ליאו אפותקר, מנכ"ל סאפ העולמית: "המשימה שלי היא לדחוף את סאפ לשלב הבא"

אפותקר, שהחל את כהונתו כמנכ"ל היחיד של סאפ העולמית, רוצה שמעצמת התוכנה הארגונית תהיה יותר גמישה, תגובתית וממוקדת בלקוחות ● כאות לכוונות אלה, הסכימה סאפ להיענות ללקוחותיה ולעמוד במדדי ביצועים מסוימים לפני שתעלה את מחיר התחזוקה השנתית שהיא גובה מהם

מינויו של ליאו אפותקר למנכ"ל יחיד של סאפ העולמית משמעותי יותר ממה שמשערים רבים בתעשיית המישוב, אומר האסו פלטנר, יו"ר סאפ ואחד ממייסדיה. מדוע? חברת התוכנה בת ה-37 זקוקה למישהו שיחולל בה שינויים, ואפותקר הוא האדם המתאים. פלטנר אמר בכנס הלקוחות השנתי של סאפ, שהתקיים בחודש מאי, שהוא והנינג קגרמן, אשר עד לשבוע שעבר חלק עם אפותקר את חובות המנכ"ל, הם מדור הותיקים של החברה. לאפותקר, לעומת זאת, אין את הקשר האישי העמוק לחברה, ולכן יהיה לו קל יותר להכיר בשינויים הגדולים הדרושים כדי לשמור על הרלוונטיות של סאפ בתעשייה המשתנה בהתמדה. "אנחנו לא מספיק יצירתיים", אומר פלטנר.

אפותקר עצמו אמר שהמשימה המיידית שבפניו היא לדחוף את סאפ לשלב הבא בהתפתחותה. "התחלנו בתוכנות ה-back office" הוא אומר. "כיום, סאפ היא חברה המאפשרת בהירות וטרנספורמציה של העסק, ועובדה זו מובילה אותנו לקטגוריית יישומים שונה לגמרי". אפותקר רוצה שסאפ תהיה יותר גמישה, תגובתית וממוקדת בלקוחות. כאות לכוונות אלה, הסכימה סאפ להיענות ללקוחותיה ולעמוד במדדי ביצועים מסוימים לפני שתעלה את מחיר התחזוקה השנתית שהיא גובה מהלקוחות.

כמה שינויים מתחוללים גם בזירת המוצרים. חטיבת Business Objects של סאפ השיקה לאחרונה כלי ארגוני לחיפוש ובינה עסקית הקרוי Explorer ועושה שימוש בבסיס נתונים הנמצא בזיכרון. החברה גם מפלסת את דרכה בתחום מיחשוב העננים והוירטואליזציה, למרות שעדיין לא גיבשה את פרטי האסטרטגיה והמוצרים.

Explorer של חטיבת Business Objects מאפשר לעובדים נטולי מומחיות טכנית לחפש במערכי נתונים גדולים בארגוניהם באמצעות מילות מפתח ושאלות הנשאלות בשפה טבעית. תרשימי עמודות ופלחים מאפשרים למחפשים גם להשוות את התוצאות לחיפושים שבוצעו בשיטות אחרות. המוצר הוא שילוב של שלושה מרכיבים: ממשק המשתמש Polestar שפיתחה Business Objects, בסיס הנתונים בזיכרון של סאפ, הקרוי Business Warehouse Accelerator ומנוע החיפוש T-Rex. סאפ משתפת פעולה עם דל, פוגי'טסו, HP ויבמ בטיוב החומרה ל-Explorer שאותה תתחיל למכור הקיץ. סאפ תציע סביבת בדיקות המבוססת על מיחשוב עננים, שבה יוכלו הלקוחות להתנסות ב-Explorer עם הנתונים שלהם.

ואולם, הגרסה הראשונה של המוצר תפעל רק על NetWeaver Business Warehouse של סאפ, עובדה שתמעיט את ערכו של המוצר לחברות שמשתמשות במוצרים נוספים מלבד  סאפ לאחסון נתונים. משתמשים מחברות Molson Coors ו-Sara Lee שבדקו את Explorer התלהבו מאוד, אבל היו שתהו כמה עבודה תידרש כדי לגרום למוצר לחפש נושאים ומיילים במאגרי נתונים שאינם של סאפ.

בנאומו בכנס ביקש אפותקר "לחסל את השמועות" על מותו של Business ByDesign, מוצר ה-ERP כשֵירוּת של SOA שהוחזר לשולחן השרטוטים לאחר השקה לא מוצלחת. מנהל הטכנולוגיה הראשי, וישאל סיקה, אמר שיתכן שסאפ תיאלץ להחליף אפילו 70% מהקרביים של Business ByDesign כדי להפחית את העלויות לרמה שסאפ מבקשת להשיג. פלטנר אמר שהמוצר המוגמר יהיה זמין בתוך שנתיים.

שמונים משתמשים שהתלהבו מהמוצר משתמשים כיום בגרסת קדם-השקה של Business ByDesign. אפותקר אינו מוכן לגלות האם הארכיטקטורה של גרסה זו היא multi-tenant (התרחשות אחת של תוכנה כשירות המשרתת מספר רב של משתמשים) או single-tenant. "למי אכפת?", שואל אפותקר. "מה שחשוב ללקוחות הוא שעם Business ByDesign, סאפ מצליחה לפתור אתגר טכנולוגי מעניין מאוד".

סאפ כבר מציעה יישומים לפי דרישה בתחומים כגון CRM ורכש ומתכוונת להרחיב את היצע הפתרונות לפי דרישה גם למשאבי אנוש (ניהול כשרונות, ניהול קבלנים, וכו').

תשלום לפי ביצועים

סאפ תספק גם שירותי תוכנה "מתארחים" חדשים בעלי זיקה לתוכנת הליבה של החברה, סאפ Business Suite, הנמכרת בגרסה "פיזית" באתר הלקוח. חלק מהטכנולוגיות שיסייעו לסאפ לעשות זאת נמצאות בנכסים שרכשה החברה בתחילת השנה מספקית פלטפורמות העננים Coghead. סאפ רואה את עצמה כחברה המסייעת ללקוחות לנהל טרנזקציות בשירותי עננים. לדוגמה, כל ההזמנות משירות iTunes של אפל מעובדות על מערכת של סאפ וכך גם 8 מיליון טרנזקציות לשעה של אתר הבנקאות המקוון של דויטשה פוסטבנק.

אל תופתעו לראות את התוכנה של סאפ רצה על עננים ושירותים מתארחים אחרים. סנג'ונג גד, סגן נשיא בכיר לטכנולוגיות מתקדמות בסאפ, פועל להרצת התוכנה של סאפ על פלטפורמה Windows Azure של מיקרוסופט. בנוסף, סיקה אמר שהרבה חברות כבר מפתחות ובודקות את התקנות הסאפ שלהן על שירותי ה-web של אמזון לפני שיטמיעו אותן במרכזי הנתונים שלהן.

האם אפותקר יחולל את השינוי? גישה רעננה לעלויות התחזוקה היא התחלה טובה. משתמשים שאינם משלמים עדיין תעריף שנתי של 22% מעלוּת רשיון התוכנה בעבור תמיכה ארגונית יתחילו לשלם אותו בקרוב לפי התוכניות של סאפ. הוא יחולל את השינוי רק אם 100 לקוחות מבחן ייווכחו בשיפור של 30%, בתחומים כגון עלות הבעלוּת הכוללת, הודות להיצע התמיכה הארגוני של סאפ המבוסס על אינדיקטורים מרכזיים של ביצועים, הנקבעים על-ידי צד שלישי אובייקטיבי.

המתחרה אורקל לא הייתה מעלה על דעתה לעולם להציע ללקוחות העלאת תעריפי התחזוקה, המבוססת על עמידתה של אורקל בתנאים מוגדרים, אמר ביל מקדרמוט, נשיא פעולות השטח של סאפ. "לאורקל יש מודל עסקי שונה", הוא אמר, "אם תקשיבו לדבריה של צפרא כץ, תדעו שאורקל מצליחה משום שדמי התחזוקה שהיא גובה הם כמו זהב נוזל. הזהב הזה ממשיך לנזול לקופתה של אורקל עד שהלקוח מתחיל לשאול, 'מעניין מה סאפ מסוגלת לעשות. בואו נרים טלפון לסאפ ונשמע מה יש להם להציע".

ככלל, לקוחות סאפ מתייחסים למאמציה של החברה בחיוב. "אני נותן לסאפ המון קרדיט משום שהם מקשיבים למשוב של הלקוחות", אומר מנהל המידע הראשי של דאו קורנינגאייב מולדרס. "למרות שתמיכה ארגונית היא נושא שנוי במחלוקת בשנה האחרונה, סאפ לא הייתה צריכה להציב לעצמה מדדים כאלה. אף חברה בתעשייה לא מחשבת כך את דמי התחזוקה", אמר מולדרס.

האופטימיות הזו מהולה במעט סקפטיות מצידם של מנהלי מידע ראשיים, המטילים ספק ביכולתם של מבדקים השוואתיים לחשב את עלות הבעלות הכוללת. ליאו אפותקר ושאר אנשי סאפ יצטרכו לשכנע אותם בכך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים