סם פלמיסיאנו, מנכ"ל יבמ: "כשגלי הטכנולוגיה הבאה יכו, עולם העסקים לא ישוב להיות כשהיה"

"שני גלים כאלה - שהשפעתם על העולם היא קרובה ובלתי נמנעת, הם ענני המיחשוב והניתוח העסקי", קבע מנכ"ל הענק הכחול בראיון בלעדי ונדיר ל-InformationWeek האמריקני ● "חשנו שהעידן של מחשבי ה-PC תם - כפי שחשו גם בחברות אחרות - אך אנו החלטנו לעשות משהו בעניין", אומר פלמיסיאנו, ומדגיש, כי עסקי ה-PC עברו למעשה לקטגוריה של אלקטרוניקה בידורית ● מיוחד

גלי הטכנולוגיה מכים במחזורים של 10 עד 15 שנים, אומר מנכ"ל יבמ (IBM) העולמית, סם פלמיסיאנו, בראיון נדיר ובלעדי לשבועון האמריקני InformationWeek. לדבריו, שני גלים כאלה – שהשפעתם על העולם היא קרובה ובלתי נמנעת, הם ענני המיחשוב והניתוח העסקי. לאחר שהם יכו, אמר, עולם העסקים לא ישוב עוד להיות כשהיה. וכך גם עולמות הבריאות. או החינוך. או הולכת האנרגיה, שרשראות האספקה העולמיות, התחבורה, המזון והמים, שוקי הכספים ועוד ועוד.

אין זה מקרה שביבמ מתכוונים לפעול במלוא העוצמה בכל אחד מתחומים אלה, ושמסע הפרסום Smarter Planet, המוצרים והטכנולוגיות נועדו לבסס את מעמדה של יבמ בשווקים חשובים אלה. אולם, יתכן מאוד שחלק מהמתחרים של יבמ, ואולי אפילו חלק מלקוחותיה, יופתעו לגלות שאין מדובר בהזדמנות שיבמ מיהרה לנצל, או בגימיק פרסומי שנועד ליצור בידול בין יבמ לבין מתחרותיה. על פי הדברים שאמר פלמיסיאנו בריאיון, מבחינתה של יבמ אין כאן שום הפתעה.

"אנו מודעים היטב לערכו של המידע, והיה ברור לנו מראש שהשוק ייטה מכיוון של כלכלה חלשה ולחצים תקציביים", אמר פלמיסיאנו בריאיון שנערך במשרדים הראשיים של יבמ בארמונק, ארה"ב. "מכרנו פעילויות, כי ידענו שקיצו של המודל הישן קרוב, ורכשנו בתחומים שעומדים לצמוח. המספרים מוכרים – מאה חברות בעשרים מיליארד דולרים. אולם, חשוב לזכור שלפני כל רכישה אנו עורכים בדיקות קפדניות, אנו שמרנים מאוד ותמיד משלמים במזומן".

במקביל לרכישת החברות, מוסיפה יבמ למכור בשנים האחרונות נתחים משמעותיים מעסקי החומרה שלה, לאחר שפלמיסיאנו ואנשיו הגיעו למסקנה שהחברה אינה מסוגלת עוד לעמוד בעלויות ההון הכבדות ולהעניק יתרונות ממשיים ללקוחותיה. המכירה מסייעת לחברה לתגבר את הגמישות העסקית ולהתמקד בתחומי פעילות חדשים ושונים מאוד מאלו שבהם עסקה החברה במאה הקודמת.

למרות שמתחרים שונים – שאף אחד מהם אינו מתקרב לביצועים הכספיים שמפגינה יבמ – רואים במכירה של עסקי החומרה סימנים לכך שיבמ חוששת מדי מסיכונים, או מבקשת לפעול בתחומים צרים מדי, או הופכת תאבת בצע יתר על המידה, הרי שלדברי פלמיסיאנו, ההיפך הוא הנכון.

"חשנו שהעידן של מחשבי ה-PC תם – כפי שחשו גם בחברות אחרות – אך אנו החלטנו לעשות משהו בעניין", אומר פלמיסיאנו, ומדגיש, כי עסקי ה-PC עברו למעשה לקטגוריה של אלקטרוניקה בידורית. "אנו חברה שפונה לארגונים גדולים – לעסקים – ולא יצרנית של מכשירי אלקטרוניקה לצרכנים פרטיים".

בעוד שמנכ"ל HP, מרק הארד, אמר לא מכבר שהיתרון התחרותי של HP נובע מהנוכחות הנרחבת במגוון רחב של קטגוריות חומרה, הרי שפלמיסיאנו מסביר בריאיון, כי יבמ זנחה את עסקי ה-PC בשל הצטמצמות היתרונות ללקוחות והחשיפה הגוברת לסיכוני מלאי.

"דל (Dell) ו-HP טוענות שהן למדו כיצד להרוויח כסף בעסקי ה-PC. הן מתגאות במתח רווחים של 4% או 5%. אולם, אפילו חנויות מכולת נהנות ממתח רווחים גבוה יותר, ומסיכוני מלאי נמוכים יותר. בחנויות מכולת קצב השינוי אינו גדול – אך בעסקי ה-PC, בעקבות שינויים גדולים בטכנולוגיה, שמתרחשים כל העת, עלולים להיתקע לפתע עם מלאי של שני מיליארד דולרים שאיבד חלק ענק משוויו".

במגמות אלה רואה פלמיסיאנו את תחילתם של גלי טכנולוגיה חדשים שעומדים להכות – ניתוח עסקי וענני מיחשוב – וסימנים לכך הוא רואה במספר העצום של המכשירים החכמים, בכל צורה וגודל, אשר ממלאים יותר ויותר תפקידים בחיינו. ואם לוקחים בחשבון את הגמישות והגודל של ענני המיחשוב, בתוספת עוצמת החיזוי של הניתוח העסקי, ומשלבים אותם במיליארדי המכשירים החכמים שמגיעים לתעשיות התחבורה והמים והמזון ומכשירי החשמל והמכוניות ועוד, אפשר להבין את טיבו של העולם החכם שממתין לנו.

"כעת מגמות אלה באות לידי ביטוי ביוזמת Smarter Planet – ואנו מאמינים שאנו רק בתחילת הגל של הניתוח העסקי", אומר פלמיסיאנו. "גם ענני המיחשוב – למעשה אנו מדברים על 'תשתיות וירטואליות במיוחד' – נמצאים עדיין בתחילת הדרך, גם אם השם אינו מוצלח במיוחד. בשלבים הראשונים יש המון דיבורים ולאחר מכן התעשייה מתחילה לגלות מה נכון ומה לא, כעת אנו בשלב הזה. התחום מתחיל להמריא בקרב הצרכנים הפרטיים, והדבר בולט לעין, אך אנו לא פועלים בזירה הזו, אנו חברה שפונה לארגונים גדולים. למרות כל הדיבורים והרטוריקה על האטה בתחום של ענני המיחשוב, הערך האמיתי שלהם רק מתחיל להתגלות, ביישומים דוגמת Lotus Live או Desktop Cloud ואפילו Test Cloud".

פלמיסיאנו מדגיש מספר פעמים את חשיבות המעבר מדיבורים של גיקים לתועלת עסקית אמיתית. "האתגר האמיתי הוא להבין כעת, לאחר שכל ההתקנים הופיעו, כיצד לגרום לתשתיות לטפל בכל הקלט מחיישנים, מכשירים, טלפונים ושאר האמצעים?".

בנאום שנשא לפני כשנה בפני המועצה ליחסי חוץ, נתן פלמיסיאנו את התשובות לשאלה חשובה זו: ראשית, אמר, העולם הופך לאלקטרוני יותר. הטרנזיסטור שהומצא לפני 60 שנים הפך לאבן הבניין היסודית של העידן הדיגיטלי. "כעת עלינו לדמיין עולם שבו יש מיליארד טרנזיסטורים על כל אדם, וכל אחד מהם עולה עשר מיליוניות הסנט. נגיע לכך בשנת 2010. עד סוף השנה הנוכחית יגיע, כנראה, מספר המנויים הסלולריים לארבעה מיליארד ותוך שנתיים יגיע מספרם של תגי הזיהוי שפועלים בתדר רדיו (RFID) ברחבי העולם לשלושים מיליארד. החיישנים הופכים לחלק בלתי נפרד ממערכות אקולוגיות רבות – שרשראות אספקה, רשתות רפואיות, ערים ואפילו מערכות טבעיות דוגמת נהרות".

שנית, אמר בנאום, "העולם הופך למקושר יותר. בקרוב יגיע מספרם של משתמשי האינטרנט לשני מיליארד בני אדם. בעולם האלקטרוני, מערכות ועצמים יכולים "לשוחח" אלה עם אלה. אנו עשויים להגיע לטריליון עצמים חכמים שמקושרים אלה לאלה – מכוניות, מכשירי חשמל, מצלמות, דרכים, צנרת ואפילו תרופות וראשי בקר. כמות המידע שיפיקו עצמים אלה תהיה חסרת תקדים".

"שלישית, כל העצמים הופכים לחכמים יותר", קבע המנכ"ל הבכיר. מודלים חדשים של מיחשוב יוכלו להתמודד עם ריבוי המכשירים של משתמשי הקצה, החיישנים והמכשירים שמתחברים למערכות העורף. בשילוב עם הניתוח העסקי המתקדם יוכלו מחשבי העל להפוך את הררי הנתונים לתובנות שניתן לתרגם לפעולות, כדי להגביר את היעילות, התפוקה וההיענות של המערכות, התהליכים והתשתיות".

חמושה ביכולות אלה, יוצאת יבמ להתחרות על ההזדמנויות שמביאה עמה תוכנית התמריצים בארה"ב, בסכום כולל של 28 מיליארד דולרים ובתחומי הבריאות, הרשתות החכמות והפס הרחב. להערכת פלמיסיאנו, יכולות הזדמנויות אלה ליצור בין מיליון ל-1.2 מיליון מקומות עבודה חדשים ברחבי ארה"ב, בשלוש התעשיות שצוינו.

"האסטרטגיה פועלת", אמר פלמיסיאנו בריאיון. "אנו מציגים מאות סיפורי לקוחות במסגרת יוזמת Smarter Planet. והתמריצים תורמים לכך תרומה חשובה", מוסיף פלמיסיאנו ומדגיש את האפשרות ליצור מקומות תעסוקה לעד 1.2 מיליון עובדים. "זה חשוב מאוד", אמר.

תחת הרושם של דברי פלמיסיאנו על ההבדל העצום בין המקום אליו שואפת יבמ להגיע לבין המקום בו נמצאה אך לפני שנים ספורות, שבתי לנאום שנשא לפני שנה, ובמיוחד לכמה ציטוטים שממחישים את האסטרטגיה שטווה פלמיסיאנו, את החזון ביחס לכיוון שאליו צועד את העולם, את ההבנה שהשירותים והמוצרים יהיו חייבים לעבור שינויים משמעותיים, ואת התחושה ששינויים אלה כבר החלו להתממש.

לסיום, אם כן, בין אם אתם מנהלי מיחשוב ראשיים או מנכ"לים, ובין אם אתם שרברבים או מורים, הדברים הבאים שאמר פלמיסיאנו בנאומו לפני שנה יעניקו לכם חומר רב למחשבה ביחס לכיוון בו אנו מתקדמים ולעולם החכם שאנו יוצרים – כאשר החברות שלנו מתחרות ושואפות ליהנות מיתרון תחרותי בכלכלה העולמית המאתגרת; וכאשר אנו לוקחים בחשבון שלעתיד שאנו יוצרים ולהחלטות שאנו מקבלים היום יהיו, ללא ספק, השלכות לא צפויות רבות בעתיד. המשמעות היא שהתשתיות הדיגיטליות והפיזיות של העולם מתאחדות. עוצמת המיחשוב מיושמת בעצמים שבדרך כלל איננו רואים בהם מחשבים. ואכן, כמעט כל דבר – כל אדם, כל חפץ, כל תהליך או כל שירות, בכל ארגון, גדול כקטן – עשויים להשתלב במציאות הדיגיטלית והמרושתת.

"כשטכנולוגיה כה רבה וכשרשתות כה מתקדמות מוצעות במחיר כה נמוך, אפשר לשפר כל דבר. למה לא לספק כל שירות לכל לקוח, אזרח, תלמיד או מטופל? מדוע שלא נקשר כל דבר? למה שלא ננבור בכל פיסת מידע כדי להפיק תובנות מועילות? התשובה היא שאתם תעשו זאת או שמתחריכם – חברה אחרת, עיר אחרת או מדינה אחרת – יעשו כל זאת. בגלל שזה אפשרי – הטכנולוגיה קיימת ואינה יקרה. ממתינה לנו עוד עבודה רבה, כמנהיגים או כאזרחים. יחדיו, עלינו לשלב את התובנות בקבלת ההחלטות ובמערכות הניהול, על מנת שהתהליכים יהיו מהירים ופוריים יותר. בדבר אחד, לדעתי, אין ספק: בכך שהעולם יוסיף להפוך לקטן, שטוח וחכם יותר. אנו מתקדמים לקראת עידן של עולם מאוחד וכלכלה חכמה. השאלה היא, כיצד בכוונתנו לפעול?".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים