אושר הצו: פיילוט התיעוד ביומטרי הוארך בתשעה חודשים

מליאת הכנסת אישרה, ברוב של 41 תומכים מול 32 מתנגדים, את הארכת הפיילוט עד סוף השנה

שר הפנים, אריה דרעי. צילום: עמוד הפייסבוק שלו

מליאת הכנסת החליטה להיענות לבקשת שר הפנים, אריה דרעי, ואישרה את הצו שמאריך את פיילוט התיעוד והמאגר ביומטרי בתשעה חודשים, ברוב של 41 תומכים מול 32 מתנגדים.

החלטת המליאה התקבלה לאחר שמוקדם יותר היום (ג') אישרה זאת הוועדה המשותפת ליישומים ביומטריים המורכבת מוועדות החוקה, הפנים והמדע, ברוב של 15 מול 13 ח"כים.

שר הפנים ביקש בראשית השבוע מיו"ר הוועדה המשותפת ליישומים ביומטריים, ח"כ ניסן סלומינסקי לכנס את הוועדה כבר השבוע, על מנת לאשר את הצו שיאריך את תקופת הפיילוט בתשעה חודשים נוספים עד ליום ב', 31 בדצמבר 2016.

כזכור, תקופת הפיילוט החלה ב-30 ביוני 2013. בחודש יולי אשתקד הוועדה המשותפת ליישומים ביומטריים אישרה את בקשת שר הפנים דאז סילבן שלום, והאריכה את תקופת הפיילוט של המאגר הביומטרי בתשעה חודשים נוספים עד ליום ה', 31 במרץ 2016. בשבוע שעבר, הוועדה דנה בדו"חות השונים המסכמים את תקופת המבחן.

תיעוד לאומי חכם

סמנכ"ל משרד הפנים, אבי חליבה, אמר כי דרעי פגש את כל הגופים הרלוונטיים, לרבות גורמי הביטחון. השר הודיע כי אין חולק על נחיצות המאגר. סלומינסקי השיב לחליבה כי "אם השר החליט, אין צורך בהארכה של תשעה חודשים. חליבה השיב לסלומינסקי "עדיין נותרה שאלת תחולת המאגר. בחינה זו דורשת מספר חודשים נוספים".

הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה, רם ולצר, אמר כי "המלצות הוועדות השונות, קבעו כי כל הבחינות הושלמו, וכי קיים צורך במאגר ביומטרי של תמונות פנים בלבד. התעודות יכילו גם טביעות אצבע, אולם ללא מאגר של טביעות אצבע. הפרויקט בעיקרו, הוא תיעוד לאומי חכם".

ראש חטיבת טכנולוגיות במטה ללוחמה בטרור, יואב זקס, אמר כי "המאגר מאובטח ברמה גבוהה מאוד. הודענו שכל הזמן נמשיך לשפר את האבטחה". לדבריו, "לא מדובר פה ביצירת סיכון מהותי נוסף. אין מה לדבר על פריצת הצופן, כיוון שהמאגר לא מחובר לגורם חיצוני כלשהו".

נציג הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דן בן חור, אמר כי "הסטטיסטיקן הממשלתי פרופ' דני פפרמן קבע שהתשאול שמבוצע היום למי שמבקש שתונפק לו תעודה ביומטרית, אינו תקין וקל לזיוף".

קיים מאגר זוחל

חברי כנסת רבים שהשתתפו בדיון, הביעו את התנגדותם להארכת תקופת הפיילוט. ח"כ תמר זנדברג אמרה "מטריד אותי שקיים מאגר זוחל, למרות שהכנסת החליטה ללכת רק על תקופת מבחן. למעשה, בשיטת הסלמה המאגר יצא לדרך".

ח"כ יעל כהן-פארן אמרה כי "תחושתי היא שהצוות מאוד מוטה, ולא רוצה לשמוע ביקורת או חלופות".

ח"כ יעל גרמן הציעה מנגנון השמדה אוטומטית של טביעות האצבע. "אני חוששת מפריצת המאגר וכן מפני שימוש בו על ידי גופי הביטחון".

ח"כ דב חנין אמר כי "דעתי מתחזקת שהמאגר מיותר מזיק ומסוכן".

ח"כ רויטל סויד הציעה להאריך את הפיילוט ללא שמירת הנתונים, לעומתה ח"כ מרדכי יוגב הציע לקצר את הפיילוט לחודשים ספורים, ואילו ח"כ חיים ילין אמר "אני בעד התעודה הביומטרית ונגד המאגר".

ח"כ עומר בר-לב אמר כי "הממשלה סובלת מחוסר יכולת להחליט. אם נאריך את הבקשה, נעודד את הממשלה לא להחליט".

סלומינסקי ויו"ר הוועדה, צחי הנגבי, אמרו כי הוועדה לא תאשר הארכה נוספת.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים