נוקיה ומיקרוסופט – המפסידות הגדולות של תחום המובייל ב-2012

הענקית הפינית מדממת מיליארדי יורו ומפטרת רבבות עובדים, בעוד ששותפתה מרדמונד לא מצליחה לספק את הסחורה מול אנדרואיד ו-iOS ● וגם: שאפו לסמסונג

ענקיות שירדו מגדולתן מהוות תמיד סיפור מרתק – וסיפור כזה בדיוק סיפקה לנו שנת 2012, שנעצה את אחד המסמרים האחרונים בארון הקבורה של נוקיה (Nokia). ואיך אפשר לדבר על תחום המובייל – או ליתר דיוק על כישלונות בתחום המובייל – מבלי להזכיר את מיקרוסופט (Microsoft), שהבטיחה שוב ושוב לתת פייט רציני לאפל (Apple) וגוגל (Google), ואכזבה פעם אחר פעם.

ומדוע אנו מזכירים את מיקרוסופט ונוקיה ביחד? מפני שבתחום המובייל הן כרגע כמו תאומות סיאמיות, ומפני ששתיהן הן המפסידות הגדולות ביותר של השוק ב-2012. לדעתנו, אפילו יותר מ-RIM המדממת, עם מכשירי הבלקברי (Blackberry) שלה.

לפני כשנתיים וחצי הכריזו שתי החברות על ברית השותפות ביניהן, כשאת נוקיה החל למנכ"ל סטיבן אילופ – בכיר לשעבר במיקרוסופט. הברית הזאת אמורה הייתה להניב מכשירי סלולר חכמים מתוצרת נוקיה, עם מערכת הפעלה חדשנית ומבטיחה של מיקרוסופט.

חלפו להם החודשים והשנים, כששתי החברות מציגות הבטחות מגומגמות, והנה לקראת סוף 2012 פצחה מיקרוסופט במסע פרסום ויחסי ציבור אדיר ממדים לקראת ואחרי השקת חלונות 8 (Windows 8), שאפילו הביא לארץ את סטיב באלמר – מנכ"ל הענקית מרדמונד. הציפיות היו בשמיים: חלונות 8 החדשה אמורה להיות מערכת הפעלה שתדבר באותה שפה במכשירי קצה שונים – החל מהמחשב השולחני, עבור במחשב הנייד ובטאבלט, ועד למכשירי סלולר חכמים – ותציע את כל החוויות האפשריות היום בכל מגוון המכשירים האלה. טוב, למיקרוסופט יש עוד עבודה רבה בתיקונים, לפחות לפי הדיווחים בעולם, שמספרים גם על גישה די פושרת למערכת ההפעלה החדשה באופן כללי.

לצדה של מיקרוסופט ניצבת נוקיה החבולה, שהצליחה להציג כמה מכשירי חלונות משלה – בעיקר מדגמי לומיה (Lumia), אבל מסתבר שזה לא מספיק. למרות שהביקורות על המכשירים אוהדות באופן כללי, נראה שהם עדיין לא ממריאים ולא מצליחים להעלות את נוקיה על הגל. רק בשנה האחרונה הפסידה החברה מיליארדי יורו, פיטרה הרבה-הרבה אלפי עובדים (כעשרת אלפים בגל האחרון), וחיה כרגע על זמן שאול ועל רזרבות שהצליחה לחסוך בשנים הטובות. לכמה זמן זה יספיק? נראה שהתשובה לכך תבוא בשנה הבאה.

לעומת המפסידות הגדולות, אי אפשר שלא להזכיר את המנצחת הגדולה בתחום מכשירי הסלולר –  סמסונג (Samsung), שמצליחה לסחוט ממותג הגלאקסי (Galaxy) שלה לא רק לימונדה, אלא גם הרבה ערימות של מטילי זהב. סמסונג היא בעצם החברה היחידה שהצליחה בקרב מול אפל וה-iPhone וה-iPad האימתניים שלה, ושחררה עשרות דגמים של מכשירי סלולר חכמים וטאבלטים – החל מגלאקסי מיני "לעניים" ועד מכשיר הדגל שלה, גלאקסי S3, וה-NOTE 2 שלה – שזוכים שניהם לביקורות טובות ומצליחים לגרום לאנשים להכניס את היד לכיס ולרכוש את מכשיריה.

נוסף על מכשירי האנדרואיד (Android) המוצלחים שלה, לא טומנת סמסונג את ידה בצלחת, והשיקה גם מכשירי חלונות פון (Windows Phone) ממשפחת ATIV שלה, אך נראה שהתקלות במערכת ההפעלה של מיקרוסופט גורמות לשהיות בהשקות המכשיר ברחבי העולם.

יחד עם סמסונג הצליחו לשרוד בעיקר חברות שמסתמכות על מכשירי אנדרואיד של גוגל, כמו LG ו-HTC, למזלן. ומי לא בטוח שתצליח לשרוד? דווקא מוטורולה מוביליטי (Motorola Mobility), שנרכשה על ידי גוגל – אותה גוגל מהשורה הקודמת, שהצילה כמה יצרניות סלולר מאבדון, אבל לא מצליחה בינתיים עם "בשר מבשרה". חבל…

ושתי מילים על אפל: האם זה רק אנחנו, או שמא מדובר בתחושה גורפת בעולם, לפיה אפל שאחרי ג'ובס היא כבר לא מה שהייתה בימיו? האם הביקורות הרעות על סירי (Siri), יחד עם הכישלון המהדהד ביישום המפות שלה, הם תקלה מקומית או איזשהו רמז לבאות?

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי

    לגבי APPLE אכן. לגבי NOKIA פיספוס ענק... דוקא ב-6 החודשים האחרונים הם בזינוק במזרח הרחוק באירופא ובארה"ב. נשמור הכתבה למזכרת.. אלי אור

אירועים קרובים