העדות המצולמת של סטיב ג'ובס לא תפורסם

מייסד אפל המנוח העיד חצי שנה לפני מותו, במסגרת תביעה שעסקה בשאלה האם אפל מנסה לדחוק מתחרות מהשוק באמצעות iTunes

סטיב ג'ובס, המייסד המיתולוגי של אפל, עם מכשיר ה-iPhone שהגיע לעולם בזכותו. צילום: מת'יו יו, מתוך ויקיפדיה

פרקליטי התובעים בתביעה הייצוגית כנגד אפל (Apple) סירבו לפרסם לציבור הרחב את העדות המצולמת של סטיב ג'ובס, אותה הציגו בסוך השבוע ( ו') כראיה בבית המשפט. העדות צולמה כחצי שנה לפני מותו של ג'ובס, ב-12 באפריל 2011. לא ברור אם הסירוב נובע מהוראה של השופטת במשפט, איבון גונזלס רוג'רס, או מבקשה של חברת אפל.

העדות הוצגה במסגרת התביעה הייצוגית שהדיונים בה החלו בשבוע שעבר. התובעים טוענים כי אפל הציעה עדכונים מיותרים לתוכנת iTunes כדי לכבול את המשתמשים לפלטפורמה שלה ולגבות מחירים גבוהים תמורת נגני iPod – דבר שהתובעים טוענים כי פגע בצרכנים.

את העדות המצולמת נתן ג'ובס במסגרת תביעה של הגבלים עסקיים שהוגשה לפני כעשר שנים ועסקה בסוגיות דומות לאלו הנידונות במשפט הנוכחי – האם המחירים של נגני MP3 מתוצרת אפל היו יקרים מדי, והאם אפל ניצלה את העדכונים שביצעה בתוכנת iTunes כדי לדחוק מהשוק יצרניות שהציעו נגנים זולים יותר.

התביעה עוסקת למעשה במדיניות שאפל הפסיקה ליישם כבר לפני שנים רבות. מדיניות זו, שהייתה נהוגה בראשית ימיה של חנות iTunes, הגדירה כיצד והיכן יכולים הצרכנים להשמיע את השירים שרכשו בחנות של אפל.

התובעים טוענים כי בכך שאפל הוציאה עדכונים שאפשרו להשמיע את השירים שנרכשו בחנות iTunes אך ורק בנגני iPod, ומנעו את השמעתם בנגני MP3 של יצרניות מתחרות, פגעה החברה בתחרות החופשית בשוק, והבטיחה בצורה מלאכותית שהמחירים של נגני iPod יישארו גבוהים.

במשפט הנוכחי טען המנהל המופקד באפל על הפעילות של iTunes, אדי קיו, כי החברה פעלה כדי לשמור על האינטרסים של חברות המוזיקה שעמן שיתפה פעולה ועל פי ההסכמים שחתמה עמן, וכדי לשמור על האבטחה של המערכת ולהגן עליה מפני ניסיונות פריצה.

ג'ובס אמר בעדותו המצולמת דברים דומים. "האקרים רבים מנסים לפרוץ את המערכות האלה ולבצע פעולות שיש בהם משום הפרה של ההסכמים שלנו עם חברות המוזיקה" אמר ג'ובס. "הנוסח של הסכמים אלה הוא חד משמעי". באפל "חששו מאוד" לאבד את הזכויות למכירת מוזיקה עם חמש החברות הגדולות ביותר, ומשום כך פעלו כפי שפעלו, הסביר ג'ובס.

התובעים דורשים פיצוי בסכום כולל של 350 מיליון דולר, שאמורים להתחלק בין עד שמונה מיליון תובעים הנכללים בתביעה הייצוגית – מי שרכשו נגני iPod בין השנים 2006 עד 2009.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים