"הטכנולוגיה מסייעת לאנשים עם מוגבלות לגלות את היכולות שלהם"

היא מאפשרת להם לבצע פעולות שלא היו יכולים לעשות בלעדיה - אמרה ג'ין יודס, מנהלת בית איזי שפירא, והדגימה

ג'ין יודס, מנהלת בית איזי שפירא. צילום: קובי קנטור

"לטכנולוגיה יש יכולת לסייע לאנשים עם מוגבלות לגלות את היכולות שלהם", כך אמרה ג'ין יודס, מנהלת בית איזי שפירא.

יודס דיברה בכנס June Tech – הוועידה המרכזית של בכירי ההיי-טק בישראל, בהובלת מנהלת עסקים ברעננה ועיריית רעננה. הכנס נערך במתחם של NICE בעיר והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים. פתח את הכנס פלי הנמר בדברי ברכה בהם הציג את אנשים ומחשבים.

לדברי יודס, "הרבה פונקציות שהתחילו ככאלה המיועדות לאנשים עם מוגבלות עברו לשוק הכללי – רטט, SMS ואפילו מסך המגע".

היא הביאה כדוגמה להתפתחויות הטכנולוגיות ולסיוען לאנשים עם מוגבלות את סיפורו של גיא, ילד עם שיתוק מוחין, שלא יכול היה לדבר ולהזיז את גופו, למעט את אחת הידיים ותזוזות קלות של הראש. והנה, כיום הוא מצליח להפעיל כיסא גלגלים באמצעות מתגים המחוברים לראשו ומתקשר בעזרת מחשבים.

"חשבנו שיש לו פיגור שכלי, אבל התברר שהוא ילד חכם שיש לו אהבות ויכולת ללמוד", ציינה יודס. "יותר מזה, ההורים שלו דיברו לידו באנגלית כי לא רצו שיבין – והתברר שהוא מבין אנגלית מצוין".

בדבריה היא ציינה כי בית איזי שפירא מייעץ לארגונים בעולם, ובראשם האו"ם, על טכנולוגיה ונגישות.

"בחמש השנים האחרונות אנחנו מציגים במוסדות האו"ם את הישגינו כסטארט-אפ חברתי. אנחנו מראים דברים חדשניים שאנחנו מביאים לעולם ומאוד גאים שביכולתנו להיות במקום לא כל כך ידידותי לישראל ולהציג את החלק היפה שלה", אמרה.

פרופ' עמירם כ"ץ, מנהל בית לוינשטיין. צילום: קובי קנטור

פרופ' עמירם כ"ץ, מנהל בית לוינשטיין. צילום: קובי קנטור

יודס ציינה כי בפעם האחרונה בה היו אנשי בית איזי שפירא באו"ם, הם הובילו דיון שעסק בטכנולוגיה לאנשים עם מוגבלות. יודס אמרה כי "הצגתי באו"ם את החלק שלנו בפיתוח אקו-סיסטם של טכנולוגיה מסייעת, בשיתוף גוגל (Google), אפל (Apple), סאפ (SAP) ואחרים. אנחנו מביאים את הידע ואת הצרכים של אנשים עם מוגבלות, אנשי ההיי-טק מביאים את הידע הטכנולוגי ואנחנו משלבים כוחות ונותנים פתרונות".

טכנולוגיה בשירות רפואת השיקום

פרופ' עמירם כ"ץ, מנהל בית החולים השיקומי לוינשטיין ברעננה, תיאר כיצד הטכנולוגיה המתקדמת מסייעת ברפואה השיקומית.

"רפואת שיקום, כמו כל ענף ברפואה, מנסה להשיג תוחלת חיים מרבית ואיכות חיים מיטבית לאנשים הסובלים מהפרעות בתפקוד ממחלות ומחבלות", אמר. "כאשר חולה מגיע אלינו ממחלקה בבית חולים רגיל, אנחנו מסיימים את הטיפול בחבלות ובמחלות שגרמו למגבלות ולאחר מכן מטפלים באשפוז השיקומי. אנחנו מנסים להביא כל אדם שנמצא בשיקום לרמת הפעילות הגבוהה האפשרית".

הוא ציין ש-"בכל השלבים והפונקציות בבית החולים יש מעורבות טכנולוגית, המתבטאת בטיפול הרפואי עצמו, באבחון, בשירות, במו"פ ובשימושים שאנשים עושים בכלים טכנולוגיים כדי לפצות על הפרעות תפקודיות שהם אמורים להתגבר עליהן במהלך כל חייהם".

"בית לוינשטיין מיוחד בזה שיש לו מחלקה נפרדת לכל תחום שיקומי. פיתחנו כלים אבחוניים, מכשיר שעושה הערכה של שיווי משקל, אנחנו בודקים תפקוד וכוח באמצעים ממוחשבים, יש לנו כיסאות גלגלים מתרוממים ועוד", אמר פרופ' כץ.

בתשובה לשאלת המנחה מהו ה-DNA שמחזיק את בית לוינשטיין ציין פרופ' כץ כי "אנחנו נמצאים ברעננה מעל 50 שנים. יש אצלנו מסורת של שותפות משפחתית עם המטופלים ופיתוח של המצוינות המעמיקה ביותר של רפואת השיקום בעולם".

עוד הוא אמר כי המיקום של בית החולים – קרוב לכביש החוף ולמחלף בכביש 531, ההולך ונבנה, כמו גם תחנת הרכבת שצפויה להיפתח בקרבת מקום – הוא "צומת דרכים שיקרב אותנו לאוכלוסיות. הדבר יאפשר את פיתוחם בסביבה של שירותים רפואיים ושל שירותים מסחריים הקשורים לבית החולים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים