"לפעמים זמן תגובה הוא ההבדל בין רווחים להפסדים"

כך אמר חיים ידיד, מנכ"ל חברת Performized במסגרת מפגש פורום SD של אנשים ומחשבים שעסק בבדיקות של רכיבים לא פונקציונאליים בתוכנה ● אבירם אייזנברג מנכ"ל איגנייט: "פרט לתחום הביצועים, שאר התחומים לא נמצאים במודעות" ● אסף הלפרין, מנהל בחברת בטר פלייס ולשעבר בכיר באמדוקס סיפר על נסיבות הקמתה של מעבדת הבדיקות הלא פונקציונאליות באמדוקס ועל הישגיה

"הביצועים, התאימות ומשברים יכולים להפריע לתוכנה לפעול בכלל או כפי שהיא צריכה גם אם כל הפונקציות שלה תקינות. מאוד מתסכל להוציא תוכנה אחרי חודשי עבודה, רק כדי לגלות שהיא לא עומדת בקצב ושקשה מאוד לעלות על הסיבה לכך" – כך אמר חיים ידיד, מנכ"ל חברת Performized במסגרת מפגש פורום SD של אנשים ומחשבים שעסק בבדיקות של רכיבים לא פונקציונאליים בתוכנה.

לדבריו, "כשכותבים תוכנה צריכים לחשוב מהרגע הראשון על מהירות התגובה שלה. ביצועים גרועים יכולים לפגוע בהכנסות החברה, וביצועים טובים יכולים לשפר את הכנסות החברה".

ידיד אמר, כי "ישנם תהליכים מסודרים במהלך השלבים השונים של פיתוח תכונה שמאפשרים לקבל בטחון שלמוצר שאנחנו מפתחים יהיו ביצועים טובים. בשלב האנליזה של התוכנה אנחנו צריכים לייצר מסמכי תכנון קיבולת, תסריטים מרכזיים ומדדי הצלחה. בשלב התיכון צריכים לעבוד על ה-SIZING של המוצר, ולבצע הערכת סיכונים. בשלב הפיתוח אנחנו נדרשים לפתח בדיקות היתכנות בשלבים מוקדמים ככל האפשר, לפתח אוטומציה שתאפשר בדיקות ביצועים בשלבים מאוחרים יותר ולהימנע מאופטימיזציה מוקדמת ולא בשלה".

"בשלב הייצוב של המערכת", אמר ידיד, "נתחיל בבדיקות רכיבים (Component Test) ונעבור בשלב מאוחר יותר לבדיקות אינטגרציה תחת עומס. כל הבדיקות הללו הבאות בנוסף לבדיקות הפונקציונאליות של המוצר הספציפי, יבטיחו שהמוצר יעבוד בביצועים טובים אצל הלקוחות, ושלא יהיו הפתעות לא נעימות".

אבירם אייזנברג, מנכ"ל איגנייט, המתמחה בניהול פרויקטי פיתוח תוכנה והקמת צוותי פיתוח מבוזרים בישראל ובמזרח אירופה, דיבר על העלויות הנחבאות של פרויקט פיתוח תוכנה. מסתבר שמרבית העלויות – כ-75% – הם בשלב התחזוקה, ולא בשלב הפיתוח הראשוני. לכך יכולים להיות הרבה גורמים: עלות זמן הדרכה, עלות זמן תמיכה טכנית, עלות זמן מציאת הבאגים בשלב הייצור, יציבות התוכנה, בעיות ביצועים, יכולות ניטור ועוד.

"אני ממליץ להשקיע בזמן הפיתוח הראשוני את הזמן הדרוש על מנת להבין את התשתיות הארכיטקטוניות הנדרשות ממוצר התוכנה על מנת להקטין את העלות הנובעת מזמן התחזוקה. למעט בעיות ביצועים שכן נמצאות במודעות של מקבלי ההחלטות בארגונים, במרבית המקרים העלויות היום יומיות שעליהם הכסף הולך לא נמצאות במודעות", אמר אייזנברג.

אסף הלפרין, מנהל בחברת בטר פלייס שהקים לפני כעשור את מעבדת ה-Non Funcional Testing בחברת אמדוקס, סיפר על חוויותיו מאותה התקופה, ואמר, כי "שלב הבדיקות הלא פונקציונאליות הוא שלב מאוחר יחסית בחיי פיתוח התוכנה, כאשר המפתחים מסיימים לפתח את כל הרכיבים הפונקציונאליים של התוכנה. לאחר מכן מרימים מספר סוגים של תסריטים על המערכת כדי לראות איך היא מגיבה לעומסים, תחילה לחוד את הרכיבים הפונקציונאליים ואת הרכיבים הלא פונקציונאליים ולבסוף את שניהם יחדיו".

"לעיתים", אמר הלפרין, "מדובר בהרצות ארוכות שבהם בודקים את ביצועי התוכנה לאורך זמן, את ההיבטים התפעוליים, סוגיות של מוכנות התוכנה לשלב התפעול בשטח (ייצור) ועוד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים