בנות שירות לאומי ימסרו לאזרחים את תעודות הזהות הביומטריות

הנושא אושר בישיבה שנערכה בכנסת ● בנוסף, ניתן יהיה לאשר הנפקת תעודות זהות ביומטריות בלי לבצע שיחת טלפון מלווה ● ברשות לניהול המאגר הביומטרי טוענים כי מדובר במתן אמון של הכנסת בפרויקט, המתנגדים גורסים כי מדובר ב-"מחדל אבטחתי חמור"

התקנות הביומטריות אושרו. אילוסטרציה: אימג'בנק

ועדת הכנסת ליישומים ביומטריים אישרה אתמול (ב') שינוי של מספר תקנות שנוגעות למאגר הביומטרי. אחד השינויים הוא לאפשר לבנות שירות לאומי לתת את תעודות הזהות הביומטריות לאזרחים. ח"כ תמר זנדברג והתנועה לזכויות דיגיטליות טוענים כי מדובר במחדל אבטחתי חמור ובהפרטה של שירות שנתנו עד כה עובדי מדינה, ואילו ברשות לניהול המאגר הביומטרי טוענים כי אישור הבקשות שלה מהווה אמון של הכנסת בפרויקט.

החלטה נוספת שהתקבלה היא אישור של בקשת הרשות להמשיך ולהעביר אישורי הנפקת תעודות זהות, תוך ויתור על שיחת טלפון מלווה – וזה החידוש בהחלטה. על פי הרשות, התהליך ייעשה באמצעות מערכת מחשב מאובטחת והמחשבים בהם מבוצע הדיווח אינם מחוברים למערכות המאגר הביומטרי עצמו.

מהרשות נמסר כי "רשת המחשוב המכילה את מערכות המאגר הוקמה כמערך מחשוב נפרד וכזו תישאר תמיד, ללא כל קישור חיצוני. השינוי המתבקש הוא אך ורק ויתור על שיחת הטלפון. לאור הניסיון שנצבר במהלך תקופת הפיילוט, אין צורך בשיחת הטלפון, שלא מוסיפה כל אלמנט אבטחתי או תפעולי ואף יכולה לגרום לטעויות אנוש בדיווח. לפיכך הוחלט לוותר עליה".

ברשות מדגישים כי "מערכות המאגר בנויות בצורה מאובטחת ביותר, ברמה הגבוהה ביותר, מפוקחות על ידי גורמי הביטחון הרלוונטיים ועוברות מבדקים בהצלחה רבה. כל מידע מועבר באמצעי תקשורת מאובטח המנותק ממערכות המחשב של הרשות".

סגנית שר הפנים, פאינה קירשנבאום, אמרה כי "אישור התקנות הן חלק מהליך תקין שמאפשר פיקוח של הכנסת על פרויקט התיעוד הביומטרי החכם שצריכה מדינת ישראל בהתאם להוראות החוק."

ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי, גון קמני, טען כי "אישור התקנות מהווה הבעת אמון ברשות מצד הכנסת. נמשיך לפעול להגנת האזרחים".

"חברי הוועדה יהיו אחראים לדליפה מהמאגר"

מי שלא מביעים אמון בפרויקט הם גופים שונים, ובראשם כמה חברי כנסת והתנועה לזכויות דיגיטליות. בתנועה מפרשים את ההחלטות אחרת. לדבריהם, "משרד הפנים מודה כי הוא לא יכול לעמוד בתנאי האבטחה הנוקשים המחויבים למאגר. חברי הוועדה יהיו אחראים לדליפה שתתרחש".

בתנועה טוענים כי ההחלטה מאתמול הופכת על פיה החלטה קודמת של הוועדה, שלא אישרה את בקשתה של הרשות. "לאחר שלפני כחודש לא אישרה הוועדה את הצעת משרד הפנים להקטין את מערך האבטחה מסביב למאגר הביומטרי ולאפשר למתנדבים ובנות שירות לאומי לבקש מכם את טביעת האצבע ולקבל גישה לתעודות הזהות שלכם, הפכה היום הוועדה את ההחלטה ואישרה תקנות אלה", נכתב בהודעתה. "בהצעה, שכוללת הקטנה משמעותית של חובות האבטחה, נקבע כי ניתן להרשות לבנות שירות לאומי ומתנדבים למסור לאזרחים את תעודות הזהות הביומטרית וליטול מהם את טביעות האצבע, כחלק מהליך הזיהוי לפני מתן התעודה".

עו"ד יהונתן קלינגר, היועץ המשפטי של התנועה לזכויות דיגיטליות, תהה: "משרד הפנים הצדיק את מתן הגישה לבנות שירות לאומי בטענה כי מצוקה תקציבית משמעותית מונעת ממנו את האפשרות לספק לאזרחים את השירות הראוי. האם אותה מצוקה תקציבית היא זו שהובילה את המשרד בשבועיים האחרונים לתקצב את פרויקט המאגר הביומטרי במיליוני שקלים נוספים לרכישת תוכנות בפטור ממכרז מאורקל (Oracle)? ברור שלא. משרד הפנים מודה שהוא לא יכול לעמוד בתנאי האבטחה הנוקשים של אחזקת המאגר ומצד שני מנסה לעשות הכול כדי לגרום לדליפה הבאה לקרות".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה בתום הדיון כי "הוועדה אישרה במחטף הענקת סמכות של עובדי מדינה לבנות שירות לאומי, שעם כל הרצון הטוב אין להן את ההכשרה, האחריות והסמכות המוענקת בתקנות שירות המדינה. מדובר בחלק מההפרטה הזוחלת של סמכויות מדינה למתנדבות שירות לאומי ועומד בניגוד להצהרת סגנית שר הפנים בדיון הקודם".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אילומינטי

    עוד לבנה בחומת האח הגדול למדינת משטרע מוחלשת ע"י אירופאים וארה"ב אנטישמים...

  2. יובל

    כנראה שבקרוב יהיה מחירון של חתימה ביומטרית, בדומה למחירון רכישת רישום פלילי ומשטרתי הקיים מזה שנים בשוק.

אירועים קרובים