למרות הביקורות: טים קוק קיבל פרס על פעילות למען זכויות אדם

הטענות על תנאי עבדות במפעלים המייצרים עבורה בסין לא מנעו את הענקת הפרס, סמוך ליום זכויות האדם הבינלאומי, שחל היום (ה') ● קוק דיבר בטקס על חינוך, מבקשי מקלט וזכויות להט"בים

טים קוק, מנכ"ל אפל

טים קוק, מנכ"ל אפל (Apple), קיבל שלשום (ג') את פרס Ripple of Hope מטעם מרכז רוברט קנדי לצדק וזכויות אדם, בטקס חגיגי שנערך בניו-יורק. המרכז העניק לקוק את הפרס למרות הביקורות על תנאי עבדות במפעלי פוקסקון (Foxconn) בסין, שמייצרת מכשירים עבור ענקית הטכנולוגיה, שגרמו לגל של התאבדויות עובדים.

בדברו יותר מ-12 דקות, נגע המנהיג של אפל בנושאים כמו משבר הפליטים הסוריים, שינויי האקלים, מאבקי פרטיות הקשורים למאבק נגד הטרור, חינוך וזכויות להט"ב.

"יותר ממחצית המדינות בארצות הברית עדיין לא מעניקות הגנה ללהט"בים, ומיליוני אנשים נותרים חשופים לכך שמישהו יירה בהם רק בגלל מי שהם או מי שהם אוהבים", אמר קוק, שבעצמו יצא לפני קצת יותר משנה מהארון.

"כיום, יש אנשים שיגרשו גברים, נשים וילדים חפים מפשע המבקשים מקלט, בלי להתחשב באינספור בדיקות הרקע שהם עברו, רק בגלל המקום שבו נולדו. קורבנות של מלחמה, פחד ואי הבנה", דיבר המנכ"ל מרגשי לבו.

עוד הוא ציין כי "יש יותר מדי ילדים שנמנעת מהם הגישה לחינוך איכותי רק בגלל המיקום שבו הם גרים. הם מתחילים את חייהם בנחיתות שלא מגיעה להם. אנחנו יכולים להשתפר, כך היה אומר רוברט קנדי (הסנאטור הדמוקרטי המנוח שעל שמו ניתן הפרס – נ"א), ומשום שאנחנו יכולים להשתפר – עלינו לפעול".

הפרס ניתן לקוק לקראת יום זכויות האדם, שחל היום (ה'). כמו שאר מקבלי האותות, גם הוא קיבל את הפרס מידיה של אתל קנדי, אלמנתו של רוברט קנדי, שפעל למען קבלת סטודנטים שחורים לאוניברסיטת אלבמה – מדינת הולדתו של טים קוק.

קוק קשר את חזונו של רוברט קנדי לטכנולוגיה וציטט מדבריו: "בכל מקום, טכנולוגיה ותקשורת מקרבות בין אנשים ועמים, והדאגות של אדם אחד הופכות באופן בלתי נמנע לדאגות של כולם".

"יש אופטימיות כל כך נפלאה במשפט הזה", אמר. "זוהי בדיוק רוח הדברים שמניעה אותנו באפל".

רבים יחלקו על קביעתו זו של קוק, במיוחד לאור דיווחים שפורסמו בשנים האחרונות לפיהם מועסקים עובדים שמייצרים מכשירים שלה, ושל ענקיות טכנולוגיה נוספות, בתנאי עבדות. בפוקסקון, שעיקר הטענות עוסקות במצב במפעלים שלה, אמנם טוענים ששיפרו את התנאים של העובדים-עבדים, אולם לפי ארגוני זכויות אדם, זה עדיין לא מספיק והפרות הזכויות בהם נמשכות.

השתתף בהכנת הידיעה: יניב הלפרין

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים