מחקר: שימוש בתשלומים אלקטרוניים על ידי הממשלה יקטין ב-7% את הכלכלה השחורה בישראל

מחקר מטעם ויזה העולמית מצביע על דרך אפשרית לטיפול בתופעה המהווה כ-19% מסך כל הפעילות הכלכלית בישראל ● עודד סלומי, מנכ"ל ויזה אירופה בישראל: "על מנת לצמצם את הכלכלה השחורה בישראל ולהגדיל הכנסות לממשלה ממקורות מס, אנו מציעים לנקוט בצעדים אשר יגדילו את השימוש בכרטיסי אשראי"

משקיעים ומחשבים. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

היקף הכלכלה השחורה בישראל ב-2012 נאמד ב-185 מיליארד שקלים, המהווים כ-19% מסך כל הפעילות הכלכלית בישראל. ואולם, עידוד ממשלתי והגברת רגולציה לשימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים כתחליף למזומנים יכול לצמצם את היקף הכלכלה השחורה בארץ ב-7% בכל שנה – כך עולה ממחקר של AT Kearney שממומן על ידי ויזה (Visa) העולמית ובוצע על ידי פרופ' פרידריך שניידר מאוניברסיטת לינץ. הנתונים נמסרו היום (ב') במסיבת עיתונאים שערכה הנציגות הישראלית של ויזה אירופה, בראשותו של עודד סלומי.

חלקה של הכלכלה השחורה במשק הישראלי, על פי נתוני המחקר, תואם את חלקה במדינות הים התיכון – איטליה, ספרד, יוון, פורטוגל וטורקיה, אך גבוה ממדינות מערב אירופה, צפון אמריקה ואסיה המפותחת. "הכלכלה השחורה היא תופעה המונית ומורכבת מעבודות שאינן מוצהרות וממכירות שאינן מדווחות", אמר סלומי. יצוין, כי זו השנה הראשונה בה ישראל שולבה בסקר, שכולל עשרות מדינות ברחבי העולם.

עיקר המחקר מתבסס על נתונים גלויים שמתפרסמים בארץ בעולם. מהנתונים עולה, כי מספר העסקאות האלקטרוניות לנפש בישראל הוא כ-134 לשנה – מתחת לממוצע האירופה. "כשמשתמשים במזומן יותר קל להסתיר הכנסות, אך כשמשתמשים באמצעי תשלום אחרים, ובמיוחד בכרטיסי אשראי, הסיכוי להסתרת הכנסות יורד באופן דרמטי", אמר סלומי. "על מנת לצמצם את הכלכלה השחורה בישראל ולהגדיל הכנסות לממשלה ממקורות מס, אנו מציעים לנקוט בצעדים אשר יגדילו את השימוש בכרטיסי אשראי".

עודד סלומי, מנכ"ל ויזה אירופה בישראלהכלכלה השחורה בישראל, בדומה לאירופה, פעילה בעיקר בתחומים הבאים: ייצור יהלומים, בניין, תשלומים לעובדים שאינם מדווחים למס הכנסה, סוכנויות רכב, שירותים אישיים ומגזר משקי הבית, וכמובן העסקת עובדים זרים. ויזה אירופה תציע לגופי הממשלה בישראל לשקול מספר פעולות כגון הוספת מסופים לשימוש באמצעים אלקטרוניים, הנחות משמעותיות למי שמשלם בכרטיסי אשראי במקום במזומן, הפחתות מס והנהגת תקרת חובה חוקית לשימוש בתשלומים אלקטרוניים, כפי שכבר נהוג באירופה. במדינות רבות באירופה החלו להכניס את השימוש באמצעות טלפונים חכמים, בין היתר בתחבורה הציבורית, שם השימוש במזומן הוא הנפוץ ביותר.

מעוניינים לשמוע פרטים נוספים? הירשמו לוועידת mPAY Israel – הארנק האלקטרוני של העתיד

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים