרבה מהפרקים עוסקים בפרטיות, תנאי שימוש, רכישות אונליין, פרסומות ועוד דברים שבהם החברה עומדת לביקורת מול הלקוחות. כיוון שאנחנו חברה שקופה, חשוב לנו שהאזרחים יהיו ביקורתיים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים