ירידה דרסטית בדרישה לאנשי חומרה: היצע המשרות צנח ב-20%

חברות החומרה והסמיקונדוקטור מבקשות להעסיק יותר ויותר אנשי תוכנה, אם כי אלה מעדיפים לעבוד בחברות בתחום שלהם ● לעומת זאת, בתחומים אחרים, כמו אינטרנט, UI/UX ו-DevOps, חלה עלייה

מחפשים עבודה? דעו היכן ללמוד. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

הדרישה לאנשי חומרה הידרדרה ב-2013 ב-20%, ובהתאם גם מספר המשרות המוצעות בתחום – כך עולה מסקירה שנתית שערכה Jobinfo. הסיבות לכך הן סגירה והתמזגות של חברות חומרה וסמיקונדוקטור, והעובדה שיש בחברות שנשארו ופועלות בתחום עלייה בביקוש לאנשי תוכנה.

המגמה הזו מוסברת בכך שבמסגרת ההתאמות לשוק, חברות החומרה עוברות לפיתוח פתרונות לשיפור ביצועי הסלולר והמצלמות הדיגיטליות שבטלפונים החכמים, ואף מתפתחות לתלת מימד ולשילוב חיישנים בתעשיית הרכב.

עם זאת, ניתוח הנתונים מעלה כי על אף הביקוש הגדול לאנשי תוכנה בחברות החומרה, הן נתקלות בקשיים לגייס אותם. הסיבה לכך היא שלצד חברות החומרה, הם מחוזרים מאוד על ידי חברות תוכנה ואינטרנט – ולרוב מעדיפים ללכת לחברה שליבת המוצר שלה הוא בתחום זה. זאת בהשוואה לחברות חומרה, שם פיתוח התוכנה הוא משני למוצר הליבה.

המגמה נראית בבירור בניתוח השוואתי בין הרבעונים השלישי והרביעי של 2013. הירידה בהיצע המשרות בתחום החומרה מורגשת בבירור בכל התפקידים ובכל החברות, אם כי בחלק מהן, הביקוש לעבודה בתחום זה גדל. חלק מאנשי החומרה שפונים לחברות מסוימות פוטרו מחברות אחרות.

עוד תחומים שיש בהם עליות בביקושים
הגידול בביקוש לעובדים בתחום האינטרנט, שהחל ב-2012, המשיך בשנה החולפת, וגדל יחד עם התפתחות תחום ה-Big Data. תחום זה תפס תאוצה עם התחזקות האינטרנט הסלולרי והעלייה החדה במספר הגולשים באמצעות טאבלטים וטלפונים חכמים ניידים, כמו גם התפתחות עולם המשחקים ועליית הפרסום בטלפונים החכמים.

כמו כן, חלה ב-2013 עלייה בביקוש לעובדים בתחומי אבטחת המידע ומיחשוב הענן. גם כאן מדובר בהמשך של מגמה מ-2012. על פי JobInfo, "האתגרים בתחומים אלה הולכים וגוברים עם הגדלת הנגישות לביצוע פעולות ברשת דרך הטלפון החכם והטאבלט".

עוד עולה מהנתונים כי ההשקעות האדירות שנעשו מצד חברות בתחום השיווק הדיגיטלי הובילו לדרישות לאנליסטים בעלי רקע בכלכלה וסטטיסטיקה, עם הבנה עסקית לניתוחי מידע. "החברות זקוקות לאנשים שידעו מה לחפש בנתונים ואיזה מודלים להפעיל, על מנת להגיע לממצאים שיובילו לתובנות עסקיות נכונות לארגון", נכתב בדו"ח שהוציאה JobInfo. על פי מדד המשרות של החברה, בין הרבעונים השלישי והרביעי של 2013 נרשם גידול של 14% למשרות של מנתחי מידע עסקי (Business Analysts) לעומת ירידה של 3% במספר קורות החיים שהופנו לאותן משרות – נתון שמצביע על מחסור באנשים מיומנים שעונים לדרישות התפקיד.

בנוסף, לצד התפתחות משמעותית בעולם ה-IT בשנתיים האחרונות הופיעה דרישה הולכת וגוברת לתפקידי DevOps – מנהלי IT בעלי ניסיון בפיתוח, ברמה של כתיבת קוד וסקריפטים. על פי הדו"ח, "התרחבות דרישת תפקיד ה-IT בחלק מהארגונים נובעת מהמורכבות שהתפתחה במערכות ההפעלה, עם גדילתם המשמעותית של מסדי הנתונים והפעלתם סביב השעון. המועמדים כיום לא נדרשים להשכלה פורמלית בתחום, אלא לניסיון שנצבר במהלך הקריירה שלהם". המעבר בתפקיד, נכתב, מאפשר קפיצת מדרגה ברמות השכר ומשווה אותן למשכורות של מתכנתים.

עלייה של 27% בשכר מתכנתי PHP בתוך רבעון
הדרישה הגבוהה למפתחים בתחום המובייל, ובתוכם למומחים בסביבת מערכות ההפעלה iOS ואנדרואיד (Android), המשיכה להתחזק, עם עלייה של 38% בין הרבעון השלישי לרביעי של 2013. לעומת זאת, מספר קורות החיים שהופנו לאותן משרות זינק ביותר מפי שניים – 109%. המועמדים הנדרשים הם מומחי פיתוח בתחום האינטרנט, ששולטים בכמה שפות תכנות ושעובדים על מערכות רבות משתמשים. כמו כן, נרשמה צמיחה של 67% בדרישה לאנשי UI/UX שמומחים בתחום הנדסת אנוש.

החברה חוזה כי ב-2014 "תימשך היציבות שאפיינה את השנה החולפת. יחול ביקוש גובר למהנדסי אלקטרוניקה ומכונות בחברות למכשור רפואי, תקשורת סלולרית ובתעשיות הביטחוניות".

החוקרים כתבו לסיכום כי "2013 הוכיחה שההיי-טק הישראלי איתן ויציב. תהפוכות המיזוגים והרכישות הובילו לפיטורי עובדים, אך רובם נקלטו בחזרה בשוק העבודה. היחלשותם בשנים האחרונות של תחומים כגון החומרה והסמיקונדוקטור לא גרמה למשבר של ממש, בזכות התחזקותם של תחומים אחרים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים