"הרשת מאפשרת לנשים לעשות שינוי ופריצת דרך ליזמות, וזה הזמן לנצל אותה"

כך אמרה עו"ד מי-טל גרייבר-שוורץ, מנהלת קשרי קהילה ורגולציה באיגוד האינטרנט הישראלי ● לדבריה, "רק 14% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל נמצאים בבעלות נשים"

עו"ד מי-טל גרייבר-שוורץ. צילום: יוני מלכא

לכבוד יום האישה הבינלאומי שחל אתמול (ג'), התקיים כנס ראשון מסוגו שמטרתו עידוד נשים ונשות עסקים להתפתח למסחר אלקטרוני ולנצל את יתרונות הרשת. הכנס, שהתקיים ביוזמת איגוד האינטרנט הישראלי, נערך בקמפוס האוניברסיטה הפתוחה ברעננה.

בעולם האמיתי, אומרת עו"ד מי-טל גרייבר-שוורץ, מנהלת קשרי קהילה ורגולציה באיגוד האינטרנט הישראלי, "רק 14% מהעסקים הקטנים והבינוניים בישראל נמצאים בבעלות נשים וגם אז, הן מרוויחות הרבה פחות מגברים – 61% משכרם של הגברים העצמאיים". הרשת, לסברתה של גרייבר-שוורץ, מאפשרת לעשות שינוי ופריצת דרך ליזמות, וזה הזמן לנצל אותה.

בכנס, שכונה "נשים מובילות מסחר ברשת", השתתפו דמויות מובילות, מנהלות בכירות, בלוגריות ובעלות עסקי אונליין – כולן, כמובן, נשים. כולן העניקו כלים מקצועיים ומעשיים המותאמים במיוחד לנשות עסקים, וזאת בכדי לסייע להן לקדם את העסק שלהן למרחב המקוון ולמקסם את הרווחים הפוטנציאליים של מהלך כזה.

מימין לשמאל: נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי נאווה גלעד, פרופסור שרה גורי מהאוניברסיטה פתוחה , בת שבע אנגלברג בר ראש הועד המנהל באיגוד, עדנה טל ודר' רד זילבר מהפתוחה. צילום: יוני מלכא

מימין לשמאל: נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי נאווה גלעד, פרופסור שרה גורי מהאוניברסיטה פתוחה , בת שבע אנגלברג בר ראש הועד המנהל באיגוד, עדנה טל ודר' רד זילבר מהפתוחה. צילום: יוני מלכא

עם צמיחת תחום הקניות דרך המובייל, כיום מגלגלת תעשיית ה-e-commerce בעולם כולו סכומי עתק. בישראל מכניסים העסקים המקוונים מיליארדי שקלים, ונשים, כך מסתבר, לוקחות חלק מהותי בכך. מנתונים סטטיסטיים שסיפק האיגוד, כך סיפרה נאוה גלעד, נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי, מסתבר כי הישראלים לא חייבים לגעת פיזית בסחורה – 80% מהם רוכשים דרך הרשת. זהו נתון מלהיב לכאורה בעבור העוסקים בתחום, אלא שהנתונים גם חושפים כי 80% מהרכישות המקוונות יוצאות אל מחוץ למדינה, דבר שלדברי גלעד פוגע בתל"ג.

האינטרנט הישראלי מציע רק 26% אתרי מסחר אלקטרוניים, ואולי זו הסיבה למיעוט הרכישות היחסי בארץ. האיגוד מצא, כך אמרה גלעד, כי יש דומיננטיות נשית ברכישות המקוונות בתחומים שונים, ולכן הוא פונה לנשים במטרה לבצע "הליך לקידום המסחר האלקטרוני הישראלי, שיש בו הזדמנויות רבות שמאפשרות הטכנולוגיה המתקדמת והפלטפורמות, להתאמת עסקים לרשת הן בשיווק והן בטרנזקציות", כך לדברי גלעד.

יש עתיד לנשים ברשת

ח"כ עליזה לביא מתנועת "יש עתיד", שהייתה חברה בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי בכנסת הקודמת, פתחה את הכנס בנאום שכל כולו שיר הלל לחוזקות המסחר המקוון באוריינטציה הנשית.

ח"כ עליזה לביא. צילום: יוני מלכא

ח"כ עליזה לביא. צילום: יוני מלכא

"האינטרנט מביא דבר מבורך המאפשר לנשים לעשות מה שלא היה זמין בעבר", אמרה לביא. בהתייחסה לפערי השכר במשק אמרה לביא כי אסור שיהיו קיימים וקבעה כי מזמן הנשים היו צריכות למגר את הפערים הללו. עוד סיפרה כי כבר לפני שנים רבות ניסתה ראש הממשלה גולדה מאיר לטפל בנושא, אבל הרבה לא נעשה מאז. לביא הסבירה כי "פערי שכר הם כלי שמספר ומכתיב ברמה האישית. ברגע שהתנאים במדינה מכתיבים שהגבר מרוויח יותר, אין לנשים באמת חופש בחירה או אפשרות להתמודד".

לפי דבריה פועלת לביא לקידום חקיקה לטובת איזון מגדרי מוצלח יותר. "אחד החוקים שיזמתי מקדם אפשרות לנשים לזכות במכרזים. ברמה הלאומית יש החלטה, אבל בסוף הן לא עוברות את הסף".

כיום נמצא החוק באמצע תהליך החקיקה ויש לקוות שיגיע גם אל קו הסיום ושיביא לתמורה אמיתית בשוק העבודה בישראל. "רק 4% מהעסקים הקטנים בארץ רשומים על שם נשים. הטכנולוגיות החדשות פותחות אפשרויות חדשות להביא לשוויון מגדרי".

בהתייחסה לחינוך של הדור הצעיר בארץ אמרה לביא כי "אנחנו בפיגור מבחינת ההכשרה והמיומנויות לעתיד", וסיכמה באומרה כי "חשיבות ההנגשה ופירוק החסמים ביום הזה גדולה מאוד".

היא-קומרס – הכוח הנשי

טל לב, יזמית ומנכ"לית באליגם, סיפרה על מהפכת האי-קומרס ועל האופן שבו נשים יכולות להשתלב בה ולשאת ממנה רווחים – מה שכונה במשחק המלים המוצלח "היא-קומרס".

טל לב, יזמית ומנכ"לית באליגם. צילום: יוני מלכא

טל לב, יזמית ומנכ"לית באליגם. צילום: יוני מלכא

"המפכה ענקית וייצרה חברות כמו אמזון (Amazon), שהתחילה כחנות ספרים והיום היא הקניון הגדול בעולם. eBay שנוצרה כ-C2C אבל השתנתה עם הזמן והשתלטה על תחומים רבים. עליבאבא (Alibaba) היא חברה בשווי 170 מיליון דולר כיום, והיא חברת האי-קומרס הגדולה ביותר כרגע. ניתן לראות כי מי ששולט באי-קומרס זה לאו דווקא חברות שהיו קיימות בעולם "האמיתי". למשל, וולמארט (Walmart) לא הצליחה להשתלט על הקניות ברשת כמו שהצליחה בעולם האמיתי. דווקא מי שנולדו באינטרנט הצליחו יותר".

בהתייחסה לכוונה להביא נשים רבות יותר לתחום האי-קומרס אמרה לב כי "תמיד יש מקום לשחקניות מקומיות שנותנות שירות לקוחות נגיש ובעברית, זמני משלוח טובים יותר והיכרות עם השטח, העדפותיו וצרכיו".

את באליגם הקימה לב ביחד עם ליאור הנדלר ב-2010. החברה, המונה כיום 30 עובדים כש-80% מהם נשים – מתגאה ביחס המרה מהגבוהים בשוק, לטענת לב, שהסבירה כי בארץ יחס ההמרה הוא בין 30%-20% בעולם "האמיתי", בעוד שבאינטרנט הוא עומד בממוצע רק על 1% בערך.

לב טוענת כי תחום האי-קומרס מושפע על-ידי נשים והוא גם משפיע עליהן ועל העצמאות שלהן בכך שהוא מאפשר לעסוק במקצועות שלא היו קיימים בכלל בעבר. "קל יחסית לפתוח עסק באינטרנט", מעודדת לב יזמיות חדשות ומסבירה כי "בפתיחת עסק לנשים כדאי לרתום את יכולתן להבין זו את זו. לב הציעה עוד מגוון עצות יעילות למקימות עסקים חדשים, שכללו למשל את ההנחיות: נהלו תקשורת גלויה עם הלקוחות ושיח פתוח בפייסבוק (Facebook) – מתלונות לומדים, הציעו שירות לקוחות במענה אנושי ובגדול התייחסו ללקוחות כמו שתרצו שיתייחסו אליכן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חיים

    מדברת מי שתקועה 20 שנה באותו התפקיד ולא עושה כלום?

אירועים קרובים