פייסבוק מפסידה בסיבוב הראשון בתביעה נגדה בגין איסוף מאגר ביומטרי לא חוקי

האם מותר לענקית להשתמש במאגר תצלומי הפנים של משתמשיה ללא רשותם כדי להציע אותם לתיוג ברשת החברתית? זה בדיוק מה שמנסה קבוצת גולשים לברר כעת בבית משפט בארצות הברית

יש מי שאוסף בולים ויש מי שאוסף פרצופים. אילוסטרציה: BigStock

לרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק (Facebook), יש כבר דטה עצום הכולל את פרטיהם של מאות מיליוני אנשים ברחבי העולם – אך שוחרי ושומרי הפרטיות מודאגים יותר ויותר מהשאלה מה עושה החברה עם המידע הזה שברשותה.

קבוצת משתמשים מהפייסבוק האמריקני תובעת כיום את הרשת החברתית בהאשמה שזו מלקטת מידע על פניהם של המשתמשים ללא הסכמתם.

בשבוע שעבר הפסידה ענקית המדיה החברתית בבית המשפט בקליפורניה בסיבוב הראשון של המאבק המשפטי כנגד קבוצת המשתמשים מגישת התביעה, שטוענת לאחסון נתונים ביומטריים לכאורה "שלא כדין" על ידי הרשת. פייסבוק ניסתה אמנם להביא לפסילת התביעה, אך השופט המחוזי, ג'יימס דונאטו, דחה את בקשתה, וכעת היא עומדת בפני משפט בכל הנוגע להאשמות המטרידות.

נתונים ביומטריים הם למעשה מידע על מאפייניו הפיזיים של אדם, וכיום נעשה בשכמותם בעיקר שימוש על ידי חברות היי-טק לצורך דרכי הזדהות שונות (טביעת אצבע, זיהוי פנים וקול ועוד), כמו למשל נעילת הטלפונים החכמים ופתיחתם רק על ידי זיהוי תביעת האצבע של בעליהם.

החברה הפרה את החוק

כפי שמדווחת סוכנות רויטרס (Reuters), התובעים במקרה טוענים כי החברה הפרה את החוק על ידי איסוף ואחסון נתונים ביומטריים בדמות תצלומים של פניהם ובניית מסד נתונים אשר בו נעשה שימוש לצורך זיהויים ברחבי האתר של הרשת.

התובעים טוענים כי פייסבוק לא קיבלה את הסכמתם לאחסון נתוני פנים, אשר משמשים לזיהוי משתמשים בתמונות ואף לתיוגם, לעיתים קרובות, על ידי חבריהם. התכונה "הצעות תיוג" (tag suggestions) זמינה בארצות הברית, אך נפסלה לשימוש באיחוד האירופי בשנת 2012, לאחר שרגולטורים פרטיים העלו התנגדויות בגינה.

התובעים טוענים כי שיטות אחסון הנתונים של פייסבוק מפרות את מה שמכונה BIPA (ר"ת Biometric Information Privacy Act) – חוק פרטיות המידע הביומטרי שנחקק באילינוי בשנת 2008 ואשר מחייב את החברות לקבל את הסכמת לקוחותיהן לפני איסוף ושמירת סוג כזה של נתונים.

ללא הסכמת התובעים

פייסבוק מצידה ניסתה להביא לביטול התביעה, בטענה כי כשהתובעים נרשמו וחתמו על הסכם המשתמשים מול החברה הם הסכימו שההתקשרות המשפטית שלהם עם החברה תשלט על ידי החוק בקליפורניה.

כמו כן טענה הענקית כי ה-BIPA אינו חל על התכונה "הצעות תיוג". אבל בית המשפט לא קיבל את טיעוניה של פייסבוק, פסק כי חוק אילינוי עדיין תקף וקבע שתביעת ה-BIPA יכולה להמשיך בדרכה.

בפסק הדין כתב השופט דונאטו כי "בית המשפט מקבל כטענת אמת את העובדה שטכנולוגיית זיהוי הפנים של פייסבוק כרוכה בסריקה של גאומטריית הפנים, ושזו נעשתה ללא הסכמתם של התובעים".

USA Today דיווח אתמול כי שון וויליאמס, אחד מעורכי הדין המייצגים את התובעים, הגיב על הפסיקה ואמר כי מרשיו "מרוצים מההחלטה המנומקת היטב של בית המשפט". פייסבוק מצידה לא הגיבה לדברים בינתיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים