בפעם הראשונה: ספר שסוקר את במערכות המידע בבתי החולים בישראל

הספר, "מחשבים ומחשבות בבית החולים", מסביר על פעולתן של המערכות הללו והשתלבותן בפעילות המרכזים הרפואיים בארץ

עטיפת הספר

ספר חדש שיצא לאור לא מכבר בשם "מחשבים ומחשבות בבית החולים" סוקר בפעם הראשונה לעומק את מערך המחשוב בבתי החולים בישראל.

הספר יצא בהוצאת רמות של אוניברסיטת תל אביב. הוא נכתב על ידי שלושה מחברים: פרופ' שוקי שמר, יו"ר מועצת המנהלים של רשת בתי החולים אסותא וראש המרכז הישראלי להערכת טכנולוגיות בשירותי הבריאות במכון גרטנר למחקר האפידמיולוגיה ומדיניות הבריאות בישראל; ברונו לביא, סמנכ"ל הטכנולוגיות של בית החולים שיבא, מהראשונים בישראל שהקימו מערכות מידע קליניות ומידע עסקי בבתי החולים; ומשה אקשטיין, יועץ בכיר ומנהל פרויקטים בתחומי מערכות המידע ברפואה. בין היתר הוא ניהל את הצד היישומי של מהפכת המחשוב באסותא.

משה אקשטיין, ממחברי הספר

משה אקשטיין, ממחברי הספר

בהקדמה לספר מסבירים המחברים כי "אנשים ממציאים את הגלגל שוב ושוב, משקיעים עבודה מיותרת ובסוף מגלים את מה שמגלים אחרים וחוזרים על שגיאות שכבר עשו אחרים. ההיסטוריה של מערכות המידע ברפואה רצופה שגיאות וכישלונות לרוב".

הספר, בן 195 עמודים, כתוב בצורה ברורה ושם דגש רב על ויזואליות ומסרים קצרים. הוא מחולק לפי נושאים המהווים את המארג השלם של מערכות המידע בבתי החולים. הפרקים כוללים רקע על מערכות מידע בשירות הרפואי, כיצד הן משתלבות בבתי החולים, מה תפקידן של מערכות עסקיות כמו ERP במינהל של בתי החולים, ומהם הציוד והתשתיות שפועלים במחשוב בתי החולים.

פרק מיוחד מוקדש לזווית של המטופל וכיצד מערכות המידע מסייעות לו. לקראת הסוף יש פרק מיוחד, שעוסק בסוגיות המעניינות את המנמ"ר בבית החולים, ולאחר מכן יש פרק העוסק במבט לעתיד, בניהול סיכונים ובבטיחות המטופל.

המחברים כתבו בדברי הפתיחה כי על אף שיש לכאורה זהות בין מחשוב ארגוני בבתי חולים לכל ארגון אחר, עדיין יש מאפיינים ייחודיים שהמריצו אותם לכתוב את הספר. אחד מהם הוא קיומן במערכת הבריאות של מערכות מידע מקצועיות, רפואיות וסיעודיות. כמו כן, לדבריהם, יש שוני במערכות המידע המנהליות.

ברונו לביא, סמנכ"ל טכנולוגיות בבית החולים שיבא. צילום: קובי קנטור

ברונו לביא, סמנכ"ל טכנולוגיות בבית החולים שיבא. צילום: קובי קנטור

הסיבה החשובה ביותר לשוני היא שהליבה העסקית של מערכות המידע בבתי החולים היא עיסוק בחיי אדם. לא ניתן לומר לחולה: יש בעיות במחשב – לך הביתה.

משה אקשטיין, ממחברי הספר, ירצה בכנס התקשוב בבריאות Smart Doctor  של אנשים ומחשבים, שיתקיים ב-22 באוקטובר. להרשמה לכנס לחצו כאן.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    יותר חשוב מספר כיצד מערכות מיחשוב בבית חולים זה או אחר עובדים או בקופת חולים זו או אחרת עובדים היא כיצד ניתן לקשור את כל המערכות הללו לתיק רפואי אחוד לחולה. יכול להיות שאינני מבין מכותרת הכתבה או מתוכנה לצורך מה נולד הספר אבל להערכתי את מירב האנרגיות חייבים להשקיע בנושא כיצד ומתי יהיה לאדם במדינת ישראל תיק רפואי אחוד. זו תיהיה פריצת דרך.

אירועים קרובים