ארצות הברית מטילה מגבלות ייצוא על ZTE – בגלל סחר עם איראן

משרד המסחר האמריקני דורש מהחברה להוציא רישיון ייצוא לפני כל משלוח של ציוד מארצות הברית אליה

חלון צר. ZTE

על-פי מסמכים שנחשפו, מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס (Reuters) על השינויים ביחס הממשל האמריקני ל-ZTE, שמעתה יחולו עליה שלל מגבלות שיקשו על החברה לרכוש מוצרים מארצות הברית, זאת על ידי דרישה מהספקיות ל-ZTE להוציא רישיון ייצוא לפני משלוח כל ציוד מתוצרת אמריקנית לחברה הסינית.

בין הספקיות שעובדות מול החברה נכללות למשל יצרניות אמריקניות כמו אינטל (Intel), מיקרוסופט (Microsoft) וקוואלקום (Qualcomm), אשר מספקות לה חלקים שבהם היא עושה שימוש בסוגי ציוד תקשורת שונים שלה, וכמובן שגם בסמארטפונים מתוצרתה. בהתאם להודעת משרד המסחר, שתפורסם בשבוע הבא ברשם הפדרלי של ארצות הברית, במרבית המקרים צפויים השלטונות להערים קשיים רבים בהנפקת הרישיונות ורוב הבקשות לרישיונות כנראה יידחו לגמרי.

ההגבלות יכנסו לתוקף החל ממחר (ג'), כך נודע לרויטרס, ויחולו למעשה על כל חברה עולמית שתהיה מעוניינת לשלוח מוצרים מתוצרת אמריקנית ל-ZTE בסין, על אף שחברות אלה אינן היעד של ריסון היצוא של ZTE. "זהו נטל משמעותי חדש על הסחר עם ZTE", אמר גורם בכיר במחלקת המסחר לרויטרס. הפקיד סירב להתייחס לשאלה האם ממשלת ארצות הברית מתכוונת לנקוט פעולות נוספות כנגד ZTE. בכל מקרה החברה הסינית יכולה לנסות ולערער על הפעולה.

מכרו לאיראנים למרות האמברגו

היצרנית הסינית, הממוקמת בשנזן, אמרה בהצהרה שמסרה אתמול (א') כי היא מודעת לדיווחים בתקשורת על הגבלות היצוא בארצות הברית. "ZTE מודאגת במיוחד לגבי הדיווחים החדשים שנשמעו בתקשורת, העוסקים בחקירת משרד המסחר של ארצות הברית", הגיבה החברה והוסיפה כי "ZTE עובדת עם משרדי ממשלה הקשורים לחקירות בארצות הברית כבר משנת 2012, ומקיימת תקשורת קבועה עם המחלקות הנוגעות בדבר, תוך שהיא מחויבת לתת מענה מלא ולפתור כל חששות".

המהלך מול ZTE – מיצרניות ציוד התקשורת הגדולות של סין, ומתחרה בולטת של וואווי (Huawei), שזכתה אף היא לאחרונה להקשחת עורף מהותית מצד הממשל האמריקני – מכוון כנראה על-מנת לחסום את כניסת החברה לשוק האמריקני ואף לשווקי המערב האחרים.

רויטרס טוענת כי הטיעונים לכתף המאוד קרה שמפנה ארצות הברית אל ZTE מבוססים על העובדה כי החברה נתפסה כשהיא מקיימת קשרים מסחריים עם איראן, אשר לה מכרה ציוד תקשורת תוך עקיפתו של האמברגו שהטילו האמריקנים על יצוא מוצרים למדינה. ZTE מצידה טוענת כי הגבילה את פעילותה באיראן ואף גורסת שמאז החשיפה היא חדלה מלקדם "מהלכים מסחריים חדשים או להרחיב שותפויות קיימות" עם האיראנים.

למרות שמעט תמוה שהמהלכים המדירים מול ZTE חלים דווקא עכשיו, בעיצומו של הליך הסרת הסנקציות מהמדינה לאחר שנחתם הסכם גרעין בין המעצמה המערבית לאיראן, יתכן בהחלט שלמעשה הפעולות כנגד היצרנית הסינית נועדו לשרת בפועל חברות מערביות המעוניינות לסחור ישירות עם האיראנים ולא באמצעות צד שלישי, כמו שנהגו, לפחות בחלקן, עד היום.

חוקרי משרד המסחר השיגו מסמכים פנימיים של ZTE – שכמה מהם סומנו על-ידי החברה כ"סודיים ביותר" – המתווים לכאורה תכנית לעקיפת הסנקציות באמצעות הקמת חברת קש.

במשרד המסחר סירבו להתייחס לשאלה האם ZTE אכן פעלה בכיוון האמור.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים