50 שנה אחרי שיצא: יבמ הכריזה על שורה של פתרונות למיינפריים

בין הפתרונות: כלים חדשים לשרתי ה-System Z, כונני פלאש לגישה מהירה לבסיסי הנתונים ומיזם שיסייע לסטודנטים בתחום המיחשוב

09/04/2014 19:27
סטיב מילס, סגן נשיא בכיר לתוכנה ומערכות ביבמ. צילום: פלי הנמר

לפני 50 שנים בדיוק החלה יבמ (IBM) למעשה את עידן המיחשוב הארגוני כפי שהוא מוכר כיום, עם ההכרזה על משפחת מחשבי IBM S 360. היא ניצלה את יום היובל ההיסטורי כדי להציג את החזון שלה, שעוזר לה להמשיך את ההגמוניה של ניהול ה-IT בארגונים המובילים בעולם.

בין היתר, הכריזה החברה על כלים חדשים לשרתי ה-System Z, פתרונות לניהול יישומי המובייל וכלי תוכנה לפריסה מהירה שלהם, וכן מיזם שיסייע לסטודנטים בתחום המיחשוב.

עד היום פועלים מעל 10,000 מחשבי מיינפריים של יבמ, בעיקר במוסדות פיננסיים, ממשלתיים, ביטחוניים, מפעלי תעשייה גדולים וחברות גלובליות. הם מנהלים, עם 28 מיליון MIPS (ביצוע מיליוני פקודות בשנייה), יותר פעילות מכל שאר 33 מיליוני השרתים האחרים בעולם. מדובר במחשבי Z, שעד היום לא פרצו אותם. המחשבים הללו פועלים במלוא היכולת – 100% נצילות – 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע, ותקלות מתגלות בהם בהפרשים של שנים לא מעטות בין אחת לשנייה. זה מסייע לכך שלקוחות לא יצביעו ברגליים ויעברו ספק.

היה היה. מחשב המיינפריים הראשון, ה-S 360. צילום: פלי הנמר

לא פחות חשובה היא התמיכה האין סופית של יבמ ביישומים שלקוחות המיינפריים שלה השקיעו בפיתוחם במשך השנים. כל היישומים יכולים להמשיך לרוץ בכל שדרוג של מערכת החומרה והתוכנה, מאז שנות ה-60 ועד ימינו. כלומר, יבמ שמרה על תמיכה בתאימות מלאה, למעט שינויים קטנים וקלים, במעבר בין הדגמים השונים.

עם התבססותם של חלונות (Windows) ויוניקס (Unix) בראשית שנות ה-90 רווחה הטענה שהמיינפריים מת. אלא שזה לא קרה והמיינפריים ממשיך עד היום לשרת את המיחשוב הארגוני העולמי בהצלחה רבה, אף על פי שיבמ בקושי הוסיפה לכך מאז לקוחות חדשים.

על מה הכריזה יבמ?
בהכרזה הנוכחית, החברה מעמידה את מחשבי המיינפריים שלה לניהול חזק ומתקדם של היישומים החדשים, בהם לקוחותיה הקיימים ולקוחות חדשים חייבים להתמקד.

יבמ מאמצת את Hadoop, תוכנת הקוד הפתוח לניהול נתונים בלתי מובנים, כונני פלאש (Flash) לגישה מהירה לבסיסי הנתונים וכלי תוכנה לפיתוח ולפריסה מהירה של יישומי מובייל. במקביל לשיפורים הטכנולוגיים, החברה מוסיפה מודל תמחיר חדש לתשלום לפי צריכת משאבים בפועל. מודל זה צפוי להקל בעיקר על הצטרפותם של לקוחות של MSP (ספקי שירותים מנוהלים), שאינם יכולים להשקיע את מלוא העלות של המיינפריים – עשרות אלפי דולרים לדגמים העסקיים ומיליון דולר ויותר לדגמים הארגוניים. עם הפתרון החדש הם ישלמו לפי צריכת משאבי המיחשוב בפועל, לפי מה שידרשו הלקוחות. כלומר, יבמ מאזינה ללקוחותיה, כפי שהם מאזינים ללקוחותיהם. הנה לכם שרשרת המזון של ה-IT הארגוני העולמי.

50 שנות מיינפריים. צילום: פלי הנמר

ההכרזה על גרסה מסחרית ראשונה של שרת Hadoop למערכות לינוקס (Linux) על גבי מחשבי System z תאפשר להימנע מהצורך להוריד נתונים מהמיינפריים למשימות ניתוח ועיבוד, ולשמור על רמת אבטחה גבוהה ורצופה.

כונני הפלאש למיינפריים מהדור החדש, DS8870, מספקים זמן תגובה מהיר יותר וביצועים של עד פי 30 בהשוואה לדור הקודם – IBM HDD. סטיב מילס, סגן נשיא בכיר לקבוצת התוכנה והשירותים ביבמ, הדגיש: "לא שיפור של 30% אלא של פי 30!".

כן הכריז הענק הכחול על מערכת שילוב רצוף ל-System z. זו דוחסת ומקצרת את זמן האספקה של אפליקציות חדשות מחודשים לשבועות או לימים.

המהדורה שהוכרזה למנוע חדש לעיבוד תנועות של התוכנה הוותיקה מאוד, CICS, מספקת תמיכה משופרת למשתמשי מובייל ולעבודה בסביבת ענן גם לתשתית המטפלת ביותר ממיליארד תנועות עיבוד מדי יום.

מחשבי המיינפריים של ימינו, ה-System Z, עם דלתות האורגימי שחוסכות אנרגיה ורעשים. צילום: פלי הנמר

קישור לספריית WebSphere בסביבת z/OS מאפשר ליישומי ווב, ענן ומובייל לגשת במהירות ובתהליך מאובטח היטב אל משאבים הזמינים בסביבה זו.

מערכת האבטחה IBM Security zSecure SSE מסייעת במניעת התקפות זדוניות, בעזרת בינת אבטחה משופרת, עמידה בכללי אבטחה והפקת דו"חות רלוונטיים. היא יכולה לנתב אירועי אבטחה לתוכנת QRadar SIEM, שפותחה על ידי חברת Q1, אותה רכשה יבמ לפני שנתיים וחצי, כדי להציג לוח מחוונים ודו"חות מקיפים.

מכשירים את הדור הבא של משתמשי מיינפריים
יבמ גם חשבה על פתרון לבעיה הכואבת של האקו-סיסטם של מחשבי המיינפריים: "היכן מוצאים אנשים טובים לפיתוח יישומים ותחזוקתם". הכוונה היא לא לאפליקציות לסמארטפונים אלא ליישומים ארגוניים במחשב המרכזי שיתמכו בהם. במסגרת זו הכריז הענק הכחול על מיזם האקדמיה שלו, שיסייע לבתי ספר ומוסדות השכלה גבוהה להציע לתלמידיהם את המשאבים הנדרשים על מנת לפתח כישורים בתחום המיחשוב ולהיחשף לאפשרויות העבודה בתחום.

החברה משתפת פעולה עם סטודנטים, מרצים, עסקים ואוניברסיטאות על מנת להציע קורסים ביותר מ-1,000 מוסדות ב-70 מדינות. יבמ מציגה שלושה קורסים מקוונים חדשים, המשותפים לה ולאוניברסיטת סירקוס, קולג' מריסט וקרן לינוקס. הקורסים זמינים ללא תשלום לכל אדם, בכל מקום ובכל עת.

הכותב הינו שליח אנשים ומחשבים לארצות הברית

המשך סקירת הפתרונות החדשים של יבמ יפורסם מחר (ה').

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים