ח"כ משה פייגלין: "אני חושש מהמדינה בהקשר המאגר הביומטרי – כי הפשעים הכי גדולים בוצעו על ידי מדינות"

"הסכנה של פגיעה ושימוש במאגר הביומטרי על ידי המדינה, עלולה להיות גדולה מכל גורם פלילי שלא יהיה", כך אמר פייגלין בדיון מיוחד של ועדת המדע והטכנולוגיה לאור ליקויי אבטחה במאגר הביומטרי ● ח"כ דב חנין: "כל מאגר מאובטח ושמור דינו להיפרץ. כך היה וכך יהיה בעתיד. זהו רעיון מסוכן, הרעים ינצלו לטובתם מאגר פרוץ"

"יש מי שחוששים מפני פושעים בהקשר של הקמת המאגר הביומטרי. אני, לעומתם, חושש מהמדינה – כי הפשעים הכי גדולים בוצעו על ידי מדינות", כך אמר חבר הכנסת משה פייגלין (הליכוד ביתנו).

ח"כ פייגלין דיבר בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. זו התכנסה הבוקר (ב') לבקשת חברי הכנסת תמר זנדברג (מרצ), דב חנין (חד"ש) ופייגלין, לדיון בנושא הכשלים החמורים שנתגלו באבטחת המאגר הביומטרי. את הדיון הנחה יו"ר הוועדה, חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה).

לדברי ח"כ פייגלין, "השאלה האם מאגר המידע הביומטרי ייפרץ על ידי פושעים או ידלוף היא שאלה חשובה וראויה לדיון. זהו חוק נוראי. יש לבחון את החששות ועל מה נדרש לשמור. אלא שלשיטתי, פוטנציאל הפשע הוא ברמת המדינה. אני חושש מהמדינה, כי יש כלל: משה הקטן פועל בניגוד לחוק, משה הבינוני עוקף את החוק ואילו משה הגדול משתמש בחוק לצרכיו. הפוטנציאל לפשוע אכן קיים, כפי שהוא היה קיים בפינוי מתיישבי גוש קטיף. הסכנה הגדולה ביותר באה מהמדינה, למרות חשיבותה וערכיותה. כערכה של המדינה – כן סכנתה".

"בארה"ב אין תעודת זהות", אמר ח"כ פייגלין, "כאשר המדינה מטביעה לאדם את זהותו, יש כבר פגיעה בעקרון החירות. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בנטילת נתוני גוף. מכאן, שהסכנה של פגיעה ושימוש במאגר הביומטרי על ידי המדינה, עלולה להיות גדולה מכל גורם פלילי שלא יהיה".

לדברי ח"כ פייגלין, "את הבעיה שלשמה נכנסנו לפרויקט (תעודות הזהות החכמות), ניתן לפתור בלא מאגר ביומטרי. המדינה 'דוחפת' את המאגר הביומטרי בדלת האחורית, 'על הדרך'. המדינה מקבלת כוח באמצעות המאגר, והיא רוצה עוד כוח. מידע זה כוח להשחית. במקרה הזה יצר השררה הוא החזק ביותר. מידע על כל אזרח הוא כוח להשחית".

לדבריו, "איני רוצה להיות חבר במועדון כלשהו. בגיל 8 ימים צירפוני למועדון עם ישראל. מה יהיה אם אעמוד בתור ארוך בסופרמרקט ויאמרו לי 'נצייר לך עיגול קטן על היד להקלת התור'. אז אסכים. ואם על המצח? זה כבר פחות נעים. ואם על הזרוע? לכך כבר לא אסכים. כמה חלק וחמקמק הוא מדרון אובדן החירות".

"מדוע הפיילוט יצא לדרך בלא שנסגר נושא ייעוץ האבטחה?"
ח"כ זנדברג אמרה, כי "הפיילוט הביומטרי החל. נדרש לקחת צעד אחד אחורה. יש לשאול שוב לגבי הנחיצות שלו. אנו, כקהילה, לא השתכנענו שיש צורך במאגר. הקמת המאגר דומה לכך שיכריחו אותנו לתת סיסמה אחת לכל החשבונות הדיגיטליים שלנו ואי אפשר יהיה לשנותה".

"יש לשאול שוב לגבי נחיצות המאגר". ח"כ תמר זנדברגלדבריה, "הממשלה כורכת את נושא התעודות הזהות החכמות עם הקמת המאגר הביומטרי. מדוע לעשות זאת? תעודת זהות חכמה היא כמו דיסק און-קי. אין בינה ובין זיהוי ביומטרי ומאגר מידע ביומטרי דבר". ח"כ זנדברג סיימה בציינה, כי "יש לסגור את היבטי אבטחת המידע. מדוע הפיילוט יצא לדרך בלא שנסגר נושא ייעוץ האבטחה? האם ניתנה הדעת לדליפות ולאפשרויות של שימוש לרעה של שוטרים ובעלי עניין אחרים בגישתם למאגר?"

"אנחנו לא רוצים חברה של 'אח גדול'"

ח"כ חנין אמר, כי "המאגר הביומטרי הוא לא רק מיותר – אלא פסול ומסוכן. בהיבט הערכי, איננו רוצים חברה של 'אח גדול', איננו רוצים שליטה וריכוז של נתונינו הגופניים. אנו עמוסי הבטחות לגבי אבטחת המאגר. כל מאגר מאובטח ושמור דינו להיפרץ. כך היה וכך יהיה בעתיד. המדובר ברעיון בעייתי, מסוכן, אשר יסב נזק למדינה. הרעים ינצלו לטובתם מאגר פרוץ. הרעיון בעייתי וראוי שלא לקדמו. המאגר יוצא לדרך והוא מנוגד להחלטה על הקמתו: אז נקבע כי הוא לא יוקם בטרם יעמוד בתקני רא"ם (הרשות לאבטחת מידע) בשב"כ. זה לא מה שקורה. המאגר הביומטרי מחובר למערכות IT ממשלתיות. המאגר מתבסס על רשת פנימית של רשות האוכלוסין, וזו מצידה, מתבססת על חברה חיצונית. קיים ספק אם המערך הביומטרי עומד בלשון ההנחיות להקמתו".

השתתף בהכנת הידיעה: יהודה קונפורטס

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים